معرفی شارژر سیمی 125 واتی، شارژ بی‌سیم 65 واتی و دو شارژر قدرتمند GaN از اوپو

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : شارژ سریع Quick Charge ، شارژر وایرلس Wireless Charger ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : در حالی‌که کمتر از دو روز از معرفی شارژر 120 واتی iQOO می‌گذرد شرکت هم‌خانواده آن یعنی Oppo نیز همان‌طور که از پیش مشخص شده بود از شارژ سیمی پر قدرت‌تری با توان 125 واتی رونمایی کرده که البته تنها محصول به نمایش درآمده از سوی اوپو در این نوبت نبوده و علاوه بر آن یک شارژر بی‌سیم 65 واتی با عنوان AirVOOC همراه با دو شارژر کوچک با فناوری GaN نیز معرفی شده‌اند که همگی توان‌های خروجی بالاتر از حد انتظاری را ارائه می‌کنند. شارژر سیمی 125 واتی Flash Charge اوپو با وجود توان بالاتر نسبت به نمونه 120 واتی iQOO ظاهرا شیوه شارژ متفاوتی را به کار می‌گیرد که به 5 دقیقه تأخیر در پر کردن یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی می‌انجامد.

شارژر سیمی 125 واتی Flash Charge

شرکت Oppo‌ از سابقه‌ای چندین ساله در ساخت شارژرهای پر سرعت برای اسمارت‌فون‌های این برند و برخی نمونه‌های هم‌خانواده دیگر (مثل Dash Chargerهای وان‌پلاس) برخوردار بوده و می‌توان به‌جرأت از آن به‌عنوان فعال‌ترین برند در راه افزایش سرعت شارژ و کاستن از زمان پر شدن باتری در گوشی‌های هوشمند یاد کرد. این شرکت در حال حاضر نیز با شارژر 65 واتی ارائه شده برای آخرین پرچمداران خود یعنی Find X2 Pro و Reno Ace جلوتر از سایر رقبا در این بخش قرار گرفته است. شارژر سیمی جدید 125 واتی این شرکت البته داستان متفاوتی را روایت می‌کند که گام بزرگی رو به جلو محسوب شده و رقبای بزرگ این صنعت را به چالش کشیده است. این شارژر به گفته Oppo‌ قادر به پر کردن کامل یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی در عرض تنها 20 دقیقه است که تنها در 5 دقیقه اول از این زمان، شارژ باتری از صفر به 41 درصد می‌رسد و همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که دمای باتری زیر 40 درجه حفظ می‌شود!

شارژ با توان بالا تنش‌های بالایی را در باتری موجب می‌شود که در صورت رعایت نشدن برخی نکات، مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت؛ از همین رو Oppo تغییراتی را در ساختار باتری اسمارت‌فون‌ها خود ایجاد کرده که استفاده از دو سلول در کنار هم و ارتقاء درجه C از جمله این موارد است؛ درجه C یا C-rating به‌عنوان فاکتوری مهم در ساختار باتری‌های مختلف از توانایی یک باتری برای دریافت و ارائه یک جریان مشخص بدون آسیب رسیدن به آن سخن می‌‌گوید و عدد C بالاتر عملا به معنای امکان ارائه جریان بالاتر است. این شاخص به‌نوعی به کیفیت باتری و چگونگی مقاومت آن در برابر حرارت بیش از اندازه ناشی از شارژ شدن با توان بالا نیز اشاره دارد. درجه C باتری‌ مورد استفاده در فناوری شارژ 125 واتی جدید Oppo از 3C حالا به 6C ارتقاء یافته و بدین‌ترتیب حداقل روی کاغذ مشکلی برای دریافت جریان بالای 12.5 آمپری در آن وجود نخواهد داشت.

Oppo در این سیستم از سه پمپ شارژینگ موازی برای تقسیم توان استفاده می‌کند که در یک ساختار 6 جهته نصب باتری‌ها، راندمان کار را تا 98 درصد افزایش می‌دهند. در این سیستم همچنین از 10 حسگر اضافی سنجش حرارت برای امنیت بیشتر استفاده شده است.

سازگاری با دیگر سیستم‌های شارژ سریع، نکته برجسته دیگری در مورد Flash Charge جدید اوپو به حساب می‌آید که برخلاف نمونه‌های پیشین حالا با سیستم پاور دلیوری (PD) با توان 65 واتی، پاور دلیوری قابل برنامه‌ریزی (PPS) تا 125 وات و با Quick Charge کوالکام تا توان 36 وات هماهنگ است و بدین‌ترتیب می‌توان از یک شارژر یکسان برای تغذیه گوشی‌های مختلف بهره گرفت. اوپو همچنین در مورد دوام و قابلیت استفاده از باتری‌های منطبق با این فناوری در طی زمان نیز اعداد امیدوارکننده ای را ارائه می‌دهد جایی‌که این باتری‌ها به گفته شرکت سازنده، 80 درصد از ظرفیت خود را پس از 800 بار تکرار سیکل شارژ همچنان حفظ می‌کنند که این در بدبینانه‌ترین حالت به معنای عمر بیش از 2 ساله آن‌‌هاست. هر دو سوی شارژر جدید شرکت اوپو از پورت USB-C استفاده شده و هنوز نامی از اولین گوشی مجهز به آن منتشر نشده است.

شارژ بی‌سیم 65 واتی AirVOOC

قابلیت شارژ بی‌سیم در محصولات شرکت اوپو بسیار کند و کاملا دیرتر از سایر رقبا اتفاق افتاد و همین سه‌ماه پیش بود که Oppo Ace2 به‌عنوان اولین گوشی این برند با شارژ بی‌سیم ارائه شد. این حضور البته در سطح بهترین‌های بازار مثل +Huawei P40 Pro قرار داشته و با توان 40 واتی قادر به پر کردن باتری 4,000mAh گوشی در عرض 56 دقیقه بود. شرکت اوپو اما به این میزان نیز راضی نبوده و حالا نسخه جدیدی از شارژر بی‌سیم AirVOOC خود را با توان خروجی 65 واتی معرفی کرده که پروسه شارژ همان باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی پیشین را در مدت 30 دقیقه به پایان می‌رساند.

در این مدل از سیم‌پیچی‌های شارژینگ دوگانه با راندمان 88 درصدی استفاده شده که البته به چینش مشابهی در سمت دستگاه گیرنده برای دریافت این انرژی نیاز دارند. به گفته شرکت اوپو، این مجموعه در تلاش است تا این توان را از طریق یک سیم‌پیچی تکی در آینده ارائه کند.

در این شارژر نیز مثل نسل قبلی آن از فن خنک‌کننده استفاده می‌شود که ظاهرا گرمای دستگاه را تا 2 درجه کاهش می‌دهد و بدین‌ترتیب از افزایش گرما از حد معمول 40 درجه جلوگیری خواهد شد. این استند با دیوایس‌های مجهز به فناوری شارژ بی‌سیم Qi نیز هماهنگ است با این تفاوت که توان آن در این حالت تنها 5 یا 10 وات خواهد بود.

دو شارژر mini از نوع GaN

شارژرهایی که به‌جای ماده معمول و متداول سیلیکون از گالیوم نیتراید (Gallium nitride) بهره می‌برند و به‌اختصار از آن‌ها با نام شارژرهای GaN یاد می‌کنیم از حجم بسیار کمتری نسبت به همتایان خود برخوردار بوده و در نتیجه امکان ارائه توان بالاتری را در یک حجم کمتر خواهند داشت. شرکت اوپو در این نوبت از دو شارژر منطبق با این فناوری نیز رونمایی کرده که mini SuperVOOC charger و mini flash charger نام داشته و به ترتیب از توان خروجی 50 و 110 واتی برخوردارند.

شارژر اول در این مجموعه یعنی mini SuperVOOC charger که از ضخامتی تنها برابر با 10.5 میلی‌‌متر و وزن 60 گرمی برخوردار است از توان خروجی 50 واتی پشتیبانی می‌کند و در فناوری‌های پاور دلیوری، پاور دلیوری قابل برنامه‌ریزی و Quick Charge به ترتیب توان‌های 27، 50 و 18 واتی را ارائه می‌دهد. این وضعیت در مورد mini flash charger که به گفته اوپو به اندازه یک شارژر 18 واتی عادی‌ست نیز ادامه داشته و این مدل با وجود حجم پایین خود توان بالای 110 واتی را ارائه می‌کند. این شارژر نیز در فناوری‌های پاور دلیوری، پاور دلیوری قابل برنامه‌ریزی و Quick Charge به ترتیب به توان‌های 65، 110 و 36 وات دست می‌یابد. بدین‌تریب از این شارژرها بدین‌ترتیب می‌توان به‌عنوان تنها شارژر مورد نیاز برای گجت‌های مختلف از گوشی هوشمند گرفته تا حتی لپ‌تاپ‌ها استفاده کرد.

اوپو هنوز قیمت و زمان حضور شارژرهای جدید خود در بازار را مشخص نکرده اما احتمالا به زودی از اسمارت‌فون پیشرفته جدیدی با سیستم شارژ سریع 125 واتی رونمایی کرد و حضور در بازار تمامی شارژرهای ارائه شده در این نوبت نیز چندان به‌درازا نخواهد انجامید.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا