گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌های چین در سه‌ماهه نخست 2020 – افت 11.3 درصدی بر خلاف روند جهانی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، چین China ، گارمین Garmin ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : گزارش IDC از بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه نخست سال 2020 – که حدود 1 ماه قبل منتشر شد – از رشد سالانه تقریبا 30 درصدی این محصولات خبر می‌دهد. اما برخلاف این رشد جهانی، رفتار بازار پوشیدنی‌ها در چین با افت همراه بوده است. مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 23 ژوئن 2020 (3 تیر 1399) گزارش خود را از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در چین طی سه‌ماهه نخست 2020 منتشر کرد. آمار این گزارش نشان می‌دهد، در فصل اخیر در مجموع 17.62 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی وارد بازار چین شده است. مقایسه این رقم با 19.87 میلیون دستگاهی که در مدت مشابه سال گذشته در چین عرضه شده بود، از افت سالانه 11.3 درصدی حکایت می‌کند.

Huawei Watch GT 2

میزان عرضه پوشیدنی‌های ساده (دیوایس‌هایی که غیر از اپلیکیشن‌های شرکت سازنده، از اپلیکیشن‌‌های دیگر پشتیبانی نمی‌کنند) در سه‌ماهه اخیر در بازار چین 14.86 میلیون دستگاه بوده که 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت داشته است. در همین بازه زمانی، 2.76 میلیون دستگاه پوشیدنی هوشمند وارد بازار چین شده که آن هم از افت سالانه 33.3 درصدی حکایت می‌کند. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر بازار پوشیدنی‌های چین.

در فصلی که گذشت، هواوی 4.28 میلیون دستگاه ابزار پوشیدنی وارد بازار چین نمود که در مقایسه با رقم عرضه پوشیدنی‌های این شرکت در سه‌ماهه نخست 2019 (یعنی 3.6 میلیون دستگاه) 18.8 درصد رشد داشته است. هواوی با قابلیت‌های عالی در کانال‌های فروش و جذب مشتری، عملکرد خوبی در بازار ساعت‌های هوشمند داشته و در مجموع با در دست داشتن 24.3 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌های چین، موفق شد رتبه نخست را در این کشور کسب کند.

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی در چین در سه‌ماهه اول 2020 (عرضه به هزار عدد)

شیائومی در فصل اخیر 4.14 میلیون دیوایس پوشیدنی را به بازار چین عرضه کرد و با فاصله کمی از هواوی در رتبه دوم قرار گرفت. البته بر خلاف رشد مثبت هواوی، عرضه پوشیدنی‌های شیائومی با 0.6 درصد رشد منفی همراه شد. IDC این رشد منفی را به دو عامل نسبت می‌دهد؛ یکی فشار ناشی از قطع زنجیره تأمین و دیگری تقاضای کمتر از حد انتظار برای دستبندهای این شرکت در دوره گسترش همه‌گیری کرونا.

علی‌رغم اینکه عرضه ساعت‌ها و هدفون‌های اپل تا حدی تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفت، این برند آمریکایی موفق شد رشد مثبت خود در بازار چین را حفظ کند. اپل در سه‌ماهه اخیر با عرضه 2.84 میلیون دیوایس پوشیدنی در بازار چین، ضمن دست‌یابی به رشد سالانه 15.2 درصدی، جایگاه سوم این بازار را به خود اختصاص داد.

رتبه چهارم عرضه محصولات پوشیدنی در بازار چین، به یک برند داخلی و نه چندان شناخته شده به نام LifeSense تعلق دارد. شاید رقم عرضه پوشیدنی‌های این کمپانی در فصل اخیر (یعنی 785 هزار دستگاه)، در مقایسه با سه برند فوق بسیار پایین باشد، اما نکته جالب آن است که عرضه پوشیدنی‌های LifeSense نسبت به میزان عرضه در سه‌ماهه نخست 2019 (یعنی 450 هزار دستگاه) 72.9 درصد رشد داشته و این بالاترین رشد سالانه در بین 5 برند برتر به حساب می‌آید.

ضعیف‌ترین عملکرد در بین 5 برند اول به BBK Electronics مربوط می‌شود. این کمپانی چینی در فصلی که گذشت تنها 76576 هزار دیوایس پوشیدنی را وارد بازار چین نمود. با توجه به اینکه در مدت مشابه سال گذشته 1.45 میلیون دستگاه پوشیدنی از سوی این برند به بازار چین عرضه شده بود، نتیجه می‌گیریم BBk در فصل اخیر افت سنگین 47.1 درصدی را تجربه کرده است. به گفته IDC، به دنبال محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های خارج از منزل بچه‌ها، تقاضا برای ساعت‌های مخصوص این قشر نیز به شدت کاهش یافت و از آنجا که این نوع ساعت‌ها محصول استراتژیک BBK به شمار می‌رود، این کمپانی بیش از سایرین از شیوع کرونا متضرر گشته است.

جالب است که وقتی به طور ویژه به آمار مربوط به عرضه ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر در چین نگاه می‌کنیم، باز هم هواوی با عرضه 1.04 میلیون اسمارت‌واچ و رشد سالانه 111.9 درصدی در صدر ایستاده است. اپل با عرضه 319 هزار اپل‌واچ جایگاه دوم را داشته و شیائومی – که 128 هزار ساعت هوشمند را وارد بازار چین نموده – در رتبه سوم قرار دارد. البته لازم به ذکر است شیائومی در زمینه عرضه ساعت‌های هوشمند با کسب رشد سالانه 189.5 درصدی، عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته است. در ادامه نیز برندهای گارمین و هوامی به ترتیب با عرضه 110 هزار و 98 هزار دستگاه ساعت هوشمند، مقام‌های چهارم و پنجم را کسب کردند که البته هر دوی این برندها در عرضه اسمارت‌واچ با رشد منفی مواجه بوده‌اند.

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ساعت هوشمند در چین در سه‌ماهه اول 2020 (عرضه به هزار عدد)

به گفته پان ژوئه‌فی (Pan Xuefei)، مدیر پژوهشی IDC در چین، علی‌رغم تأثیر همه‌گیری کرونا، هنوز هم فرصت‌های زیادی در بازار دیوایس‌های پوشیدنی در سال 2020 وجود دارد. علاوه بر چیدمان فنی در حوزه سلامت، توانایی در درک نیازهای کاربر و همچنین عملکرد کانال‌های فروش نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. دقت در درک نیاز کاربر به تولیدکننده کمک می‌کند تا بتواند ضمن کنترل هزینه‌ها، سلایق کاربر را هدایت و آنها را برآورده نماید. به باور ژوئه‌فی، توانایی‌های شرکت‌ها در مدیریت کانال‌های فروش صرفا به توسعه کانال‌های آنلاین و وابستگی به آنها مربوط نشده و تقویت همکاری با کانال‌های آفلاین را نیز شامل می‌شود.

با بررسی وضعیت بازار پوشیدنی‌های چین در سه‌ماهه نخست 2020، سه مشخصه بیش از بقیه جلب توجه می‌کند که در ادامه، یک به یک آنها را بررسی می‌کنیم:

1- رشد عرضه هدفون‌ها و ساعت‌های بزرگسالان، برخلاف رکود کلی بازار

بازار پوشیدنی‌های چین در سه‌ماهه نخست سال 2020 تا حدی از شیوع ویروس کرونا ضربه خورد، اما در مجموع این بازار بهتر از حد انتظار ظاهر شد. از یک سو دورکاری و آموزش آنلاین، تقاضا برای هدست‌ها را افزایش داد. از سوی دیگر، بازار ساعت‌های بزرگسالان – که به کانال‌های ارتباطی آفلاین وابسته بوده – در زمینه عملکرد کانال فروش به پختگی بیشتری رسیده است. طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، عرضه هدفون در بازار چین با رشد سالانه 26.5 درصدی همراه شد و عرضه ساعت‌های بزرگسالان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.4 درصد افزایش یافت. در این میان، شتاب رشد بازار ای‌یرفون‌ها عمدتا مدیون توسعه سریع هدفون‌های تماما بی‌سیم است. همچنین، نباید نقش ساعت‌های ساده را در بازار ساعت‌های بزرگسالان نادیده گرفت. گفتنی‌ست، پیش‌بینی می‌شود عرضه پوشیدنی‌ها در بازار چین تا پایان سال 2020 به رشدی معادل 17.4 درصد دست پیدا کند که در این میان رشد هدفون‌ها 47.7 درصد و رشد ساعت‌های بزرگسالان 37.6 درصد تخمین زده شده است.

2- افزایش حساسیت مصرف‌کنندگان به قیمت‌ها

کاهش درآمد مردم در اثر همه‌گیری کرونا، دست مردم را برای خرید محصولات الکترونیکی مصرفی تنگ‌تر کرده و رفته‌رفته حساسیت مردم نسبت به قیمت این محصولات بیشتر شد. به همین دلیل، شاهد آن بودیم که در یک رده مشخص از محصولات، سهم محصولاتی که قیمت پایین‌تری داشتند به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرد. در این میان، متوسط قیمت هدفون‌ها با افت سالانه 15.1 درصدی مواجه شد. همچنین، متوسط قیمت واحد ساعت‌های کودکان و دستبندها، با درجات متفاوتی کاهش یافت.

3- اهمیت روزافزون مدیریت کانال‌های فروش

از زمان شیوع ویروس کرونا، کانال‌های فروش آنلاین با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. علاوه بر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، پلتفرم‌های اجتماعی نیز به شکل چشم‌گیری حضور خود را در حوزه تجارت الکترونیک، پرزنگ‌تر نموده‌اند. البته، توانایی تولیدکنندگان در عملکرد کانال‌های فروش صرفا به تنوع بخشیدن به کانال‌ها محدود نمی‌شود، بلکه به توانایی آنها در جذب و کنترل کانال‌ها نیز مربوط است. در شرایط کنونی که بلاتکلیفی‌های فراوانی در آینده وجود دارد، در کنار گسترش فعالِ کانال‌های فروش آنلاین، همکاری با کانال‌های آفلاین نیز می‌تواند به ثبات اوضاع کمک کند.

منبع : IDC