Asus ROG Phone 3 – پادشاه جدید دنیای گیمینگ

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، اسنپ دراگون 865 پلاس Snapdragon 865 Plus ، Asus ROG Phone 3 Strix ، Asus ROG Phone 3 ZS661KS ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : در سال 2018 بود که شرکت ایسوس از ROG Phone رونمایی کرد و از آن زمان تا به امروز برندهای مختلفی از Black Shark شیائومی و Red Magic نوبیا گرفته تا iQOO ویوو و Legion تازه‌وارد لنوو به ساخت گوشی‌های مخصوص بازی پرداخته‌اند. تقریبا تمامی این برندها، گوشی‌های ارزشمندی را در رده گیمینگ با مشخصات بالا و البته قیمت نسبتا مناسب، ارائه می‌کنند اما ایسوس در این میان با تکیه بر سال‌ها تجربه در زمینه سخت‌افزارهای کامپیوتری گیمینگ، متفاوت از سایرین بوده و معمولا مشخصات و امکانات بالاتری را عرضه می‌کند. این شرکت در روز چهارشنبه 22 جولای 2020 (1 مرداد 1399) از جدیدترین گوشی مخصوص بازی خود با نام ROG Phone 3 رونمایی کرده است.

پیش از آن‌که به مشخصات ROG Phone 3 بپردازیم ذکر یک نکته در مورد این گوشی خالی از لطف نخواهد بود؛ نکته‌ای‌که محصول جدید ایسوس را کاملا در جایگاه متفاوتی نسبت به دیگر رقبای آن قرار می‌دهد. ROG Phone 3 محصولی کاملا قابل شخصی‌سازی به حساب می‌آید که قسمت‌های مختلف آن به دلخواه کاربر قابل تغییر بوده و از سرعت کلاک و آستانه کاهش فرکانس (throttling threshold) پردازنده گرفته تا کیفیت صدا و نرخ رفرش صفحه‌نمایش و اولویت‌های سرعت شبکه و حتی کیفیت شارژ باتری آن نیز کاملا تحت کنترل و نظارت کاربر قرار می‌گیرد.

این گوشی علاوه بر نسخه اصلی مجهز به پروسسور Snapdragon 865 Plus از یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر دیگر با نام Strix Edition نیز بهره می‌برد که پردازش در این دومی به نسخه غیر پلاس Snapdragon 865 محول شده است. حضور نسخه پلاس در ROG Phone 3 جدا از فرکانس 3.09 گیگاهرتزی هسته اصلی پردازشی و 10 درصد بهبود در گرافیک، پشتیبانی از وای‌فای 6E را نیز به همراه دارد که باند 6 گیگاهرتزی تبادل اطلاعات در آن، پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتری را در حدود 3 میلی ثانیه به همراه دارد. نسخه عادی و Strix در حافظه نیز تفاوت داشته و در حالی‌که در نسخه عادی 12 و 16 گیگابایت رم LPDDR5 و از 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 در دسترس قرار دارد، حافظه رم در ورژن Strix از 8 گیگابایت آغاز شده و حافظه داخلی آن نیز 128 یا 256 گیگابایت خواهد بود.

مثل دیگر گوشی‌های گیمینگ، در ROG Phone 3 نیز با ابعاد و وزن چندان پایینی روبرو نمی‌شویم و ابعاد 9.85×78×171 میلی‌متری و به‌خصوص وزن 240 گرمی آن با استانداردهای این کلاس هماهنگ به‌نظر می‌رسند.

صفحه‌نمایش گوشی یک نمونه 6.59 اینچی فول اچ‌دی (1080×2340 پیکسلی) با فناوری ساخت AMOLED و روشنایی 650 نیتس (حداکثر 1,000nits) است که به گفته شرکت سازنده از دقت Delta-E < 1 برخوردار بوده و از HDR10 و+HDR10 پشتیبانی می‌کند. ایسوس برای فهم بهتر دقت رنگ این پنل به پشتیبانی 113.3 درصدی از پالت DCI-P3، و 108.8 و 153.7 درصدی به‌ترتیب در NTSC و sRGB اشاره می‌کند. کنتراست 1,000,000:1 و پوشش Gorilla Glass 6 دیگر موارد قابل ذکر در مورد این پنل را تشکیل می‌دهند. سنسور اثر انگشت نوری دستگاه نیز درون صفحه‌نمایش قرار دارد.

این صفحه‌نمایش مثل یک پنل گیمینگ واقعی از نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی پشتیبانی می‌کند که از طریق تنظیمات داخلی می‌توان آن را روی دو گزینه 120 یا 90 هرتز و یا گزینه اتوماتیک تنظیم کرد. دیگر ویژگی مهم صفحه‌نمایش یک گوشی گیمینگ، سرعت پاسخ‌گویی آن به لمس شدن است که ROG Phone 3 در این زمینه نیز بالاتر از حد انتظار ظاهر شده و تأخیر تنها 25 میلی ثانیه‌ای آن نشان از نرخ نمونه‌برداری تاچ 270 هرتزی دارد که حتی از Lenovo Legion Duel با نرخ 240 هرتزی نیز فراتر می‌رود.

بالا و پایین این صفحه‌نمایش، به نسبت با حاشیه‌های بیشتری در مقایسه با نمونه‌ای چون Legion Duel روبرو می‌شویم که در زمان در دست‌گیری گوشی به صورت افقی، امکان استفاده از دستگاه بدون لمس صفحه‌نمایش را فراهم می‌آورند. در این دو قسمت به‌جز دوربین سلفی و سنسورهای معمول مجاور آن، از دو اسپیکر استریو در بالا و پایین صفحه‌نمایش استفاده شده که طبق انتظار صدای پر قدرت و فراگیری را ارائه می‌دهند.

ایسوس بالاخره در نسل سوم گوشی‌های مخصوص بازی خود از سه دوربین در بخش پشتی استفاده کرده که البته این دوربین سوم تنها یک نمونه نچندان پر کاربرد ماکرو است؛ دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی دستگاه از سنسور 1/1.7 اینچی IMX686 سونی با ابعاد پیکسل 0.8 میکرون بهره می‌برد که در حالت پیش‌فرض تصاویری 16 مگاپیگسلی با پیکسل‌های مجتمع‌شده 1.6 میکرونی را برداشت می‌کند. مقابل این سنسور، یک لنز 6 جزیی با گشودگی f/1.8 قرار دارد و از OIS نیز ظاهرا در آن خبری نیست.

دومین دوربین این بخش یک نمونه التراواید 13 مگاپیکسلی با میدان دید 125 درجه‌ای و فاصله کانونی 11 میلی‌متری ست که به گفته ایسوس 200 درصد میدان دید وسیع‌تری را فراهم می‌کند. در نهایت سومین عضو این مجموعه نیز همانطور که اشاره شد یک دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو‌ برای تصویربرداری از فاصله نزدیک است. دوربین دوم و سوم در ROG Phone 3 فاقد فوکوس خودکار بوده و فوکوس اتوماتیک دوربین اصلی نیز با فرایند تشخیص فاز صورت می‌پذیرد. حداکثر وضوح فیلم‌برداری دوربین اصلی مثل یک پرچمدار پیشرفته به 8K با 30 فریم در ثانیه می‌رسد و در دو وضوح 4K و 1080p نیز به دلخواه می‌توان با دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه به تصویربرداری پرداخت. برداشت اسلوموشن در این دوربین البته با نمونه‌های پرچمدار فاصله داشته و حداکثر با 4K با 120 فریم در ثانیه، 1080p با 240 فریم در ثانیه و یا 720p با 480 فریم در ثانیه انجام می‌پذیرد.

دوربین سلفی گوشی که در حاشیه نسبتا ضخیم بالای صفحه‌نمایش جای دارد یک نمونه 24 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 27 میلی‌متری‌ست که از فوکوس خودکار نیز در آن پشتیبانی نمی‌شود.

با گذر از قابلیت‌های عادی و معمول ROG Phone 3 نوبت به مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل یعنی قابلیت‌های مرتبط با بازی می‌رسد که آن را به نمونه‌ای متفاوت در این رده بدل می‌سازد. در کناره سمت راست دستگاه که در هنگام در دست‌گیری افقی گوشی در بالا و درست زیر انگشتان اشاره هر دو دست قرار می‌گیرد مثل قبل از دو دکمه التراسونیک موسوم به shoulder buttons استفاده شده که حالا جدا از قابلیت‌های پیشین خود به ژست‌های حرکتی تازه‌ای مجهز شده‌اند که کاربری‌های جدیدی را تعریف می‌کنند؛ این دو دکمه حالا از یک ژست حرکتی کشیدنی و جارویی (swipe gesture) پشتیبانی می‌کنند که امکان اختصاص وظایف تازه‌ای را به این دو دکمه فراهم می‌کند. علاوه بر این امکان تعریف دو ناحیه مجزا برای هریک از دو دکمه در نظر گرفته شده که آن‌ها را کاملا به کلیدهای L1/L2 و R1/R2 در دسته‌های بازی کنسولی نزدیک می‌کند.

ROG Phone 3 مثل نسل قبلی خود از اکسسوری خنک‌کننده ویژه‌ای استفاده می‌کند که AeroActive Cooler 3 نامیده می‌شود و این‌بار در جعبه محتویات دستگاه قرار دارد؛ این ابزار که به پورت USB جانبی دستگاه متصل می‌شود علاوه بر افزودن یک فن خنک‌کننده قدرتمند، یک پورت USB-C و جک 3.5 میلی‌متری (که جایی در خود گوشی ندارد) را نیز در دسترس کاربر قرار می‌دهد. همراه این مدل البته یک تبدیل USB-C به جک هدست نیز ارائه شده است. AeroActive Cooler 3 به گفته ایسوس 40 درصد سرعت چرخش فن بالاتری را نسبت به نسل قبلی خود ارائه کرده و با کمک آن سطح گوشی تا 4 درجه خنک‌تر می‌شود.

ROG Phone 3 بدون اکسسوری خنک‌کننده آن نیز در زمینه دفع حرارت متفاوت از گذشته عمل کرده و جدا از طراحی مجدد اتاقک بخار سه‌بعدی (3D vapor chamer) از ورقه مسی جاذب حرارت جدیدی با 6 برابر ابعاد بزرگ‌تر نسبت به ROG Phone II بهره گرفته و لایه گرافیتی بزرگی نیز فرایند تبادل حرارت در این مدل را تسریع می‌کند.

ایسوس تغییری در ظرفیت باتری و فناوری شارژ آن در ROG Phone 3 نداده و همچون مدل سال گذشته، در این‌جا نیز از یک باتری 6 هزار میلی آمپر ساعتی با شارژر 30 واتی بهره گرفته است. برای شارژ این باتری جدا از درگاه USB-C حاضر در بخش پایینی می‌توان از درگاه جداگانه‌ای در کناره سمت چپ بهره برد که در این حالت می‌توان بدون مزاحمت، به بازی در حین شارژ شدن ادامه داد. این باتری ظاهرا در عرض 46 دقیقه تا 70 درصد ظرفیت خود شارژ می‌شود. ایسوس در این نوبت بیشتر از سرعت شارژ، بر سلامت باتری دستگاه متمرکز شده جایی‌که طبق دلخواه کاربران می‌توان حداکثر شارژ باتری را روی 80 یا 90 درصد محدود نمود، و یا کاهش توان خروجی به 10 وات، شارژ شبانه باتری تا 100 درصد را به آهستگی به انجام رساند.

همچون گذشته برای ROG Phone 3 نیز لوازم جانبی متعددی در دسترس قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به گیم‌پد Kunai 3، داک موسوم به TwinView Dock 3، پایه دسک‌تاپی Mobile Desktop Dock 2 و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

در بخش ارتباطی دستگاه جدا از اتصال 5G از وای‌فای 6 یا ax، بلوتوث نسخه 5.1، اتصال NFC و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/Galileo/BeiDou/QZSS/NavIC پشتیبانی می‌شود که از این جمع به‌جز NavIC هندی و GLONASS روسی، مسیریابی در سایر موارد در دو باند برای دقت بیشتر صورت می‌پذیرد.

ایسوس ROG Phone 3 با سیستم‌عامل اندروید 10 و دو رابط کاربری مختلف (ROG UI متمرکز بر گیمینگ و ZenUI عادی) در رنگ مشکی با قیمت 999 یورو برای نسخه مجهز به 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی ارائه شده و ورژن پیشرفته‌تر 16GB/512GB آن نیز 1,099 یورو در دسترس قرار می‌گیرد. نسخه ارزان‌تر Strix Edition این گوشی با رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی نیز 799 یورو قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا