معرفی OnePlus 8 و OnePlus 8 Pro – زمانی برای شارژ بی‌سیم و افزایش قیمت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/1/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، نسل پنجم 5G ، OnePlus 8 ، OnePlus 8 Pro ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : شرکت وان‌پلاس در روز سه‌شنبه 14 آوریل 2020 (26 فروردین 1399) از دو پرچمدار 5G‌ جدید خود برای سال 2020 با نام‌های OnePlus 8 و OnePlus 8 Pro رونمایی کرد؛ اطلاعات فراوانی از این دو گوشی از مدت‌ها قبل به بیرون رخنه کرده بود و بسیاری از جزییات از جمله تصاویر آن‌ها در دسترس قرار گرفته بود. وان‌پلاس 8 در بسیاری از جهات نسخه آپدیت‌شده‌ای از OnePlus 7T پیشین این شرکت به نظر می‌رسد و با وجود تغییراتی مثل صفحه‌نمایش جدید، پردازنده مدرن و حافظه رم بالاتر، تغییرات انقلابی بزرگی در آن دیده نمی‌شود. از سوی دیگر OnePlus 8 Pro ‌طبق انتظار پرچمداری بزرگ با امکاناتی فراوان و گزینه‌هایی جدید است که در زمینه قیمت نیز بی‌سابقه عمل می‌کند.

OnePlus 8 Pro

گزینه‌های جدید در وان‌پلاس 8 پرو از همان ابتدا و از طراحی دستگاه آغاز می‌شود جایی‌که پس از امتحان گزینه‌های مختلفی مثل ناچ قطره‌ای و سلفی پاپ‌آپ در سه نسل پیشین این خانواده، این بار از حفره پانچی درون صفحه‌نمایش به‌عنوان محل قرارگیری دوربین سلفی استفاده شده که جلوه مدرن‌تری را به این مدل بخشیده است.

این حفره که قطر آن تنها 3.8 میلی‌متر است در کناره سمت چپ بالا قرار دارد و در عمل چندان مزاحم تجربه کاربری افراد نخواهد بود.

دیگر نکته جالب در طراحی دستگاه به رنگ‌های در نظر گرفته شده برای آن باز می‌گردد؛ این گوشی در رنگ‌های آبی (Ultramarine Blue)، مشکی (Onyx Black) و رنگ جدید سبز مات (Glacial Green) ارائه می‌شود که ترکیب جالب‌توجه‌ای را ارائه می‌کند. این گوشی از طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 165.3، 74.3 و 8.5 میلی‌متر برخوردار بوده و 199 گرم وزن دارد.

شکل ظاهری دوربین‌های بخش پشتی بدون در نظر گرفتن OnePlus 7T سال قبل، به قرار سابق است و در اینجا نیز از یک ستون عمودی در مرکز بخش پشتی بدین‌منظور استفاده شده است.

یک نکته جدید دیگر در این قسمت که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب خواهد کرد به مقاومت OnePlus 8 Pro در برابر نفوذ آب و گرد و خاک با استاندارد IP68 است که برای اولین بار در این برند به‌کار گرفته می‌شود.

با گذر از طراحی بدنه به سراغ صفحه‌نمایش دستگاه می‌رویم؛ وان‌پلاس 8 پرو با یک صفحه‌نمایش 6.78 اینچی AMOLED با وضوح +QHD یا 1440×3168 پیکسل ارائه می‌شود که برای اولین بار در این برند از نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی بهره می‌برد. نرخ نمونه‌برداری تاچ در این پنل 240 هزار است و حداکثر روشنایی آن نیز به 1,300nits می‌رسد. یک نکته جالب در مورد این پنل که در نسخه غیر پروی این گوشی نیز حاضر است به فاکتور JNCD در دقت رنگ در آن باز می‌‌گردد که با رقم 0.4 کیفیت بسیار بالایی را نشان می‌دهد.

این صفحه‌نمایش 10 بیتی که از قابلیت نمایش 1.07 میلیارد رنگ بهره می‌برد از نمایش HDR10 و +HDR10 پشتیبانی کرده و به‌گفته شرکت سازنده امتیاز +A را از مرجع بررسی صفحه‌نمایش DisplayMate دریافت کرده است.

DisplayMate، صفحه‌نمایش وان‌پلاس 8 پرو را در 13 مورد مختلف از دقت رنگ و کنتراست گرفته تا میزان بازتابش و حداکثر نور پنل به‌عنوان بهترین نمونه معرفی کرده است. این صفحه‌نمایش با نسخه اعلام نشده‌ای از شیشه Gorilla Glass‌ در برابر صدمات محافظت می‌شود.

در بخش پشتی وان‌پلاس 8 پرو از چهار ماژول تصویربرداری استفاده شده که سه عدد از آن‌ها دوربین واقعی بوده و ماژول 5 مگاپیکسلی چهارم با عنوان دوربین فیلتر رنگ برای رندر افکت‌های رنگی مختلف به‌کار گرفته می‌شود. دوربین اصلی این مجموعه یک نمونه 48 مگاپیکسلی با سنسور جدید Sony IMX689 است که با اندازه 1/1.4 اینچی، برخلاف دیگر 48 مگاپیکسلی‌های معمول بازار از پیکسل‌های بسیار بزرگ 1.12 میکرونی برخوردار بوده که در هنگام برداشت تصاویر با وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسل، ابعاد ترکیبی غول‌آسای 2.24 میکرونی را ارائه می‌دهند. این دوربین در مقابل خود لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.7 می‌بیند که با وجود آن‌که نسبت به f/1.6 در OnePlus 7T و 7T Pro اندکی بسته‌تر به نظر می‌رسد اما با توجه به سنسور کاملا بزرگ آن، شرایط ایده‌آلی را حداقل روی کاغذ ارائه می‌دهد. این دوربین از هر دو گزینه لرزه‌گیری OIS و EIS پشتیبانی کرده و ویژگی Dual Native ISO همراه با سه میکروفون برای قابلیت زوم صدا نیز در آن حضور دارد. فوکوس خودکار این مجموعه با هر سه فناوری اتوفوکوس تشخیص فاز، تشخیص کنتراست و فوکوس لیزری انجام می‌شود.

دوربین دوم این مجموعه نیز 48 مگاپیکسلی‌ست اما این بار از سنسور معمول IMX586 سونی برای این دوربین استفاده شده و لنز عریض التراواید مقابل این دوربین نیز امکان به‌تصویر کشیدن میدان دید وسیع 120 درجه‌ای را فراهم می‌کند. گشودگی دیافراگم این لنز f/2.2 است. در نهایت سومین و آخرین دوربین با قابلیت تصویربرداری این گوشی یک نمونه 8 مگاپیکسلی تله‌فتو با f/2.44 و قابلیت لرزه‌گیری اپتیکال یا OIS است که در توصیف آن به 3 برابر زوم ترکیبی و 30 برابر زوم دیجیتال اشاره شده که ظاهرا به معنای 2X زوم اپتیکال در آن است.

دوربین سلفی گوشی یک نمونه 16 مگاپیکسلی با سنسور Sony IMX471 و f/2.45 است که از پیکسل‌هایی با ابعاد 1 میکرون برخوردار بوده و با وجود آن‌که از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند اما گزینه لرزه‌گیری دیجیتال یا EIS در آن حضور دارد.

پردازش در وان‌پلاس 8 پرو طبق انتظار با چیپ‌ست 7 نانومتری Snapdragon 865 صورت می‌گیرد که از یک هسته 2.84 گیگاهرتزی منطبق بر معماری ARM Cortex A77، سه هسته میانی از همین نوع با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و در نهایت 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بهره می‌برد و گرافیک آن نیز از نوع Adreno 650 است. در کنار این پروسسور از مودم اکسترنال Snapdragon X55 استفاده شده که امکان دسترسی به شبکه 5G را فراهم می‌کند. حافظه رم گوشی 8 یا 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء از نوع UFS 3.0 دارد.

تغییر مهم دیگر وان‌پلاس 8 پرو در زمینه باتری آن رخ داده جایی‌که جدا از به‌کارگیری بالاترین ظرفیت در بین گوشی‌های پیشین این شرکت، بالاخره گزینه مهم شارژ بی‌سیم نیز برای اولین بار به این مجموعه افزوده شده است. وان‌پلاس 8 پرو از یک باتری 4,510mAh بهره می‌برد که از طریق یک شارژر 30 واتی (5 ولت و 6 آمپر) Warp Charge 30T از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شود.

این گوشی همچنین یک شارژر بی‌سیم 30 واتی را نیز در کنار خود می‌بیند که تا به امروز جایی در گوشی‌های این برند نداشته و می‌تواند در عرض 30 دقیقه،‌50 درصد از ظرفیت باتری را پر کند. وان‌پلاس 8 پرو همچنین به قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم نیز مجهز است.

برخی دیگر قابلیت‌های وان‌پلاس 8 پرو را می‌توان در مواردی مثل فیدبک لرزشی جدید Haptic Vibration 2.0، اتصال پر سرعت Wi-Fi 6، اسپیکرهای استریوی دوگانه با پشتیبانی از صدای دالبی، مسیریابی ماهواره‌ای دو باند و استاندارد سریع USB 3.1 در پورت USB-C خلاصه نمود.

وان‌پلاس 8 پرو در زمینه نرم‌افزاری نیز گزینه‌های جذابی را ارائه می‌کند که از آن جمله باید به مواردی مثل تم تاریک، گزینه Live Caption، اشتراک رایگان 100 گیگابایتی برای فضای کلاد گوگلی، امکان استفاده از دستیار آمازون آلکسا و شاید از همه جالب‌تر دسترسی به مجموعه Stadia اشاره کرد.

وان‌پلاس 8 پرو در نسخه پایه 8GB/128GB (که تنها در رنگ جدید سبز ارائه می‌شود)، 899 دلار قیمت دارد و نسخه پیشرفته‌تر 12GB/256GB آن در رنگ‌های آبی و مشکی نیز 999 دلار قیمت دارند. پیش‌سفارش این مدل در بازارهای منتخب اروپایی از امروز (14 آوریل برابر با 26 فروردین 1399) آغاز شده و حضور آن در این بازارها به 21 آوریل (2 اردیبهشت 1399) و در بازار ایالات متحده و کانادا به 29 آوریل (10 اردیبهشت 1399) موکول شده است.

OnePlus 8

وان‌پلاس 8 طبق انتظار گوشی ساده‌تری نسبت به نسخه پروی دستگاه بوده و با وجود برخی شباهت‌ها در طراحی و اجرا، بسیاری از امکانات نسخه پرو از جمله استاندارد IP68‌ مقاومت بدنه، نرخ 120 هرتزی به‌روزرسانی صفحه‌نمایش، دوربین 48 مگاپیکسلی Sony IMX689، شارژر بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم در آن غایب است.

وان‌پلاس 8 از ضخامت اندک 8 میلی‌متری برخوردار است و وزن 180 گرمی آن نیز با توجه به فاکتورهایی مثل اندازه صفحه‌نمایش و ظرفیت باتری، کاملا مناسب و تا حدودی سبک به نظر می‌رسد.

این گوشی در دو رنگ مشکی و سبز مات و یک رنگ متفاوت ترکیبی به نام Interstellar Glow تولید می‌شود که این آخری در موقعیت‌های نوری مختلف، رنگ‌های جالب‌توجه‌ای را به خود می‌گیرد.

صفحه‌نمایش دستگاه 6.55 اینچی AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل یا فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 است که در اینجا نیز از حفره پانچی برای قرارگیری دوربین سلفی استفاده شده است. این صفحه‌نمایش فاقد نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی‌ست اما مثل نسل قبلی از نرخ رفرش 90 هرتزی بهره می‌برد که هنوز در مقایسه با پنل‌های معمول 60 هرتزی، تجربه روان‌تری را ارائه می‌دهد. حداکثر روشنایی این پنل به 1,100nits می‌رسد و از HDR10 و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. این صفحه‌نمایش نیز به گفته شرکت سازنده عملکرد موفقی در زمینه دقت رنگ داشته و از امتیاز 0.4 در شاخص JNCD بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش با نسخه اعلام نشده‌ای از شیشه Gorilla Glass‌ در برابر صدمات محافظت می‌شود.

دوربین‌های بخش پشتی وان‌پلاس 8 شرایط متفاوتی نسبت به نسخه پرو داشته و از ترکیب ساده‌تری بهره می‌برد. دوربین اصلی گوشی یک نمونه 48 مگاپیکسلی با سنسور IMX586 و لنز 6 جزیی با گشودگی دیافراگم f/1.75 است که از OIS و EIS بهره می‌برد. این دوربین حداقل روی کاغذ شرایط ضعیف‌تری را نسبت به OnePlus 7T پیشین این برند نشان می‌دهد جایی‌که با وجود یکسان بودن سنسور 48 مگاپیکسلی هر دو دوربین، در 7T از لنز 7 جزیی با دیافراگم گشوده‌تر f/1.6 استفاده شده بود.

دوربین دوم در وان‌پلاس 8 یک نمونه 16 مگاپیکسلی التراواید با f/2.2 و میدان دید 116 درجه‌ای‌ست که تقریبا تفاوت خاصی با نمونه مشابه حاضر در وان‌پلاس 7T ندارد. در وان‌پلاس 8 به‌جز این دو دوربین از یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4 نیز استفاده شده که جایگزین دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی حاضر در 7T شده است. از فوکوس لیزری در این مجموعه صرفنظر شده و اتوفوکوس خودکار دوربین اصلی با دو فناوری تشخیص فاز و تشخیص کنتراست صورت می‌گیرد.

وان‌پلاس 8 از همان دوربین 16 مگاپیکسلی Sony IMX471 حاضر در نسخه پرو برای برداشت تصاویر سلفی بهره می‌برد که در مقابل آن لنزی نچندان سریع با دیافراگم f/2.45 قرار دارد و به‌رغم نبود فوکوس خودکار از EIS‌ بهره می‌برد.

وان‌پلاس 8 نیز همچون برادر بزرگ‌تر خود به پروسسور Snapdragon 865 مجهز است و 8 یا 12 گیگابایت حافظه رم دارد؛ این حافظه البته برخلاف نسخه پرو از نوع LPDDR5 نبوده و همچنان از فناوری قدیمی‌تر LPDDR4x بهره می‌برند. حافظه داخلی گوشی البته بدون تغییر، 128 یا 256 گیگابایت از نوع UFS 3.0 بوده و امکان ارتقاء نیز طبق معمول برای آن در نظر گرفته نشده است. وان‌پلاس 8 نیز با تجهیز به مودم Snapdragon X55 از قابلیت ارتباطی 5G بهره می‌برد. برخی دیگر از گزینه‌های ارتباطی این مدل شامل وای‌فای 6، بلوتوث 5.1، اتصال NFC و مسیریابی دو باند می‌شود.

باتری گوشی یک نمونه 4,300 میلی آمپر ساعتی‌ست که در مقایسه با OnePlus 7T با باتری 3,800 میلی آمپر ساعتی، تغییر بزرگی را تجربه کرده است. این باتری مثل گذشته از شارژر 30 واتی Warp Charge 30T بهره می‌برد که 60 درصد از ظرفیت باتری را در عرض تنها 30 دقیقه پر می‌کند اما همانطور که اشاره شد از شارژ بی‌سیم در آن خبری نیست.

نسخه پایه وان‌پلاس 8 با حافظه 8GB/128GB همچنان تنها در رنگ سبز ارائه می‌شود و 699 دلار قیمت دارد. ورژن پیشرفته‌تر 12GB/256GB این گوشی نیز 799 دلار قیمت‌گذاری شده است. این مدل نیز در 21 و 29 آوریل (2 و 10 اردیبهشت 1399) به ترتیب در بازارهای اروپایی و آمریکا و کانادا به بازار ارائه می‌شود.

منبع : OnePlus