آشنایی با Oppo A52 و A12 – جدیدترین مدل‌های اوپو در رده‌های میانی و پایین

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/2/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اسنپ دراگون 665 Snapdragon 665 ، اندروید Android ، Oppo A12 ، Oppo A52 ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی Oppo روزهای پرمشغله‌ای را سپری می‌کند. پس از عرضه چندین اسمارت‌فون در روزهای اخیر – از جمله Oppo Find X2 Lite و Oppo Ace2 – این برند چینی در روز دوشنبه 20 آوریل 2020 (1 اردیبهشت 1399) از تولید دو گوشی هوشمند دیگر خبر داد. اسمارت‌فون اول Oppo A52 نام داشته و یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود. گوشی هوشمند دوم نیز یک دیوایس رده پایین با نام Oppo A12 است. در حال حاضر، Oppo A52 برای عرضه در بازار چین و Oppo A12 برای بازار اندونزی در نظر گرفته شده است. هرچند عرضه این دیوایس‌ها در بازارهای بین‌المللی دور از انتظار نیست، اما فعلا در این مورد حرفی به میان نیامده است. در ادامه بیشتر با این دو گوشی آشنا می‌شویم.

Oppo A52

اسمارت‌فون Oppo A52 مجهز به یک نمایشگر ال‌سی‌دی 6.5 اینچی با نسبت تصویر 20:9 است. رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2400 پیکسل) بوده و در قسمت بالا سمت چپ، یک حفره برای دوربین جلو دیده می‌شود؛ عنصری که در گوشی‌های Oppo رفته رفته به یک پدیده رایج مبدل شده است. حاشیه نمایشگر از لبه‌های راست و چپ تنها 1.73 میلی‌متر بوده و نسبت صفحه به بدنه 90.5 درصد اعلام شده است. ناگفته نماند، این گوشی با داشتن تأییدیه از کمپانی آلمانی TÜV Rheinland، بخش قابل‌توجهی از نور آبی نمایشگر را فیلتر کرده و به این ترتیب از چشمان کاربر محافظت می‌نماید.

چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 665 – با لیتوگرافی 11 نانومتری – عملیات‌های پردازشی Oppo A52 را بر عهده دارد. این چیپ‌ست 8 هسته‌ای – که به نوعی نسخه به‌روزرسانی‌شده اسنپ‌دراگون 660 به حساب می‌آید – از 4 هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی Cortex A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex A53 تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 610 است. درست است که اسنپ‌دراگون 665 – که یک سال از عمر آن می‌گذرد – با همتایان 2020 خود قابل مقایسه نیست، اما هنوز هم عملکرد قابل‌قبولی دارد.

در کنار این چیپ‌ست، از وجود موتوری به نام Oppo Hyper Boost صحبت شده که طبق ادعای شرکت سازنده، ضمن افزایش سرعت پاسخ اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، موجب می‌شود تا سیستم روان‌تر اجرا شود. 8 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 2.1) برای این گوشی در نظر گرفته شده که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را ارتقا داد.

ماژول مستطیل شکل در پشت دستگاه میزبان 4 دوربین است که با آرایش L در کنار هم چیده شده‌اند. دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 است. یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی (با میدان دید 119 درجه) و دو دوربین عمق و ماکرو (هر یک به وضوح 2 مگاپیکسل) مجموعه دوربین Oppo A52 را کامل می‌کنند. دوربین جلو نیز 8 مگاپیکسلی بوده و در حفره درون نمایشگر قرار دارد. ضبط ویدئوی 4K و حالت شب – موسوم به Ultra Clear Night Scene 2.0 – از دیگر ویژگی‌های دوربین بر شمرده شده‌اند. همچنین، Oppo با نمایش ویدئویی از یک سوژه در حرکت، توانایی گوشی در لرزه‌گیری را به رخ کشیده است.

تکنولوژی هوش مصنوعی در زیباسازی تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی مؤثر است. طبق ادعای Oppo، این قابلیت – که مستقلا از سوی خود شرکت سازنده توسعه یافته – می‌تواند رنگ‌مایه‌های مختلف پوست را با صحنه‌های متفاوت عکاسی تطبیق داده و روی کاغذ، عکس نهایی را زیباتر کند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت Oppo A52، باتری قدرتمند آن است. ظرفیت این باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعت بوده و با شارژر 18 واتی، احتمالا با سرعت نچندان بالایی شارژ می‌شود. در این گوشی از اسپیکرهای دوگانه استفاده شده که صدا در آن با استفاده از تکنولوژی Dirac 2.0 بهینه‌سازی می‌شود. حسگر اثر انگشت نیز، روی لبه کناری دستگاه تعبیه شده است.

سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 بوده و پوسته اختصاصی Oppo – یعنی ColorOS 7.1 – نیز ظاهر و امکانات آن را دستخوش تغییر کرده است. از جمله امکانات ColorOS 7.1 می‌توان به دستیار دیجیتال Breeno و حالت Dark Mode اشاره کرد. به گفته Oppo، حالت Dark Mode در کنار نور پس‌زمینه هوشمند، می‌تواند از خستگی چشم نیز جلوگیری کند.

اسمارت‌فون Oppo A52 در رنگ‌های مشکی و آبی به تولید می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، طراحی قاب پشتی دیوایس، از آسمان دگرگون‌شده منطقه آلاسکا الهام گرفته شده و در هر دو رنگ‌بندی، می‌توان درخشش ستاره‌ای را مشاهده کرد. این محصول 1,599 یوان قیمت‌گذاری شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 225 دلار.

Oppo A12

نمایشگر 6.22 اینچی Oppo A12، از نوع ال‌سی‌دی بوده و رزولوشن آن +HD (معادل 1520×720 پیکسل) است. این نمایشگر – با نسبت تصویر 19:9 – دارای یک ناچ قطره آب بوده و با شیشه مقاوم گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. نمایشگر 89 درصد از بدنه را پوشش داده و توانایی فیلتر نور آبی در اینجا نیز فعال است. چیپ‌ست 12 نانومتری Helio P35 (محصول مدیاتک) در قلب این دیوایس قرار گرفته که مشتمل بر 4 هسته پردازشی 2.3 گیگاهرتزی و 4 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی است که همگی مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A53 طراحی شده‌اند. بسته به نوع پیکربندی، 3 یا 4 گیگابایت RAM و 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای Oppo A12 در نظر گرفته شده که با اضافه کردن میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 256 گیگابایت دیگر ارتقا داد.

در دپارتمان دوربین، شاهد یک مجموعه دوگانه شامل دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی (f/2.2) و دوربین عمق 2 مگاپیکسلی (f/2.4) هستیم. دوربین جلو نیز 5 مگاپیکسلی (f/2.4) بوده و در ناچ قطره آب بالای نمایشگر جای گرفته است. به گفته شرکت سازنده، دوربین جلو، امکان قفل‌گشایی با استفاده از تشخیص چهره را فراهم می‌کند (البته حسگر اثر انگشت نیز در پشت دستگاه تدارک دیده شده است). باتری 4,230 میلی‌آمپر ساعتیِ گوشی از طریق پورت microUSB شارژ می‌شود. به گفته شرکت سازنده، این باتری در صورت تماشای آنلاین فیلم HD تا 17 ساعت و در صورت بازی تا 8 ساعت دوام خواهد داشت.

نکته ناامیدکننده درباره Oppo A12، عرضه این گوشی با اندروید Pie است که البته پوسته ColorOS 6.1 نیز روی آن کشیده شده است. بدنه پلی‌کربناتی این گوشی در دو رنگ مشکی و آبی به تولید می‌رسد. قیمت نسخه پیشرفته Oppo A12 (با 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی) 2,499,000 روپیه اندونزی اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر با 160 دلار خواهد بود.

منبع : Oppo