گزارش گارتنر از فروش جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2020 – افت بی‌سابقه فروش تحت تأثیر کرونا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/3/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز دوشنبه 1 ژوئن 2020 (12 خرداد 1399) گزارش خود را از فروش جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2020 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر در مجموع 299.13 میلیون گوشی هوشمند در سراسر دنیا به فروش رسیده است. این رقم در مقایسه با میزان فروش در مدت مشابه سال گذشته (374.91 میلیون دستگاه) 20.2 درصد افت داشته است. قرنطینه جهانی در کنار بلاتکلیفی‌های اقتصادی ناشی از گسترش همه‌گیری COVID-19، تقاضا برای خرید اسمارت‌فون را به شکل چشم‌گیری کاهش داد، زیرا در اولین فصل از سال جاری میلادی، مصرف‌کنندگان ترجیح دادند برای خرید کالاهای غیرضروری، هزینه نکنند.

به گفته آنشل گوپتا (Anshul Gupta)، تحلیلگر پژوهشی ارشد گارتنر، همه‌گیری کرونا بدترین افت تاریخ را برای بازار جهانی اسمارت‌فون رقم زد. اپل و بیشتر تولیدکنندگان چینی، به‌شدت از تعطیلی موقت کارخانه‌های خود در چین متأثر شدند. کاهش صرف هزینه از سوی مصرف‌کنندگان (تحت تأثیر قرنطینه) نیز عامل دیگری بود که فروش محصولات اپل و دیگر تولیدکنندگان چینی را با اختلال مواجه کرد.

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب برند در سه‌ماهه اول سال 2020 - تعداد به 1000 عدد

در ادامه به جزییات فروش 5 برند برتر در سه‌ماهه نخست 2020 اشاره می‌شود:

سامسونگ

در فصلی که گذشت، سامسونگ با فروش 55.33 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و کسب 18.5 درصد از سهم بازار جهانی، طبق معمول رتبه نخست را از آن خود کرد. اما فروش این شرکت کره‌ای در مقایسه با 71.62 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی که در سه‌‌ماهه نخست 2019 به فروش رسانده بود، از افت 22.7 درصدی حکایت دارد. سامسونگ که خود را برای عرضه محصولات جدید آماده می‌کرد، موجودی در حال ترخیص خود را افزایش داد، اما ناکارآمدیِ کانال فروش آنلاین سامسونگ در کنار قرنطینه، فروش ضعیفی را برای این شرکت کره‌ای رقم زد.

آنشل گوپتا می‌گوید: «COVID-19 تأثیر نامطلوبی بر فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ در این فصل داشت. البته این افت [فروش] می‌توانست خیلی بدتر از این باشد. حضور محدود سامسونگ در چین و قرار داشتن تأسیسات تولیدیِ این شرکت خارج از چین، از افت شدیدتر جلوگیری کرد.»

هواوی

در بین پنج برند برتر، هواوی بدترین عملکرد را طی فصل اخیر از خود به نمایش گذاشت. در سه‌ماهه نخست سال 2020، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی با افت سالانه 27.3 درصدی به 42.5 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد. با این اوصاف، این شرکت چینی با در دست داشتن 14.2 درصد از سهم جهانی، همچنان رتبه دوم خود را حفظ کرده است. آنشل گوپتا سال پرچالشی را برای هواوی پیش‌بینی کرده است. در پاسخ به تحریم هواوی از سوی گوگل، این شرکت اکوسیستم HMS (سرویس موبایل هواوی) را راه‌اندازی کرده، اما با این حال، نبود اپلیکیشن‌های محبوب گوگل و همچنین محرومیت از گوگل پلی‌استور، هواوی را در جذب خریداران جدید در بازارهای بین‌المللی با مشکل مواجه خواهد کرد.

اپل

درست است که اپل به اندازه هواوی، Oppo و Vivo به بازار چین وابستگی ندارد، اما محدودیت در تأمین قطعات و بسته شدن فروشگاه‌ها، تأثیر نامطلوبی بر فروش آیفون در سه‌ماهه نخست داشت. البته در این مدت، فروش آیفون‌های اپل، در مقایسه با گوشی‌های هوشمند دیگر برندها با افت کمتری مواجه شد. آمار گارتنر نشان می‌دهد که در فصل اخیر 40.92 میلیون دستگاه آیفون در بازارهای جهانی به فروش رسیده که در قیاس با 44.56 میلیون دستگاه آیفونی که در مدت مشابه سال گذشته فروخته شده بود، 8.2 درصد افت داشته است.

Apple iPhone SE 2020

به گفته آنت زیمرمن (Annette Zimmerman)، معاون پژوهشی گارتنر، در آغاز سال جاری میلادی آیفون‌های جدید با شتاب خوبی در سراسر دنیا به فروش می‌رسید و اپل سال 2020 را با قدرت آغاز کرده بود. وی معتقد است اگر ویروس کرونا با این وسعت در سراسر دنیا شیوع پیدا نمی‌کرد، احتمال داشت که رکورد فروش آیفون در سه‌ماهه نخست 2020 شکسته شود. اما اختلال در زنجیره تأمین و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، روند رو به رشد فروش آیفون را در ماه فوریه متوقف کرد. به گفته زیمرمن، توانایی اپل در خدمت‌رسانی به مشتریان از طریق فروشگاه‌های آنلاین و همچنین بازگشت وضعیت تولید به سطح نزدیک به نرمال در اواخر مارچ، توانست بخشی از شتاب مثبت اولیه را احیا کند.

شیائومی

در بین 5 برند برتر جهانی، تنها شیائومی بود که در فروش اسمارت‌فون‌های خود به رشد سالانه دست پیدا کرد. در فصلی که گذشت شیائومی 27.81 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازارهای جهانی به فروش رساند که در مقایسه با تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته شده شیائومی در مدت مشابه سال گذشته (27.42 میلیون دستگاه) 1.4 درصد رشد داشته است. فروش قدرتمند دیوایس‌های Redmi در بازارهای بین‌المللی و تمرکز شیائومی بر کانال‌های فروش آنلاین (با قیمت‌های مناسب) موجب شد تا فروش شیائومی از آنچه انتظار می‌رفت بالاتر باشد. در حال حاضر، شیائومی با در دست داشتن 9.3 درصد از سهم بازار جهانی، پس از اپل در رتبه چهارم دنیا قرار می‌گیرد.

Oppo

23.94 میلیون دستگاه گوشی هوشمند طی فصل اخیر با برند Oppo به فروش رسید. مقایسه این رقم با 29.58 میلیون اسمارت‌فونی که Oppo در سه‌ماهه نخست 2019 به فروش رساند، از افت 19.1 درصدی حکایت می‌کند. شبکه توزیع آفلاین Oppo – که از نقاط قوت این برند چینی به شمار می‌رود – در فصل اخیر چندان موفق ظاهر نشد، زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها تحت تأثیر قرنطینه و دورکاری در منزل، مجبور شدند محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. در حال حاضر Oppo هشت درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد. به گفته گارتنر، مؤثرترین راه‌حل برای افزایش فروش و ارتقای سهم این شرکت از بازار، تقویتِ کانال فروش آنلاین است.

منبع : Gartner