معرفی Motorola Defy – اسمارت‌فونی سرسخت و مقاوم از موتورولا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/3/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 662 Snapdragon 662 ، گوشی مقاوم Rugged Phone ، Motorola Defy 2021 ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : چندی پیش، موتورولا از آغاز همکاری خود با کمپانی Bullitt Group خبر داد. این شرکت بریتانیایی از سوی کمپانی کاترپیلار، برای تولید دیوایس‌های مقاوم، مجوز داشته و برخی دیگر از محصولات الکترونیک را تحت لیسانس موتورولا به تولید می‌رساند. موتورولا روز پنجشنبه 17 ژوئن 2021 (27 خرداد 1400) از یک اسمارت‌فون مقاوم با نام Motorola Defy پرده برداشت. لازم به ذکر است، این گوشی سرسخت و محکم، تماما توسط گروه صنعتی Bullitt Group ساخته شده، اما تحت برند موتورولا به فروش خواهد رسید. ناگفته نماند، در گذشته نیز گوشی‌های مقاومی در خانواده Defy به تولید رسیده بود که عرضه آخرین آنها به سال 2012 برمی‌گردد.

طبق برآورد موتورولا، اسمارت‌فون‌های 34 درصد از کاربران طی سه سال اخیر یا شکسته و یا آسیب دیده است. لذا داشتن یک گوشی هوشمند مقاوم و بادوام (به‌ویژه برای افرادی که با محیط‌های خشن و دشوار سروکار دارند) از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، موتورولا مدعی‌ست که گوشی هوشمند Motorola Defy (2021) با داشتن فاکتورهای لازم، مقاومت بالایی داشته و می‌تواند از سناریوهای مختلفی – مثل سقوط از روی سقف خودرو، افتادن از جیب، ریختن قهوه و ماندن طولانی‌مدت زیر نور آفتاب – جان سالم به در ببرد.

در همان نگاه اول به ظاهر سرسخت گوشی می‌توان به ماهیت آن پی برد. بدنه پلاستیکی مقاوم‌سازی‌شده Motorola Defy، آن را از سایر دیوایس‌های موتورولا متمایز می‌کند، اما این گوشی از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، به Motorola G9 Play شباهت دارد. طراحی بافت‌دار (textured) در قسمت پشتی بدنه، در دست گرفتن گوشی را آسان‌تر کرده و مانع سر خوردن آن از دست می‌شود. همچنین، وجود محلی برای اتصال یک بند در گوشه سمت چپ پایین دستگاه (که به دور مچ دست بسته می‌شود) برای افرادی که در شرایط دشوار کار کرده و احتمال افتادن گوشی از دست‌شان زیاد است، می‌تواند مفید واقع شود.

نمایشگر Motorola Defy از پنل‌های ال‌سی‌دی (از نوع IPS) تشکیل شده است. این نمایشگر 6.5 اینچ قطر داشته و رزولوشن آن +HD است. پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس (به ضخامت حداکثر 0.7 میلی‌متر) از نمایشگر Motorola Defy محافظت می‌کند. طبق ادعای موتورولا، این گوشی از قابلیت Zero-touch پشتیبانی کرده و حتی با انگشتان خیس هم می‌توان با آن کار کرد.

همان‌طور که از این قبیل دیوایس‌ها انتظار می‌رود، Motorola Defy نیز با داشتن درجه حفاظت IP68 در برابر شن، گرد و غبار و رطوبت مقاوم است. طبق ادعای شرکت سازنده، به لطف بدنه‌ای که دارای آب‌بندی دوگانه (dual-sealed) است، می‌تواند به مدت 35 دقیقه در عمق 1.5 متری آب، دوام بیاورد. لازم به ذکر است، چنانچه کاربر مجبور شود در زیر آب شور (مثل محیط دریا) از گوشی استفاده کند، پس از اتمام کار، به منظور جلوگیری از خوردگی با نمک، باید گوشی – به ویژه جک هدفون و پورت USB-C – را آب‌کشی کند.

در شرایط کنونی دنیا – که با وجود شیوع ویروس COVID-19، بهداشت بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده – پاکیزه نگه داشتن تلفن‌های همراه نیز، از معضلات جدید است. جالب است بدانید، طبق ادعای موتورولا، می‌توانید Motorola Defy را با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده ملایم، بشویید. این گوشی حائز استاندارد نظامی MIL-STD-810H بوده و در دمای -25 تا 55 درجه سلسیوس، می‌توان با آن کار کرد.

به گفته شرکت سازنده، با توجه به تست‌های مکرر رها کردن این دیوایس روی سطح فولادی سخت، می‌توان به کاربر این اطمینان را داد که Motorola Defy پس از رها شدن روی سطوح از فاصله 1.8 متری، آسیب خاصی نمی‌بیند (البته به شرطی که با لبه‌ها و یا قسمت گوشه فریم، به سطح اصابت کند). به جز مطالبی که تاکنون گفته شد، سایر مشخصات Motorola Defy چندان برجسته نبوده و در حد یک دیوایس میان‌رده معمولی‌ست.

موتورولا پردازش این گوشی را به چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 662 سپرده است. این تراشه 11 نانومتری مشتمل بر 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53 بوده و پردازنده گرافیکی آن Adreno 610 است. 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی پیش‌بینی شده که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 512 گیگابایت دیگر ارتقا داد. گفتنی‌ست، باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی با شارژر 20 واتی – موسوم به TurboPower – شارژ شده و به گفته شرکت سازنده، در صورت استفاده معمولی تا دو روز دوام خواهد داشت.

در پشت دستگاه، یک ماژول مستطیل‌شکل به چشم می‌خورد که در نیمه بالایی آن 3 دوربین به همراه یک فلش ال‌ای‌دی قرار گرفته‌اند. دوربین‌ها عبارتند از: یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی (f/1.8) و دو دوربین عمق و ماکرو (هر یک به وضوح 2 مگاپیکسل و گشودگی f/2.4). در ناچ قطره آب بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی تعبیه شده است. اطلاعات بیشتری از مجموعه دوربین‌های Motorola Defy در دست نیست، جز اینکه دوربین اصلی دارای تکنولوژی ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل بوده و لذا رزولوشن پیش‌فرض آن 12 مگاپیکسل است.

Motorola Defy یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) بوده و به تکنولوژی ارتباطی 4G مجهز است. بلوتوث 5.0، NFC ،GPS، جک هدفون و پورت USB-C از دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی برشمرده شده‌اند. حسگر اثر انگشت نیز – مثل بسیاری از دیگر گوشی های موتورولا – در پشت گوشی و روی لوگوی این شرکت تعبیه شده است. از جمله نکات منفی Motorola Defy باید به ورژن نسبتا قدیمی سیستم‌عامل آن یعنی اندروید 10 اشاره کرد. البته به گفته شرکت سازنده، کمی پس از عرضه رسمی گوشی، امکان ارتقاء سیستم‌عامل آن به اندروید 11 فراهم خواهد شد.

یک دکمه میان‌بر فیزیکی برای Motorola Defy پیش‌بینی شده که قابل برنامه‌ریزی بوده و از سرویس PTT (کوتاه‌شده Push to Talk به معنای «بگیر و صحبت کن») نیز پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند، این محصول از Android Enterprise نیز پشتیبانی کرده و آپدیت‌های امنیتی تا دو سال برای آن قابل دریافت خواهد بود.

گوشی هوشمند Motorola Defy در دو رنگ سبز (Forged Green) و مشکی به تولید می‌رسد. این محصول از هفته آینده در برخی بازارهای منتخب اروپا و آمریکای جنوبی عرضه خواهد شد. قیمت اعلام شده برای این دستگاه 329 یورو و 279 پوند خواهد بود و این قیمت برای هر کشور متفاوت خواهد بود.

منبع : Motorola