هواوی Y7p در برابر سامسونگ گلکسی A30s – یک مقایسه رو در رو

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، کایرین 710 Kirin 710 ، اکسینوس 7904 Exynos 7904 ، Huawei Y7p ، Samsung Galaxy A30s ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : با کاهش نسبی تمایل خریداران به تهیه گوشی‌های پیشرفته گران‌قیمت، بازار محصولات رده میانی و نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر، گرم‌تر از همیشه دنبال می‌شود؛ معیارهای حرفه‌ای‌تر انتخاب یک گوشی مناسب در رده میانی رو به پایین را می‌توان در مواردی مثل صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، باتری قدرتمندتر، لیتوگرافی پایین‌تر پروسسور، اسلات حافظه مستقل و رم بیشتر خلاصه کرد و سایر معیارهای مهم از جمله جنس بدنه، وضوح صفحه‌نمایش، میزان حافظه و نوع هسته‌های پردازشی، معمولا تفاوت خاصی در اکثر گوشی‌های این رده ندارند. در این نوبت به سراغ دو مدل هواوی Y7p و سامسونگ گلکسی A30s رفته‌ایم و آن‌ها را در یک مقایسه نزدیک رو در روی هم قرار داده‌ایم.

در این بررسی از چندین فاکتور به صورت جداگانه بهره می‌بریم که شامل موارد زیر می‌شوند:

طراحی و شکل ظاهری بدنه

اولین نکته چشمگیر در رابطه با یک گوشی جدید پیش از بررسی قسمت‌های داخلی آن مطمئنا به شکل ظاهری و طراحی دستگاه وابسته است و یک طراحی پیشرو نقش موثری در انتخاب یک مدل بر جای می‌گذارد. هر دو مدل Y7p و A30s از بدنه‌های پلاستیکی در بخش پشتی و شاسی دستگاه بهره می‌برند و در زمینه جذب اثرات انگشت نیز به لطف جنس براق بدنه تفاوتی با هم ندارند.

A30s در بخش پشتی از الگوهای مثلثی‌شکل ناپیدایی بهره می‌برد که با حرکت دادن گوشی در نور، تغییر حالت داده و جلوه زیبایی را ایجاد می‌کنند؛ در Y7p در رنگ موسوم به Aurora Blue با طراحی جذاب‌تری روبرو می‌شویم جایی‌که بخش بالایی و پایینی پشت دستگاه به ترتیب سبز و آبی بوده و با حرکت از بالا به پایین سبز و آبی در میانه این قسمت با یکدیگر ترکیب می‌شوند. دیگر افکت Y7p برای این بخش که در نسخه مشکی گوشی نیز حضور دارد یک نوار ناپیدای رنگی در یک فضای مستطیل‌شکل در لبه‌های بخش پشتی‌ست که این نوار نیز در بالا به رنگ سبز و در پایین به رنگ آبی‌ست.

در بخش جلویی گوشی نیز با طراحی ساده‌تری در A30s روبرو می‌شویم جایی‌که دوربین سلفی در یک ناچ قطره‌ای در مرکز بالای صفحه‌نمایش قرار دارد اما این دوربین در Y7p به درون صفحه‌نمایش و به صورت پانچی منتقل شده که ظاهر مدرن‌تری را ایجاد می‌کند. همه‌چیز نیز در این بخش البته به نفع Y7p نبوده و در زمینه ابعاد و وزن، برتری با حریف سامسونگی‌ست؛ Y7p از ابعادی برابر با 8.13×76.13×159.81 میلی‌متر برخوردار است و این در حالی‌ست که A30s با 0.01 اینچ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، با ابعاد 7.8×74.7×158.5 میلی‌متر، در هر سه مورد گوشی کوچک‌تری‌ست. علت اختلاف طول و عرض این دو گوشی را بیش از همه چیز باید در حاشیه کمتر صفحه‌نمایش در A30s جست‌وجو کرد. A30s در زمینه وزن نیز وضعیت بهتری داشته و وزن 169 گرمی آن نزدیک به 7 گرم کمتر از رقیب خود کمتر است.

صفحه‌نمایش

در Y7p از یک صفحه‌نمایش 6.39 اینچی و در A30s از یک پنل 6.4 اینچی استفاده شده که از این لحاظ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند؛ در زمینه وضوح صفحه‌نمایش نیز روی کاغذ اختلافی دیده نمی‌شود و هر دو با رزولوشن 720×1560 پیکسلی یا اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 به تراکمی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ دست پیدا می‌کنند. این دو پنل اما در یک زمینه مهم و حیاتی یعنی فناوری ساخت با یکدیگر متفاوت بوده و نگفته پیداست که A30s با به‌کارگیری تکنولوژی Super AMOLED برتری محسوسی بر رقیب خود در مواردی مثل کنتراست و کیفیت رنگ مشکی خواهد داشت. پنل‌های OLED البته روی کاغذ روشنایی کمتری در مقایسه با نمونه‌های هم‌رده LCD خود تولید می‌کنند و با این‌که از مزیت مصرف کمتر انرژی در هنگام استفاده از تم تاریک بهره می‌برند اما در زیر نور مستقیم خورشید (حداقل در این رده قیمتی) برتری خاصی را ارائه نمی‌دهند. در مجموع می‌توان از برتری محسوس صفحه‌نمایش A30s در این رقابت سخن گفت هرچند Y7p‌ نیز در نوع خود به صفحه‌نمایش نسبتا با کیفیتی مجهز است.

دوربین‌های اصلی و سلفی

دوربین برای بسیاری از خریداران اهمیتی حتی فراتر از صفحه‌نمایش داشته و حضور دوربین با کیفیت شرایط بهتری را برای انتخاب شدن یک مدل در بازار ایجاد می‌کند. در هر دو گوشی در بخش پشتی از دو دوربین با قابلیت تصویربرداری استفاده شده و ماژول سوم در این میان برای تعیین عمق میدان و محو کردن پس‌زمینه به‌کار می‌رود. این دو دوربین شامل یک دوربین اصلی و یک واحد التراواید می‌شود که از این لحاظ تفاوتی بین Y7p و A30s دیده نمی‌شود. دوربین اصلی Y7p یک نمونه 48 مگاپیکسلی با f/1.8 و قابلیت ترکیب پیکسل‌ها با امکان برداشت تصاویری با وضوح 12 مگاپیکسل است و در A30s نیز از یک دوربین 25 مگاپیکسلی f/1.7 به‌عنوان دوربین اصلی استفاده می‌شود. دوربین التراواید هر دو گوشی 8 مگاپیکسل وضوح دارد اما این بار هم در A30s با دیافراگم گشوده‌تر f/2.2 در مقابل f/2.4 در Y7p روبرو می‌شویم و هیچ‌یک نیز به فوکوس خودکار مجهز نیستند. وضوح سنسور عمق میدان در A30s برابر با 5 مگاپیکسل با f/2.2 در نظر گرفته شده که این مقدار در Y7p برابر با 2 مگاپیکسل با f/2.4 است.

اختلاف مابین این دو گوشی در زمینه دوربین سلفی نیز ادامه پیدا می‌کند جایی‌که Y7p از یک دوربین 8 مگاپیکسلی f/2.0 درون صفحه‌نمایش برای برداشت سلفی استفاده می‌کند اما در A30s به یک دوربین 16 مگاپیکسلی f/2.0 بر می‌خوریم

سنسور اثر انگشت

حسگر اثر انگشت در A30s مثل یک گوشی مدرن و پیشرفته به‌لطف پنل OLED دستگاه، درون صفحه‌نمایش قرار دارد حال آن‌که در Y7p از یک سنسور خازنی متداول در بخش پشتی استفاده شده است؛ این شرایط با این‌که روی کاغذ کاملا به نفع A30s به نظر می‌رسد اما عملا به دلیل اپتیکال بودن سنسور درون صفحه‌نمایش، با دقت و سرعت بازگشایی به مراتب ضعیف‌تری نسبت به حسگر خازنی Y7p روبرو می‌شویم که در برخی شرایط مثل زیر نور مستقیم خورشید تشدید نیز می‌شود. در مجموع با توجه به اهمیت سنسور اثر انگشت در حفظ داده‌های کاربران و لزوم بازگشایی سریع قفل صفحه‌نمایش از این طریق، شاید بتوان Y7p را در درجه بالاتری نسبت به رقیب آن قرار داد.

پردازنده

هر دو رقیب این بررسی از هسته‌های پردازشی A73 و A53 در پروسسورهای خود بهره می‌برند اما کیفیت اجرای آن‌ها کاملا متفاوت بوده و تفاوت‌های آشکاری در این میان دیده می‌شود. در Galaxy A30s از پروسسور 14 نانومتری Exynos 7904 استفاده شده و این در حالی‌ست که در Y7p به چیپ‌ست 12 نانومتری Kirin 710F بر می‌خوریم. پیشرفته‌تر بودن لیتوگرافی ساخت پردازنده در Y7p از همین ابتدا نوید مصرف انرژی کمتر و دوام باتری بالاتری را در این مدل می‌دهد اما اختلاف این دو به همین جا ختم نمی‌شود. در ساختار پروسسور Exynos 7904 از 2 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A73 در سطح بالا و 6 هسته 1.6 گیگاهرتزی Cortex-A53 در سطح پایین استفاده شده اما در Kirin 710F، نه‌تنها تعداد هسته‌های سطح بالا به 4 هسته ارتقاء یافته بلکه فرکانس آن‌ها نیز 2.2 گیگاهرتز است. در این پروسسور از 4 هسته A53 با فرکانس حداکثر 1.7 گیگاهرتز استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب نگفته پیداست که Y7p در زمینه پردازشی، اختلاف مشهودی را با رقیب خود ایجاد می‌کند.

در زمینه گرافیکی شرایط اندکی متفاوت است و در حالی‌که در A30s از گرافیک جدیدتر Mali-G71 نسبت به Mali-G51 حاضر در Y7p استفاده شده اما از نظر تعداد هسته‌های گرافیکی شرایط معکوس بوده و A30s با تنها 2 هسته در مقابل Y7p‌ با 4 هسته قرار می‌گیرد. در عمل ظاهرا تأثیر هسته‌های بیشتر نسبت به کلاس بالاتر پردازنده اهمیت بیشتری داشته و Y7p بدین‌ترتیب در بخش GPU نیز بهتر از رقیب خود عمل می‌کند. برای نمونه می‌توان به امتیازهای تست Sling Shot Extreme در بنچ‌مارک 3DMark اشاره کرد که A30s با متوسط امتیاز 649 در رده پایین‌تری نسبت به Y7p با امتیاز 938 قرار می‌گیرد.

حافظه داخلی و رم

در هر دو گوشی از 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1 استفاده شده و در این میان به تفاوت خاصی بر نمی‌خوریم. A30s‌ در اولین بوت و قبل از انتقال فایل به حافظه داخلی و نصب هر برنامه جدید (یا آپدیت برنامه‌های فعلی)، 49.4 گیگابایت از حافظه داخلی خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این میزان برای Y7p اندکی بیشتر بوده و به 52 گیگابایت می‌رسد.

باتری و شارژر

در زمینه ظرفیت باتری نیز با شرایط مشابهی در Y7p و A30s روبرو می‌شویم و هر دو گوشی به یک باتری داخلی 4 هزار میلی آمپر ساعتی مجهز شده‌اند. سایز صفحه‌نمایش در هر دو گوشی یکسان است اما در این میان لیتوگرافی پردازنده در Y7p در جایگاه بهتری قرار دارد و از سوی دیگر A30s نیز با صفحه‌نمایش OLED خود از یک سو و فرکانس کمتر پردازنده‌ها از سوی دیگر روی کاغذ، کم‌مصرف‌تر به نظر می‌رسد. بدین‌ترتیب می‌توان انتظار دوام بسیار بالایی را از باتری هر دو گوشی انتظار داشت. هرچند روی کاغذ شاید تا حدودی کفه ترازو به سمت A30s سنگین‌تر باشد.

همراه Y7p یک شارژر 10 واتی نچندان پر سرعت ارائه می‌شود که شرکت سازنده‌ نیز اشاره‌ای به سرعت شارژ آن نکرده است. در سوی دیگر در A30s یک شارژر 15 واتی نسبتا سریع ارائه می‌شود که شرایط بهتری را نسبت به رقیب خود ارائه می‌دهد.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

هر دو گوشی با سیستم‌عامل اندروید 9 و رابط‌کاربری‌های اختصاصی خود یعنی EMUI ‌ برای Y7p و OneUI برای A30s ارائه می‌شوند که تجربه متفاوتی را عرضه می‌کنند. Y7p در سری HMS‌ هواوی قرار داشته و در غیبت مجموعه نرم‌افزارهای گوگل و فروشگاه Google Play برای نصب برنامه روی آن می‌توان از فروشگاه AppGallery و فروشگاه‌های جانبی‌های داخلی و خارجی دیگر بهره گرفت. در OneUI‌ اما با این مورد روبرو نیستیم و شرایط به قرار سابق است.

پورت‌های اتصال و راه‌های ارتباطی

اولین نکته منفی در بخش مقایسه راه‌های ارتباطی این دو گوشی به حضور پورت قدیمی microUSB در Y7p و پورت USB-C در A30s تعلق دارد که شاید برای برخی از کاربران با اهمیت تلقی شود. A30s از بلوتوث نسخه 5، وای‌فای دو باند ac و اتصال NFC در این قسمت بهره می‌برد و در Y7p نیز با بلوتوث نسخه 5 و وای‌فای تک باند n، بدون اتصال NFC روبرو می‌شویم. جک هدست در هر دو گوشی حضور داشته و مسیریابی ماهواره‌ای در هر دو مدل نیز از طریق چهار سیستم GPS/Glonass/Beidou/Galileo صورت می‌پذیرد. حداکثر سرعت ارتباطات تحت شبکه این مدل نیز تفاوتی با هم نداشته و در هر دو مورد با توجه به چیپ‌ست مورد استفاده، ‌تحت LTE Cat.12 با سرعت حداکثر 600Mbps در دانلود صورت می‌پذیرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا