آشنایی با گوریلا گلس ویکتوس – جدیدترین شیشه مقاوم کورنینگ

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کورنینگ گوریلا گلس Corning Gorilla Glass
واحد خبر mobile.ir : طراحی گوشی‌های هوشمند چندین گرایش عمده را پشت سر گذاشته است. در ابتدا، سازندگان برای قاب پشتی گوشی جنس پلاستیک را ترجیح دادند (که البته تا به امروز استفاده می‌شود). سپس، برای دوره کوتاهی فلز به گزینه‌ای محبوب برای اسمارت‌فون‌های پیشرفته تبدیل شد. اما هم‌اکنون به دلایل مختلفی، شیشه انتخاب نخست سازندگان است. در حال حاضر، در پشت و جلوی عمده گوشی‌های رده بالا (و حتی میان‌رده) شیشه به کار می‌رود. وقتی یک وسیله پرکاربرد مثل تلفن همراه از شیشه ساخته می‌شود، دوام و استحکام شیشه آن اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. در این زمینه، نامی مثل کورنینگ و محصول معروف آن یعنی گوریلا گلس، بیش از هر برند دیگر برای مخاطبان آشناست.

گوریلا گلس گزینه پرطرفداری برای پوشش نمایشگر و همچنین قاب پشتی گوشی‌های هوشمند است. شرکت کورنینگ تا به امروز ورژن‌های گوناگونی از این محصول را به تولید رسانده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. نخستین سری از این شیشه‌های مقاوم تحت عنوان گوریلا گلس 1 در سال 2008 عرضه شد و در سال 2018، گوریلا گلس 6 به تولید رسید که تا به امروز به عنوان کامل‌ترین نسخه این شیشه در اسمارت‌فون‌های پیشرفته به کار می‌رفته است. حال کمپانی کورنینگ در روز پنجشنبه 23 جولای 2020 (2 مرداد 1399) از تولید جدیدترین ورژن این شیشه خبر داد.

شاید انتظار داشته باشید که محصول جدید کورنینگ، گوریلا گلس 7 نام داشته باشد، اما بر خلاف این انتظار شرکت سازنده نام گوریلا گلس "ویکتوس" (Victus) را برای این محصول برگزیده است. شیشه‌ای که طبق ادعای کورنینگ، نه تنها می‌تواند رها شدن از فاصله 2 متری را تاب بیاورد، بلکه مقاومت آن در برابر خراشیدگی به شکل معناداری بهبود یافته است.

باید بپذیریم که از زمان عرضه گوریلا گلس 3 در سال 2014، کورنینگ در ارتقاء مقاومت این شیشه در برابر اجسامی چون کلید و سکه‌ چندان موفق نبوده و حتی به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، در این زمینه پس‌رفت نیز داشته است؛ گزارش‌ها نشان می‌دهند عملکرد گوریلا گلس 4 در بعضی آزمایش‌ها پایین‌تر از گوریلا گلس 3 بوده و با توجه به تمرکز بیشتر کورنینگ روی مقاومت گوریلا گلس 6 در برابر افتادن، این ورژن از لحاظ تحمل خط و خش، پیشرفت چندانی نسبت به گوریلا گلس 5 نداشته است. اما به گفته شرکت سازنده، گوریلا گلس ویکتوس می‌تواند به طور همزمان افتادن و خط و خش را تاب بیاورد. گفته می‌شود مقاومت این شیشه در برابر خراشیدگی، 2 برابرِ گوریلا گلس 6 و 4 برابر شیشه‌های مشابه از سایر برندهاست.

به گفته برخی منابع، گوریلا گلس ویکتوس با اعمال نیرویی بین 7 تا 10 نیوتن خراشیده می‌شود، در حالی که این میزان برای نسل‌های قبلی گوریلا گلس و دیگر شیشه‌ها، 2 تا 4 نیوتن گزارش شده بود. بد نیست برای اطمینان از مقاومت این شیشه جدید به آزمایش Knoop مراجعه کنیم. آزمایش سختی نوپ، بر نیروی وارد شده روی صفحات نازک مثل شیشه تمرکز داشته و در آن برای خراشیدن سطح از الماس استفاده می‌شود. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد، فشار 8 نیوتن روی گوریلا گلس ویکتوس تنها چند خراشیدگی جزئی روی این شیشه بر جا می‌گذارد، در حالی که اعمال نیروی 4 نیوتنی روی شیشه‌‌ای مشابه از یک برند دیگر، خط و خش‌های بیشتری ایجاد نمود. همچنین، با اعمال نیروی بیشتر برای ایجاد خط و خش‌های عمیق‌تر، شیشه مشابه خیلی آسان‌تر از گوریلا گلس ویکتوس شکسته شد.

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، میزان مقاومت گوریلا گلس ویکتوس در برابر افتادن، به 2 متر افزایش پیدا کرده است. این دستاورد چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن رد شد. برای درک بهتر از میزان پیشرفت گوریلا گلس ویکتوس در این زمینه، کافی‌ست این رقم را با ارتفاع مقاومت گوریلا گلس 6 (برابر با 1.6 متر) و گوریلا گلس 5 (برابر با 1.2 متر) مقایسه کنید. اگر بخواهیم ملموس‌تر صحبت کنیم، کورنینگ در عرض 4 سال موفق شده مقاومت گوریلا گلس در برابر رها شدن روی جسم سخت را از ارتفاع شانه به ارتفاع سر کاربر ارتقا دهد. به گفته کورنینگ، ارتفاع امن رها شدن برای شیشه‌های دیگر برندها معمولا حدود 0.8 متر است.

برخی منابع نیز از ارتقاء مقاومت این شیشه در افتادن‌های مکرر خبر داده‌اند. گفته شده گوریلا گلس ویکتوس می‌تواند به طور متوسط 20 بار افتادن از فاصله 1 متری را تاب بیاورد. در حالی که این کمیت برای گوریلا گلس 6، به طور میانگین 15 مرتبه ذکر شده بود.

به گفته جان بین (John Bayne)، معاون ارشد و مدیر داخلی بخش Mobile Consumer Electronics در شرکت کورنینگ، تحقیق گسترده این شرکت نشان می‌دهد ارتقاء مقاومت شیشه در برابر افتادن و خراشیدگی، عامل مهمی در جهت‌دهی تصمیم مصرف‌کننده در هنگام خرید است. نظرسنجی در سه کشور چین، هند و ایالات متحده – که بزرگ‌ترین بازارهای اسمارت‌فون در دنیا به شمار می‌روند – حاکی از آن است که پس از برند گوشی، آنچه بیش از هر چیز دیگری برای مشتری اهمیت دارد، میزان دوام دستگاه است. در بین فاکتورهای استحکام، اندازه نمایشگر، کیفیت دوربین و نازک بودن بدنه، استحکام تا 2 برابر بیش از دیگر فاکتورها حائز اهمیت بوده و مصرف‌کنندگان حاضر بودند مبلغ بیشتری را برای گوشی‌های بادوام‌تر هزینه کنند. همچنین، نتیجه تحلیل بازخورد بیش از 90 هزار مصرف‌کننده نشان می‌دهد اهمیت مقاومت گوشی در برابر افتادن و خراشیدگی، طی 7 سال اخیر 2 برابر شده است.

به گفته کورنینگ، سامسونگ نخستین برندی‌ست که از گوریلا گلس ویکتوس در تولید محصولاتش استفاده خواهد کرد. به احتمال زیاد نخستین دیوایس مجهز به این شیشه، Galaxy Note 20 Ultra خواهد بود. اگر اخبار حوزه موبایل را به دقت دنبال کرده باشید، احتمالا به گوش‌تان خورده است که سامسونگ این گوشی را با شیشه جدیدی موسوم به گوریلا گلس 7 به تولید می‌رساند. هرچند که بر مبنای شیوه نامگذاری محصولات کورنینگ، قاعدتا باید انتظار "گوریلا گلس 7" را می‌کشیدیم، اما ظاهرا کورنینگ معتقد است این حجم از پیشرفت در این شیشه، یک نام کاملا جدید را طلب می‌کند.

منبع : Corning


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا