معرفی Red Magic 5G – نخستین اسمارت‌فون دنیا با نمایشگر 144 هرتزی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، نوبیا nubia ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، ZTE nubia Red Magic 5G
واحد خبر mobile.ir : برند نوبیا در ابتدا زیرمجموعه ZTE بود، اما در سال 2015 به یک کمپانی مستقل تبدیل شد. نوبیا – که تولید محصولات نوآورانه‌ای مثل nubia Alpha و nubia Z20 را در کارنامه دارد – با تولید گوشی Red Magic رسما وارد عرصه گیمینگ شد. با توجه به استقبال خوب کاربران، این شرکت در ادامه گوشی‌های Red Magic 3 ،Red Magic Mars و 3S را وارد بازار نمود. برند نوبیا اخیرا در روز پنج‌شنبه 12 مارچ 2020 (22 اسفند 1398)، از تولید جدیدترین گوشی مخصوص بازی خود با نام nubia Red Magic 5G خبر داد. این گوشی نخستین اسمارت‌فون نسل پنجم نوبیا محسوب می‌شود. اما آنچه این گوشی را از گیمینگ‌فون‌های دیگر متمایز می‌کند، نرخ بالای به‌روزرسانی نمایشگر آن است.

طول و عرض Red Magic 5G برابر با 78×168.56 میلی‌متر بوده و 9.75 میلی‌متر ضخامت دارد. بدنه ظاهرا از جنس آلومینیوم بوده و وزن 218 گرمی دستگاه، نشان از یک اسمارت‌فون سنگین دارد. اما طراحی جدید گوشی، آن را کاملا برجسته کرده و فریاد می‌زند که برای گیمرها طراحی شده است. زبان طراحی Red Magic 5G کاملا منحصربه‌فرد است؛ وجود یک X بزرگ در پشت، به نوعی به گوشی شخصیت می‌بخشد. در زیر لوگوی Red Magic – که در مرکز این X حک شده – ال‌ای‌دی‌های RGB کار گذاشته شده که از خود افکت‌های نوری پخش می‌کنند. رنگ‌بندی Red Magic 5G نیز جذاب به نظر می‌رسد؛ این گوشی در سه رنگ مشکی، قرمز و رنگی موسوم به Cyber Neon (ترکیبی از قرمز و آبی) به تولید می‌رسد که به جز مشکی، دو رنگ دیگر کمتر در صنعت اسمارت‌فون به کار گرفته شده است.

در لبه سمت راست، علاوه بر دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، دو دکمه لمسی خازنی در دو انتهای لبه (یا در اصطلاح شانه‌های گوشی) به چشم می‌خورد. این دکمه‌ها حساس به لمس بوده و برخی منابع نرخ پاسخ لمسی آنها را 300 هرتز عنوان کرده‌اند. نوبیا در معرفی این دکمه‌ها از عبارت two-step actuation به معنی "به کار انداختن دو مرحله‌ای" استفاده کرده که تا حدی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. البته با توجه به اینکه صفحه معرفی این محصول در سایت نوبیا به زبان چینی‌ست، ممکن است این عبارت حاصل یک اشتباه در ترجمه باشد.

نمایشگر Red Magic 5G از نوع AMOLED بوده و نسبت تصویر آن 19.5:9 است. وضوح این نمایشگر 6.65 اینچی، فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2340 پیکسل) اعلام شده و یک حسگر اثر انگشت نیز زیر لایه آن قرار گرفته است. همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، یکی از موارد استثنایی 5G Red Magic، نرخ به‌روزرسانی یا در اصطلاح refresh rate آن است. Red Magic 5G نخستین اسمارت‌فون دنیا با نرخ به‌روزرسانی 144 هرتز است. با این اوصاف، نمایشگر گوشی جدید نوبیا – حداقل روی کاغذ – از لحاظ نرخ به‌روزرسانی، از نمایشگر گوشی‌هایی مثل سری Galaxy S20 (با نرخ 120 هرتز) و سری Black Shark 3 (با نرخ 90 هرتز) بالاتر بوده و به هیچ وجه با نمایشگرهایی که نرخ به‌روزرسانی آنها 60 هرتز است، قابل مقایسه نیست.

یکی دیگر از کمیت‌های مهم برای گوشی‌های مخصوص بازی، نرخ پاسخ لمسی است که برای Red Magic 5G معادل 240 هرتز اعلام شده است. درباره پوشش محافظ صفحه نمایش، حرفی به میان نیامده است. مثل مدل های قبلی، در اینجا نیز خبری از ناچ یا حفره نبوده و دوربین جلو – با وضوح 8 مگاپیکسل – در حاشیه بالای نمایشگر قرار دارد.

در گوشی‌های گیمینگ، قدرت پردازش حرف اول را می‌زند. Red Magic 5G با داشتن قدرتمندترین پروسسور حال حاضر صنعت اسمارت‌فون – یعنی اسنپ‌دراگون 865 – چیزی از این بابت کم ندارد. این تراشه 8 هسته‌ای مشتمل بر 1 هسته 2.84 گیگاهرتزی و 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A77) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A55) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 650 است. البته طبق ادعای نوبیا، در این گوشی از یک پردازنده گرافیگی کاستوم (یا سفارشی) استفاده شده است. هرچند که جزییات بیشتری از این ادعا منتشر نشده است.

از لحاظ حافظه RAM، این گوشی گزینه‌های 8، 12 و 16 گیگابایتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای حافظه داخلی نیز 128 یا 256 گیگابایت در نظر گرفته شده است. RAM گوشی از نوع LPDDR5 و حافظه داخلی از نوع UFS 3.0 است. نوبیا مشخص نکرده که حافظه داخلی قابلیت ارتقاء دارد یا خیر.

3 دوربین در پشت به شکل عمودی در وسط چیده شده است. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی f/1.8 بوده و از سنسور IMX686 (محصول سونی) بهره می‌برد. یک دوربین واید 8 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی نیز به کمک دوربین اصلی می‌آیند. جزییات بیشتری از مشخصات این دوربین‌ها منتشر نشده است. به طور کلی، گیمینگ‌فون‌ها در زمینه دوربین چندان قوی نبوده و در اینجا نیز علی‌رغم وجود دوربین اصلی با وضوح بالا، نمی‌توان عملکرد خیلی درخشانی را انتظار داشت.

باتری قدرتمند 4,500 میلی‌آمپر ساعتی که از شارژ سریع 55 واتی برخوردار است، برای تأمین پردازش‌های سنگین در این گوشی مناسب به نظر می‌رسد. سازگاری با فناوری شارژ سریع Quick Charge 4.0 و استاندارد Power Delivery 3.0 از دیگر امکانات Red Magic 5G بر شمرده شده است. جالب است بدانید، در لبه سمت چپ گوشی، 7 عدد پین POGO قرار دارد که ضمن شارژ کردن باتری با اتصال یک داک خارجی، می‌تواند با فراهم کردن اتصال اترنت، به بهبود و یکنواختی اتصال اینترنت نیز کمک کند. یک دکمه کشویی نیز در لبه دستگاه دیده می‌شود که با استفاده از آن، می‌توان گوشی را از نرمال به "حالت بازی" (Gaming Mode) تغییر وضعیت داد.

مثل مدل‌های قبلی گوشی‌های گیمینگ نوبیا، Red Magic 5G نیز به سیستم خنک‌کننده فعال تجهیز شده که بر خلاف سایر برندها، در اینجا علاوه بر خنک‌کننده مایع، از جریان هوا نیز کمک گرفته شده است. سیستم خنک‌کننده گوشی از فن و یک محفظه گرمابَر (heat-sink chamber) تشکیل شده است. دریچه ورود هوا به این فن در لبه سمت چپ و دریچه خروجی در لبه سمت راست قرار گرفته و سرعت آن می‌تواند به 15 هزار دور در دقیقه هم برسد. طبق ادعای شرکت سازنده، این سیستم می‌تواند دمای CPU را تا 18 درجه سلسیوس پایین بیاورد. نکته جالب آنکه، وقتی باتری با حداکثر توان 55 واتی در حال شارژ شدن است، سیستم خنک‌کننده فعال شده و ضمن جلوگیری از داغ کردن گوشی، روند شارژ شدن را نیز تسریع می‌کند.

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، Red Magic 5G نخستین اسمارت‌فون نوبیاست که با فناوری نسل پنجم عرضه می‌شود. پشتیبانی از وای-فای 6، جی‌پی‌اس با فرکانس دوگانه و جک هدفون از دیگر امکانات ارتباطی دستگاه به شمار می‌روند. برای ضبط بهتر صدا نیز، 3 میکروفن تدارک دیده شده است. سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی نوبیا – یعنی Red Magic OS – توسعه یافته است. طبق ادعای نوبیا، کاربر می‌تواند در هنگام بازی، روند بازی را با تأخیر پایین ضبط کند.

جالب است بدانید، نوبیا این گوشی را در یک نسخه دیگر تحت عنوان Transparent Edition نیز به تولید می‌رساند. البته تفاوت این نسخه با نسخه اصلی، تنها در ظاهر بوده و سایر مشخصات گوشی، تغییری نکرده‌اند. کلمه Transparent نشان می‌دهد که قاب پشتی گوشی شفاف بوده و به راحتی می‌توان اجزای داخلی گوشی را از میان آن مشاهده کرد. البته بعید نیست این شفافیت، صرفا یک ظاهرسازی بوده باشد و اجزای داخلیِ نمایش داده شده، تزیینی باشند. البته در یکی از ویدئوهایی که از سوی نوبیا منتشر شده، چرخش فن، از میان قاب شیشه‌ایِ پشت گوشی قابل مشاهده است. لذا می‌توان پذیرفت که حداقل این قسمت واقعا شفاف است. هرچند بعید نیست که این ویدئو هم یک حقه تبلیغاتی بوده و برای اهداف بازاریابی ساخته و منتشر شده باشد.

اسمارت‌فون nubia Red Magic 5G از 12 مارچ (22 اسفند) وارد بازار چین می‌شود. عرضه جهانی این محصول از ماه آوریل آغاز خواهد شد. قیمت این محصول، در پیکربندی‌های مختلف به شرح زیر است:

- مدل 8GB/128GB: با قیمت 3,799 یوان که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 543 دلار

- مدل 12GB/128GB: با قیمت 4,099 یوان (586 دلار)

- مدل 12GB/256GB: با قیمت 4,399 یوان (629 دلار)

- مدل 16GB/256GB: با قیمت 4,999 یوان (715 دلار)

نسخه شفاف (Transparent) این گوشی نیز تنها در دو پیکربندی عرضه می‌شود:

- مدل 12GB/256GB: با قیمت 4,599 یوان (658 دلار)

- مدل 16GB/256GB: با قیمت 5,199 یوان (743 دلار)

منبع : nubia