تبدیل اپل به شرکتی بدون آلودگی گازهای کربنی تا سال 2030

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : دوستدار محیط زیست Environment Friendly ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : بر اساس خبری که در روز سه‌شنبه 21 جولای سال جاری میلادی (31 مرداد 1399) در وب‌سایت اپل منتشر شد، غول کوپرتینویی به دنبال آن است که به منظور همراهی با روند جهانی در تلاش برای حفاظت از محیط زیست، تا سال 2030 (بیست سال زودتر از هدف مورد نظر هیأت بین دولتی تغییر اقلیم یا IPCC) محصولات خود را بدون آلودگی کربنی تولید کند. در صورت تحقق این برنامه، میزان تولید گازهای عامل گرمایش زمین در کارخانه‌های این کمپانی تا 75 درصد کاهش خواهد یافت و پس از آن، اپل خواهد کوشید تا 25 درصد باقیمانده را نیز به طور کامل حذف کند و به شرکتی کاملا دوستدار محیط زیست بدل گردد.

بر اساس گزارش پیشرفت زیست‌محیطی سال 2020 که به تازگی منتشر شده، اپل میزان انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن خود را در سال گذشته میلادی 4.3 میلیون تن کاهش داده است. این میزان در مقایسه با اوج انتشار این گاز توسط غول آمریکایی در سال 2015، افت 35 درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش که با وجود افزایش تولید و فروش محصولات اپل محقق شده است، همچنان بخش عمده‌ای از آثار زیست‌محیطی این کمپانی را با 25.1 میلیون تن گاز منتشر شده بر جای باقی می‌گذارد؛ رقمی که معادل انتشار دی‌اکسید کربن در شش نیروگاه برق مبتنی بر ذغال سنگ در طول یک سال است.

کارشناسان بر این باورند که اپل می‌تواند آلودگی‌های مرتبط با گرمایش جهانی را از طریق استفاده از مواد بازیافتی و بهبود کارایی انرژی محصولات خود کاهش دهد. امروزه محصولات این کمپانی در مقایسه با 11 سال پیش 73 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. به علاوه بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط خود شرکت، اموری همچون تأسیسات و حمل‌و‌نقل تجاری، از آوریل سال جاری میلادی بدون انتشار آلودگی کربن صورت پذیرفته است. همچنین اپل در سال 2018 از سفارش میزان کافی انرژی‌های تجدیدپذیر برای عملیات تولید خود در سراسر جهان خبر داده بود.

البته کم کردن انتشار دی‌اکسیدکربن ناشی از تولید محصول، که 76 درصد از ردپای کربنی اپل را در سال 2019 تشکیل داده‌ است، برای شرکت دشوارتر خواهد بود. اپل برای پشت سر گذاشتن این چالش، به دنبال کار با تامین‌کنندگانی است که بر اساس انرژی‌های تجدیدپذیر به فعالیت مشغول هستند. مطابق اعلام شرکت، از بیش از 70 تامین‌کننده تعهد گرفته شده تا برای تولید محصولات اپل صرفا از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند. در نتیجه تخمین زده می‌شود که این کار سبب کاهش قابل توجه انتشار گاز دی‌اکسید کربن شود که معادل حذف 3 میلیون خودرو از خیابان طول یک سال خواهد بود.

اپل همچنین نسبت به سرمایه‌گذاری در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولید محصولات خود متعهد است. البته غول فناوری آمریکایی برخلاف بسیاری از رقبای خود که در فناوری‌های نوظهور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، توجه بیشتری به همکاری با گروه‌های دوستدار محیط زیست مانند سازمان زیست محیطی غیر انتفاعی Conservation International نشان می‌دهد تا ضمن حفاظت و احیای جنگل‌ها، به توسعه گونه‌های جذب‌کننده دی‌اکسیدکربن، مانند مانگروها (mangroves)، در مناطقی همچون خط ساحلی کلمبیا کمک کند. گفتنی است که مانگرو به مجموعه‌ی از گیاهان گفته می‌شود که در زیستگاه‌های آبرفتی و آب شور ساحلی مناطق گرمسیری می‌رویند و به طور طبیعی دی‌اکسید کربن را جذب و ذخیره می‌کنند.

اپل اقدامات دیگری را هم برای حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهد که از میان آنها می‌توان به افزایش استفاده از مواد خام بازیافتی در محصولات، پروژه‌های جدید صفحات انرژی خورشیدی در اسکاندیناوی برای تامین انرژی مراکز داده‌، توسعه فرآیند ذوب آلومینیوم بدون استفاده از کربن و کار روی پروژه‌های دوستدار محیط ‌زیست به نفع جوامع محلی، از جمله نصب صفحات خورشیدی روی پشت‌بام ساختمانی برای نگهداری از کودکان محروم در فیلیپین و برق‌رسانی به اجتماع ماهیگیران مناطق دورافتاده در تایلند اشاره کرد.

اپل مدعی است که نیروی مورد نیاز مراکز داده این شرکت از سال 2014 تاکنون به طور کامل از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شده است. به طور نمونه، مزرعه بادی اپل در مونتاگ اورگان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت به شمار می‌رود که با توان 200 مگاوات فعالیت می‌کند و انرژی لازم را در اختیار مرکز داده اپل در پرینویل (Prineville) قرار می‌دهد.

البته نباید نقش اساسی شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و آمازون را در زمینه تعهد به حفاظت از زمین فراموش کرد. مایکروسافت در سال 2012 انتشار دی‌اکسیدکربن را به صفر رساند و در ژانویه امسال از منفی شدن ردپای کربنی خود در آینده خبر داد؛ به این معنا که تا سال 2030 میزان گازهای گلخانه‌ای که توسط این شرکت از اتمسفر حذف می‌شود، از مقدار گازی که منتشر می‌کند فراتر خواهد رفت. کمپانی عظیم آمریکایی همچنین تعهد داده است که 1 میلیارد دلار در زمینه فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که با کمک آن‌ها بتوان تمام دی‌اکسیدکربن منتشرشده در اتمسفر توسط مایکروسافت را از زمان تاسیس آن تاکنون به طور کامل از میان برد.

آمازون نیز در سال گذشته میلادی هدفی را برای خود در نظر گرفته که بتواند میزان انتشار دی‌اکسید کربن را تا سال 2040 به صفر برساند. این کمپانی در ماه ژوئن نیز از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری برای توسعه فناوری‌هایی خبر داد که به شرکت‌ها برای قطع انتشار گازهای کربنی کمک کند. اما با وجود این تعهدات، میزان تولید دی‌اکسید کربن توسط ابرشرکت آمریکایی در سال گذشته میلادی 15 درصد بیشتر از سال 2018 بوده است؛ امری که بیش از هر چیز به افزایش فروش محصولات در آمازون باز می‌گردد.

به گفته تیم کوک، مدیر عامل اپل، «کسب‌وکارها فرصت بزرگی برای کمک به ساخت آینده‌ای پایدار در اختیار دارند که از دغدغه‌های مشترک ما درباره سیاره‌ای زاده می‌شود که همه در آن سهیم هستیم. اقدامات مرتبط با آب‌وهوا می‌تواند مبنایی برای عصر جدیدی از امکانات نوآورانه، تولید شغل و رشد اقتصادی پایدار را فراهم آورد.»

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا