پیش‌بینی ترندفورس از آینده بازار AR/VR – توسعه سریع در سایه تولید دستگاه‌های شبیه عینک

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، ترندفورس TrendForce
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی ترندفورس در روز پنجشنبه 23 جولای 2020 (2 مرداد 1399) پیش‌بینی خود از وضعیت بازار دستگاه‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را منتشر کرد. طبق این گزارش، انتظار می‌رود میزان عرضه این دیوایس‌ها در سال 2020 به 5.12 میلیون دستگاه برسد. به لطف عرضه انواع مختلفی از دیوایس‌های عینک‌گونه، پیش‌بینی می‌شود بازار دیوایس‌های AR/VR بین سال‌های 2021 تا 2022 رشد سریعی را تجربه کند. بعید نیست با ادامه این روند، در سال 2025 شاهد عرضه 43.2 میلیون دستگاه مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی باشیم. به این ترتیب، نرخ رشد سالانه مرکب عرضه این محصولات در بازه زمانی سال‌های 2020 تا 2025، برابر با 53.1 درصد خواهد بود.

به گفته جیسون تسای (Jason Tsai)، تحلیلگر ترندفورس، رشد سریع بازار دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را می‌توان به اتخاذ استراتژی‌های تهاجمی از سوی تولیدکنندگان صاحب‌نام نسبت داد. در این میان، انتظار می‌رود دستگاه‌های واقعیت مجازی/افزوده شبیه عینک به گزینه پرطرفداری تبدیل شده و کمپانی‌ها با تولید این نوع دستگاه‌ها بتوانند حضور خود در بازار محصولات الکترونیکی مصرفی را توسعه دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 2021 و 2022، برندهای بیشتری به عرضه محصولات جدید در این حوزه اقدام کنند. به عنوان مثال، ممکن است اپل، هواوی، سامسونگ و برخی برندهای دیگر با عرضه دیوایس‌های عینک‌گونه AR/VR، به رونق هرچه بیشترِ بازار این محصولات کمک کنند.

جیسون تسای معتقد است، با توجه به اهمیت بالای ظاهر و قیمت خرده‌فروشی محصولات در بازار اقلام الکترونیکی مصرفی، کمپانی‌ها به تولید دیوایس‌های AR/VR با طراحی اپتیکال سبک وزن روی آورده‌اند. به علاوه، واحدهای پردازشی و باتری‌های این دیوایس‌ها نیز در محفظه‌های جداگانه‌ای قرار داشته و همین امر موجب می‌شود از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به عینک‌های معمولی داشته باشند. اگر قرار باشد دیوایس‌های AR/VR به‌گونه‌ای طراحی شوند که از قابلیت پردازش، باتری و اتصال به شبکه برخوردار بوده و یا حتی به واسطه اتصال خارجی به گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ اجرا کنند، در آن صورت این دیوایس‌ها – درست مثل اسمارت‌واچ‌ها، دستبندهای هوشمند و هدست‌های تماما بی‌سیم – تحت عنوان لوازم جانبی اسمارت‌فون وارد بازار خواهند شد.

طبق گزارش ترندفورس، دیوایس‌های واقعیت افزوده و مجازی که به شکل عینک طراحی می‌شوند، از چندین قطعه کلیدی – از جمله اجزای اپتیکال، پروژکتورها (که نقش منبع نور را ایفا می‌کنند) و موتورهای اپتیکال – تشکیل شده‌اند. برای کوچک نگه داشتن اندازه، پروژکتورهای استفاده شده در این دیوایس‌ها عمدتا نمایشگرهای کوچک ال‌سی‌دی یا Si-OLED هستند. به عنوان مثال، طراحی اپتیکال عینک‌های واقعیت افزوده معمولا به شکل حمام پرنده (birdbath) است که نور را از نمایشگر Si-OLED قرار گرفته در بالا یا کنار عینک می‌تاباند. استفاده از نمایشگرهای Si-OLED، شرکت‌هایی مثل BOE و Seeya Technology را بر آن داشته تا وارد این صنعت شده و با مهم‌ترین تولیدکنندگان Si-OLED – یعنی سونی، اپسون و Kopin – به رقابت بپردازند. این اتفاق می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوبی در بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باشد.

با توجه به اینکه برندهای متعددی به صنعت AR/VR ورود کرده‌اند، ترندفورس بر این باور است که بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال‌های 2021 و 2022 با سرعت بیشتری گسترش پیدا خواهد کرد. این امر توسعه اجزای مهم مرتبط با این محصولات (مثل قطعات اپتیکال و نمایشگرهای Si-OLED) را نیز در پی خواهد داشت.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا