کانترپوینت: یک‌سوم گوشی‌های فروخته‌شده در چین طی سه‌ماهه دوم 2020 از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، چین China ، کانترپوینت Counterpoint ، نسل پنجم 5G ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانترپوینت در روز جمعه 24 جولای سال جاری میلادی (3 مرداد 1399) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون‌ چین در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020 منتشر کرد. به گزارش سرویسMarket Pulse این موسسه، فروش اسمارت‌فون در چین طی این دوره زمانی افت 17 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این در حالی است که رشد 9 درصدی میزان فروش نسبت به سه‌ماهه نخست امسال، نشانه‌هایی از بازگشت بازار را آشکار ساخته است. در واقع با آن که COVID-19 تا حدود زیادی در چین مهار شده، اما تقاضا برای گوشی‌های هوشمند هنوز راه درازی را در پیش دارد تا به سطوح پیش از همه‌گیری جهانی کرونا برسد.

منگ‌منگ ژانگ (Mengmeng Zhang)، یکی از تحلیلگران پژوهشی کانترپوینت، در مورد رشد کلی بازار اسمارت‌فون چین عقیده دارد، اگر چه فعالیت‌های تجاری چین پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا از سر گرفته شده، اما اطمینان مصرف‌کنندگان همچنان پایین است. شرکت‌های OEM و اپراتورهای چینی فعالانه اسمارت‌فون‌های 5G را از طریق عرضه دستگاه‌های نسل پنجم با قیمت کمتر و طرح‌های مرتبط با این فناوری به پیش می‌رانند. این راهبرد پذیرش فناوری 5G را افزایش داده، به طوری که یک‌سوم از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر به دستگاه‌های نسل پنجم اختصاص داشته است؛ رقمی که بالاترین میزان پذیرش از زمان عرضه اسمارت‌فون‌های 5G در جهان به شمار می‌رود. اما حتی این افزایش نیز روند نزولی کلی بازار را جبران نکرده است.

فلورا تانگ (Flora Tang)، دیگر تحلیلگر پژوهشی کانترپوینت، با اشاره به فضای شدید رقابتی در بازار اسمارت‌فون می‌گوید: «هواوی همچنان بهترین عملکرد را در بازار چین دارد و در این سه‌ماهه 46 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. هواوی با وجود روند کلی نزولی بازار، رشد سالانه 14 درصدی را محقق ساخته است». او در ادامه افزوده که پس از تجربه کاهش شدید عرضه در خارج از مرزهای کشور مبدأ به سبب ممنوعیت دسترسی هواوی به سرویس موبایلی گوگل یا GMS در اسمارت‌فون‌های جدید خود، بازار داخل چین به مهم‌ترین بازار برای محصولات این شرکت تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری سنگین هواوی در توسعه شبکه توزیع آنلاین و آفلاین منافع زیادی را برای این کمپانی به دنبال داشته است. به علاوه، سبد محصولات 5G غول چینی نیز به لطف گوشی‌های رده بالای سری Mate 30 و خانواده P40 و همچنین سری میان‌رده Nova 7 رشد سریعی را تجربه کرده است.

یافته‌های کانترپوینت از آن حکایت دارد که از نظر سرعت رشد، اپل در فصل گذشته سریع‌ترین میزان رشد را در میان تولیدکنندگان اسمارت‌فون داشته است. این کمپانی با وجود نزول بازار، افزایش چشم‌گیر 32 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تکیه بر تداوم محبوبیت سری آیفون 11 و کاهش قیمت‌ها محقق ساخته است. جالب آن که آیفون اس‌ای 2020 نیز به سرعت توانسته در میان سه آیفون پرفروش چین در سه‌ماهه دوم امسال قرار گیرد.

در واقع ماه ژوئن به دورانی پررونق برای فروش اسمارت‌فون در سال جاری و پس از آغاز همه‌گیری جهانی کرونا بدل شده و دو شرکت چینی شیائومی و هواوی به ترتیب با رشد ماهانه 42 و 11 درصدی، عملکرد قابل توجهی از خود بر جای گذاشته‌اند.

اتان چی (Ethan Qi)، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، در خصوص توسعه اسمارت‌فون‌های 5G در چین بر این نکته تأکید کرده که با وجود روند نزولی بازار این کشور، شرکت‌های OEM چینی سرعت خود را در زمینه توسعه فناوری 5G (که در پی همه‌گیری COVID-19 در سه‌ماهه نخست امسال کاهش یافته بود) به نحو قابل توجهی افزایش داده‌اند. بنا بر این گزارش، 33 درصد از کل اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در چین طی دومین فصل سال جاری میلادی از قابلیت‌های 5G برخوردار بوده‌اند که در مقایسه با رقم 16 درصدی سه‌ماهه نخست از افزایش قابل توجهی حکایت دارد. این نسبت در ماه ژوئن حتی از این میزان هم فراتر رفته، به طوری که بیش از 40 درصد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده از نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند. بازار اسمارت‌فون‌های 5G چین کاملا تثبیت شده است و چهار شرکت هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی که به اختصار HOVX خوانده می‌شوند، نزدیک به 96 درصد از بازار اسمارت‌فون این کشور را در اختیار دارند. هواوی به عنوان پیشتاز این بازار 60 درصد از سهم آن را در اختیار دارد و پس از آن ویوو، اوپو و شیائومی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. گوشی‌های نسل پنجم در چین همچنان در سطح میانی تا بالای بازار و طیف قیمتی 400 دلار و بالاتر عرضه می‌شوند، در حالی که بهای این دستگاه‌ها به سرعت در حال حرکت به سوی بازه‌های قیمتی پایین‌تر است. اسمارت‌فون‌های رده‌بالای 5G نیز به طور عمده توسط هواوی تأمین می‌شوند، در حالی که این شرکت در کنار اوپو، شیائومی و ویوو، نمونه‌های متنوعی از محصولات میان‌رده را با پشتیبانی از این فناوری عرضه کرده‌اند.

منبع : Counterpoint