معرفی OnePlus Nord – میان‌رده 399 یورویی 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/31        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، OnePlus Nord ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : شرکت وان‌پلاس ساعاتی پیش در جریان آن‌چه اولین رونمایی واقعیت افزوده یک گوشی هوشمند خوانده شد از جدیدترین اسمارت‌فون اندرویدی خود با نام OnePlus Nord رونمایی کرد؛ اطلاعات جسته و گریخته متعددی از هفته‌ها پیش در مورد Nord در سایت‌های فناوری منتشر شده و خود شرکت وان‌پلاس نیز به برخی اطلاعات جزیی در مورد این گوشی اشاره کرده بود. رونمایی Nord به طریقه متفاوتی صورت گرفت و به‌جای یک استریم ویدئویی عادی از یک اپلیکیشن مجزا برای نمایش این رویداد به‌صورت واقعیت افزوده یا AR استفاده شده بود. در این رونمایی کوتاه، Carl Pei مدیر بخش جهانی OnePlus و از جمله هم‌بنیان‌گذاران این شرکت اطلاعاتی را در مورد این مدل ارائه نمود.

Carl Pei در ابتدای سخنان خود از سه فاکتور مهم و تأثیرگذار شامل دوربین، تجربه روان (Smooth experience) و کیفیت ساخت در موفقیت یک گوشی موبایل یاد کرد که دستیابی به موفقیت بدون این عوامل امکان‌پذیر نخواهد. به گفته Pei این عوامل همگی در گوشی جدید Nord گرد هم آمده‌اند. Pei‌ در رابطه با علت نام‌گذاری این گوشی با عنوان Nord (به معنای شمال)، آن را نشان‌دهنده جهت حرکت این کمپانی توصیف کرد.

OnePlus Nord را از یک جهت می‌توان نمونه‌ای خاص و منحصر به فرد در بین دیگر تولیدات این شرکت تلقی کرد جایی‌که برای اولین بار در تاریخ کوتاه تولیدات وان‌پلاس با اسمارت‌فونی میان‌رده با چیپ‌ست غیر پرچمدار روبرو می‌شویم که با وجود آن‌که از لحاظ کاهش قیمت در ردیف نمونه‌ای مثل OnePlus X قرار می‌گیرد اما حتی در مدل X ساخته شده در سال 2015 نیز از پروسسور سری 8 کوالکام استفاده شده بود و حالا برای اولین بار، اسمارت‌فونی با برند وان‌پلاس، بدون حضور یک چیپ‌ست‌ پرچمدار معرفی شده است.

طراحی ظاهری

Nord در طراحی بدنه با وجود حفظ نکات کلیدی گوشی‌های وان‌پلاس مثل اسلایدر جانبی قطع صدا، با تغییرات مهمی روبرو شده که برخی از آن‌ها برای اولین بار در یک گوشی ساخته شده در این برند رخ می‌دهد. از جمله المان‌های برجسته طراحی در این گوشی باید به صفحه‌نمایش بزرگ با حاشیه‌های اندک، کاهش خمیدگی لبه‌های به‌ظاهر شیشه‌ای بخش پشتی، دوربین‌های دوگانه درون صفحه‌نمایش و انتقال لنزهای چهارگانه دوربین به کناره سمت چپ بخش پشتی اشاره کرد که از این میان نه‌تنها دوربین‌های دوگانه سلفی و جایگاه آن‌ها پدیده‌ای جدید در یک گوشی وان‌پلاس به حساب می‌آید بلکه ستون دوربین‌های اصلی در بخش پشتی نیز برای اولین بار به کناره سمت چپ منتقل شده است.

این گوشی در دو رنگ آبی روشن (Blue Marble) و خاکستری (Gray Onyx) ارائه شده و با ابعاد 8.2×73.3×158.3 میلی‌متری، 184 گرم وزن دارد.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش دستگاه همانطور که از پیش مشخص شده بود یک نمونه 6.44 اینچی 1080×2400 پیکسلی (فول اج‌دی پلاس در نسبت 20:9) که با فناوری OLED یا آن‌گونه که شرکت سازنده می‌‌گوید Fluid AMOLED ساخته شده و نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی آن نیز برای یک گوشی میان‌رده کاملا مناسب به نظر می‌رسد. این صفحه‌نمایش با پوششی از جنس Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود. سنسور اثر انگشت نوری دستگاه نیز طبق انتظار درون این صفحه‌نمایش قرار دارد.

دوربین‌های سلفی

بالای صفحه‌نمایش دستگاه در کناره سمت چپ از دو دوربین سلفی در کنار هم استفاده شده که شامل یک دوربین اصلی 32 مگاپیکسلی اصلی و یک نمونه 8 مگاپیکسلی التراواید می‌شوند. دوربین 32 مگاپیکسلی اصلی این قسمت از سنسور IMX616 شرکت سونی بهره می‌برد که از پیکسل‌هایی با ابعاد 0.8 میکرون برخوردار بوده و با ترکیب پیکسل‌های مجاور هم امکان برداشت عکس در وضوح 8 مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ 1.6 میکرونی را داراست. از دیگر جزییات قابل اشاره در مورد این دوربین باید از گشودگی دیافراگم f/2.45 و نبود فاقد فوکوس خودکار یاد کرد و پشتیبانی از برداشت ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه و تجهیز به لرزه‌گیر دیجیتال یا EIS نیز دیگر گزینه‌های مثبت آن به حساب می‌آیند. دوربین دوم این مجموعه که به نمونه التراواید بخش پشتی نیز تا حدودی شباهت دارد یک دوربین 8 مگاپیکسلی التراواید با سنسور 1/4 ‌اینچی، میدان دید 105 درجه‌ای و دیافراگم f/2.45 است و در این مورد نیز از فوکوس خودکار خبری نیست.

دوربین‌های بخش پشتی

تصمیم وان‌پلاس برای دوربین اصلی این مجموعه، سنسور 48 مگاپیکسلی IMX586 شرکت سونی‌ست که با وجود آن‌که همان دوربین حاضر در OnePlus 8 به حساب می‌آید اما حالا از زمان معرفی آن در جولای 2018 دقیقا 2 سال می‌گذرد و شاید یکی از دلائل کاهش قیمت دستگاه را نیز بتوان به آن نسبت داد؛ این دوربین در مقابل خود لنزی شش مرحله‌ای با گشودگی دیافراگم f/1.75 را می‌بیند که با وجود آن‌که لنز چندان مدرن و پر سرعتی به حساب نمی‌آید اما حداقل به لرزه‌گیر‌های اپتیکال (OIS) و دیجیتال (EIS) مجهز شده و می‌توان انتظار عملکرد مناسبی از آن در وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی (با ترکیب چهار پیکسل مجاور هم روی سنسور) داشت.

دوربین دوم این بخش یک نمونه 8 مگاپیکسلی التراواید با گشودگی دیافراگم f/2.25 و میدان دید 119 درجه‌ای‌ست که فاقد فوکوس خودکار بوده و بدین‌‌ترتیب، انتظار چندان بالایی را حداقل روی کاغذ ایجاد نمی‌کند. دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی با سنسور 1/5 اینچی و f/2.4 آخرین دوربین با قابلیت تصویربرداری در این مجموعه است و در نهایت سنسور 5 مگاپیکسلی عمق میدان نیز لیست اجزای تصویری OnePlus Nord را تکمیل می‌کند. در کنار این مجموعه دو فلش LED با توناژ رنگی متفاوت نیز در نظر گرفته شده است.

پردازنده - حافظه

در OnePlus Nord مثل بسیاری دیگری از 5Gهای میان‌رده از چیپ‌ست 7 نانومتری Snapdragon 765G شرکت کوالکام استفاده شده که به 1 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A76، 1 هسته 2.2 گیگاهرتزی A76 دیگر (با کش کمتر) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 مجهز شده و پردازش گرافیک در آن نیز با Adreno 620 تأمین می‌شود. حافظه رم LPDDR4X دستگاه 8 یا 12 گیگابایت است و حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی UFS 2.1 آن نیز طبق معمول قابلیت ارتقاء ندارد.

باتری

باتری OnePlus Nord همان‌طور که از پیش مشخص شده بود 4,115 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که شارژر 30 واتی (5 ولت و 6 آمپر) موسوم به Warp Charge 30T آن به گفته شرکت سازنده در عرض تنها 30 دقیقه قادر به پر کردن 70 درصد ظرفیت آن است.

ارتباطات

در صدر گزینه‌های ارتباطی این گوشی باید به اتصال 5G آن اشاره کرد که به لطف مودم داخلی Snapdragon X52 آن صورت می‌پذیرد. جدا از 5G طبیعتا امکان استفاده از این گوشی در نسل‌های پیشین شبکه‌های مخابراتی نیز وجود داشته که در این میان بالاترین سرعت اتصال به 4G با دانلود تحت LTE Cat.18 و سرعت 1.2 گیگابیت بر ثانیه تعلق دارد. وای‌فای دو باند ac، بلوتوث 5.1 و اتصال NFC سایر راه‌های ارتباطی این مدل به حساب می‌ایند و از جمله گزینه‌های مسیریابی ماهواره‌ای GPS/GLONASS/Galileo/BeiDoo/NavIC آن نیز GPS و Galileo امکان مسیریابی دقیق‌تر Dual Band را فراهم می‌آورند. از جک هدست در این مدل خبری نیست و پورت USB-C آن نیز از استاندارد سرعت USB 2.0 بهره می‌برد.

سیستم‌عامل – رابط کاربری

وان‌پلاس Nord با سیستم‌عامل اندروید 10 و نسخه 10.5 از رابط کاربری توسعه یافته‌ اختصاصی این شرکت با نام OxygenOS ارائه می‌شود که به گفته شرکت سازنده 280 بهینه‌سازی مختلف را نسبت به ورژن پیشین تجربه کرده است.

قیمت - زمان حضور در بازار

OnePlus Nord از سه‌شنبه 4 آگوست (14 مرداد 1399) ظاهرا به‌صورت همزمان در هند و برخی کشورهای اروپایی به بازار عرضه شده و قیمت پایه در نظر گرفته شده برای آن در نسخه 8GB/128GB نیز 27,999 روپیه، 399 یورو و 375 پوند خواهد بود. نسخه 256 گیگابایتی این گوشی با رم 12 گیگابایتی نیز در هند و بازارهای اروپایی به ترتیب با قیمت‌های 29,999 روپیه و 499 یورو عرضه خواهد شد این نسخه ظاهرا در برخی بازارها از جمله بریتانیا (حداقل در لحظه نوشتن این گزارش) در دسترس نیست. نکته جالب در این میان ظاهرا به ارائه نسخه‌ای از این گوشی با رم 6 گیگابایتی و حافظه 64 گیگابایتی در بازار هند است که به‌صورت اختصاصی در آمازون هند عرضه شده و 24,999 روپیه (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 336 دلار آمریکا) قیمت خواهد داشت.


به روزرسانی - قیمت وان پلاس نورد در بازار ایران

گوشی وان پلاس Nord به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی وان پلاس Nord از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا