معرفی LG Velvet با طراحی ساده و سنگین – سرآغاز فصلی نو در اسمارت‌فون‌های ال‌جی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، LG Velvet ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ال‌جی – که مدتی‌ست در بخش موبایل شاهد کاهش درآمدها بوده – قصد دارد تحولی در کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود ایجاد کند. ظاهرا این تحول، با بازسازی برند (rebranding) همراه بوده و گوشی هوشمند LG Velvet نخستین گوشی در این ابتکار جدید ال‌جی خواهد بود. طی هفته‌های اخیر، خبرهایی مبنی بر عرضه این گوشی شنیده می‌شد. این خبرها به‌قدری موثق بود که حتی ال‌جی تاریخ رسمی معرفی آن را نیز 7 می اعلام کرده بود. اما این شرکت کره‌ای در روز سه‌شنبه 28 آوریل 2020 (9 اردیبهشت 1399)، بدون برگزاری هیچ‌گونه رویداد یا مراسمی، بی‌سروصدا و تنها با انتشار یک پست در وبلاگ رسمی خود، از مشخصات و امکانات LG Velvet پرده برداشت.

شاید آنچه پیش از هرچیز دیگری، در نگاه اول به چشم می‌خورد، طراحی مینی‌مالیستی و ساده‌گرانه گوشی باشد. LG Velvet شاسی فلزی نازکی به ضخامت 6.8 میلی‌متر داشته و نمایشگر آن در لبه‌ها خمیدگی دارد. ال‌جی این نوع طراحی را 3D Arc (قوس سه‌بعدی) نامیده که البته به گفته کارشناسان، تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای بین آن و نمایشگرهای خمیده در سایر گوشی‌ها به چشم نمی‌خورد. خمیدگی با همان زاویه انحنای لبه‌های نمایشگر، در قاب فلزی پشت گوشی نیز دیده می‌شود. همین امر باعث شده تا وقتی از قسمت تحتانی به گوشی نگاه کنیم، به شکل یک بیضی بلند و کشیده دیده می‌شود؛ چیزی که ال‌جی آن را Symmetrical Ellipse (بیضی متقارن) می‌نامد.

نمایشگر بزرگ و 6.8 اینچی در این گوشی این بار با نام تجاری Cinema FullVision معرفی شده است. برخی کارشناسان حدس می‌زنند که این همان نمایشگری باشد که ال‌جی در ساخت V60 ThinQ از آن استفاده کرده بود. البته، ال‌جی صراحتا مشخص نکرده که نمایشگر LG Velvet ال‌سی‌دی است یا OLED، اما نبود حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه، احتمال تعبیه حسگر در زیر لایه نمایشگر را بالا می‌برد که در صورت صحت این فرضیه، نمایشگر Velvet قطعا OLED خواهد بود. متأسفانه از رزولوشن و دیگر مشخصات نمایشگر، اطلاعات بیشتری منتشر نشده، جز اینکه نسبت تصویر آن 20.5:9 بوده و در بالای آن، یک ناچ U-شکل مشاهده می‌شود.

ال‌جی چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 765G را برای Velvet انتخاب کرده است. این تراشه از 1 هسته 2.4 گیگاهرتزی و 1 هسته 2.2 گیگاهرتزی (هر دو منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A76) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A55) تشکیل شده و پردازش گرافیکی آن با Adreno 620 است. در خبر رسمی ال‌جی، به میزان RAM و حافظه داخلی گوشی اشاره‌ای نشده، اما در خبرهایی که قبلا درباره Velvet منتشر شده بود، 8 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا تا 2 ترابایت دیگر) برای این گوشی عنوان شده بود. با توجه به اینکه تاکنون اکثر اطلاعات قبلی درباره Velvet درست از آب درآمده، ظاهرا می‌توان به این ارقام اعتماد کرد.

بخش قابل‌توجهی از تغییر و تحول در طراحی Velvet به قسمت دوربین آن مربوط می‌شود. در گرایشی که هم‌اکنون بر صنعت اسمارت‌فون حاکم شده، ترجیح بر آن است که مجموعه دوربین در پشت دستگاه (متشکل از دو، سه یا چهار سنسور)، درون ماژولی به شکل مستطیل یا مربع قرار بگیرد؛ همان چیزی که در سری Galaxy S20، آیفون 11 و بسیاری از اسمارت‌فون‌های دیگر شاهد بوده‌ایم. قاعدتا این ماژول‌ها از پشت دستگاه بیرون زده و وقتی گوشی را روی سطح صافی قرار می‌دهید، به طور کامل طراز نخواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که ال‌جی تصمیم به حذف این نوع ماژول برای دوربین گرفته است.

در پشت دستگاه، 3 دوربین به صورت عمودی قرار گرفته است. اندازه لنز دوربین‌ها از بالا به پایین به شکل نزولی کاهش پیدا کرده و نهایتا به فلش LED ختم می‌شود که اندازه آن نیز از دوربین آخری، کوچک‌تر است. به گفته شرکت سازنده، این نوع چیدمان Waterdrop Camera نام داشته و طراحی آن از چکه کردن قطرات آب الهام گرفته شده است. علی‌رغم این طراحی زیبا و منحصربه‌فرد، مجموعه دوربین ظاهرا مشخصات فوق‌العاده‌ای نداشته و در حد بسیاری از گوشی‌‌های میان‌رده مشابه است.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی بوده و با توجه به ترکیب هر 4 پیکسل در 1 پیکسل، توانایی آن برای عکاسی در محیط‌های با نور ناکافی (حداقل روی کاغذ) بالا رفته است. مشخص نیست این سنسور 48 مگاپیکسلی محصول سامسونگ است یا سونی، اما سابقه ال‌جی در استفاده از سنسورهای سونی، ما را بر آن وا می‌دارد که احتمال دهیم یکی از دو سنسور IMX689 یا IMX586 در اینجا به کار رفته باشد. دوربین واید 8 مگاپیکسلی، یکی دیگر از اعضای این مجموعه است. واضح است که ال‌جی در زمینه دوربین واید Velvet از استانداردهای قبلی خود پایین‌تر آمده، چرا که دوربین واید در V60 رزولوشن 13 مگاپیکسل و در G7 وضوحی معادل 16 مگاپیکسل دارد. در نهایت به دوربین 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌رسیم. ناگفته نماند، دوربین جلو در ناچ نمایشگر قرار دارد، اما وضوح آن از سوی ال‌جی اعلام نشده است.

ال‌جی در معرفی Velvet به قابلیتی جدید در ضبط ویدئو اشاره کرده است. این قابلیت Voice Out Focus نام داشته و به گفته ال‌جی می‌تواند نویز پس‌زمینه و صداهای محیطی را از ویدئو جدا کند. فرض کنید در ساحل دریا مشغول فیلم‌برداری هستید. مطمئنا امواج دریا و وزش باد، نویز قابل‌توجهی را در پس‌زمینه ویدئوی شما ایجاد خواهند کرد. اما به لطف Voice Out Focus، می‌توان ویدئو را به گونه‌ای ضبط کرد که این نویزها کاملا حذف شده و یا خیلی ضعیف به گوش برسند، تا صدای شما و افرادی که در ویدئوی شما هستند شفاف ضبط شود. حتی درجه کاهش نویز هم توسط کاربر قابل تنظیم است. ناگفته نماند، ضبط ویدئوی زمان‌گریز (Time Lapse) نیز در Velvet پشتیبانی می‌شود.

ظرفیت باتری در Velvet، برابر با 4,300 میلی‌آمپر ساعت است که با توجه به صفحه نمایش بزرگ و ارتباطات 5G، نسبتا مناسب به نظر می‌رسد. طبق ادعای ال‌جی، الگوریتم نرم‌افزاری پیش‌بینی شده در گوشی، می‌تواند هر گونه مصرف انرژی غیرضروری را به حداقل برساند. لازم به ذکر است، به لطف وجود اسنپ‌دراگون 765G، این باتری از تکنولوژی شارژ سریع‌ جدید +Quick Charge 3 بهره‌مند بوده و در عرض 15 دقیقه می‌توان ذخیره باتری آن را از صفر به 50 درصد رساند.

به گفته ال‌جی، اسپیکرهای استریو در Velvet، به‌خوبی حجم صدا را در طرفین متعادل می‌کنند. جالب است بدانید در این گوشی، فناوری هوش مصنوعی به کمک اسپیکرها هم آمده است. طبق ادعای شرکت سازنده، این قابلیت می‌تواند محتوای پخش شده – اعم از بازی، فیلم یا موسیقی – را به طور خودکار تشخیص داده و کیفیت صدا را متناسب با آن، بهینه کند. ضبط صدای ASMR نیز یکی دیگر از امکانات آکوستیک در Velvet به شمار می‌رود. ASMR (کوتاه شده Autonomous Sensory Meridian Response) صدایی‌ست که به شکل خاصی ضبط شده و ادعا می‌شود شنیده شدن آن می‌تواند با ایجاد محرک‌هایی در برخی افراد، احساس لذت‌بخشی را ایجاد کند. وقتی کاربر حالت ضبط صدای ASMR را فعال کند، میزان حساسیت در هر دو میکروفن دستگاه به حداکثر خود می‌رسد.

Velvet نخستین اسمارت‌فون میان‌رده ال‌جی با ارتباطات 5G محسوب می‌شود. مثل G8 ThinQ، در اینجا نیز با اتصال یک نمایشگر ثانویه درون یک قاب جداگانه به گوشی، می‌توان مساحت صفحه نمایش را دو برابر کرد. همچنین، قلم استایلوس نیز در این گوشی پشتیبانی می‌شود. ظاهرا قابلیتی موسوم به Nebo، می‌تواند دستخط کاربر را به متن تایپ‌شده تبدیل کند. لازم به ذکر است، کاور مجهز به نمایشگر ثانویه و قلم استایلوس، هر دو جزو لوازم جانبی بوده و جداگانه به فروش می‌رسند. قیمت این دو مورد، هنوز از سوی ال‌جی اعلام نشده است.

اسمارت‌فون LG Velvet در رنگ‌های خاکستری، سفید، سبز و یک رنگ جذاب – که ترکیبی از زرد و صورتی‌ست – به تولید می‌رسد. این گوشی 15 می (26 اردیبهشت) در کره عرضه خواهد شد. قرار است 300 کاربر داوطلب – که با عنوان VELVETist شناخته می‌شوند – طی مدت 4 هفته با این گوشی کار کرده و به ال‌جی بازخورد دهند تا این شرکت بتواند به درک کامل‌تری از عملکرد دیوایس جدید خود برسد. قیمت این محصول و عرضه آن در بازارهای بین‌المللی هنوز مشخص نیست. احتمال دارد در روز 7 می، چنین جزییاتی از Velvet منتشر شود.

با توجه به اینکه Velvet یک اسمارت‌فون 5G برای توده مردم است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این گوشی در هر کشوری که از پوشش مناسب شبکه 5G برخوردار باشد، عرضه خواهد شد. همچنین، نظر به اینکه Velvet یک گوشی هوشمند میان‌رده با برخی مشخصات پیشرفته است، نمی‌توان قیمت پایینی را برای آن متصور شد. به گفته برخی صاحب‌نظران، این محصول حداقل 500 دلار قیمت خواهد داشت که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، قیمت آن در اروپا ممکن است به بیش از 500 دلار نیز برسد.

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا