ابتکار بی‌سابقه Redmi در صنعت اسمارت‌فون – استفاده از سنسور اثر انگشت در نمایشگرهای LCD

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش In-Display Fingerprint Sensor ، حسگر اثر انگشت نوری Optical Fingerprint Sensor ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : طی دو سال اخیر، تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر به نوعی استاندارد برای اسمارت‌فون‌های پرچمدار و بعضا میان‌رده تبدیل شده است. کمپانی چینی Vivo این تکنولوژی را برای نخستین بار با تولید Vivo X20 Plus UD در ژانویه 2018 به صنعت اسمارت‌فون معرفی کرد. از آن زمان تاکنون، بسیاری از برندها از این تکنولوژی استقبال نموده و در تولید دیوایس‌های خود از آن استفاده کرده‌اند. در این میان، یک مشکل بزرگ وجود داشت؛ به کارگیری سنسور در زیر لایه نمایشگر، مستلزم استفاده از نمایشگرهای OLED بود و این امر، باعث می‌شد تا به‌کارگیری این فناوری در گوشی‌های پایین‌رده – که عمدتا از پنل‌های LCD استفاده می‌کنند – عملا غیرممکن شود.

Redmi has Implement in Display Fingerprint Sensor on an LCD Screen

کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون برای تعبیه حسگر اثر انگشت در گوشی‌هایی که نمایشگر آنها LCD بود، تنها 2 گزینه را پیش رو داشتند: پشت دستگاه یا لبه آن. از سال 2019، برخی شرکت‌های چینی که روی احراز هویت به روش بیومتریک کار می‌کنند – مثل کمپانی Goodix – وعده دادند که برای آوردن حسگر اثر انگشت به زیر پنل‌های LCD برنامه‌هایی دارند. اما ظاهرا نخستین شرکتی که این تکنولوژی را با موفقیت به LCD می‌آورد، Redmi خواهد بود. لو ویبینگ (Lu Weibing)، مدیر داخلی Redmi – که اکنون یک برند مستقل از شیائومی محسوب می‌شود – در روز دوشنبه 9 مارچ 2020 (19 اسفند 1398) با به اشتراک گذاشتن ویدئوی زیر در وب‌سایت Webo، ضمن نشان دادن تعبیه سنسور اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر LCD، به توضیح درباره سازوکار این تکنولوژی پرداخت. از قرار معلوم، اسمارت‌فونی که در این ویدئو از آن استفاده شده، یک نسخه پیش‌نمایش از Redmi Note 8 Pro است.

سازوکار کلی احراز هویت در سنسورهای نوری زیر لایه نمایشگر به این شکل است که در ابتدا خصوصیات اثر انگشت کاربر ضبط و سپس برای سنسور فرستاده می‌شود. با توجه به اینکه سنسور در زیر لایه نمایشگر قرار گرفته، به یک کانال نیاز است تا سیگنال اپتیکال را منتقل کند. همین امر باعث شده بود تا سنسورهای اثر انگشت، فقط در نمایشگرهای OLED قابل استفاده باشند. زیرا در نمایشگرهای OLED، پیکسل‌های نمایشگر توانایی نوردهی به انگشت را داشته و در نتیجه سنسور می‌تواند انگشت کاربر را از میان پیکسل‌های صفحه ببیند. اما در پنل‌های LCD، وجود یک قطعه نوردهی از پشت، موضوع را تاحدی پیچیده کرده و کار سنسور اپتیکال را با اخلال مواجه می‌سازد. اما به گفته لو ویبینگ، دپارتمان تحقیق و توسعه Redmi، نه تنها بر این مشکل فائق آمده، بلکه آمادگی تولید انبوه را هم دارد.

راه‌حل Redmi برای این مشکل، استفاده خلاقانه از مادون قرمز است. ظاهرا، به کارگیری ماده غشایی مادون قرمز، با قابلیت تراگسیل بالا، می‌تواند انتقال نور مادون قرمز – که قبلا نمی‌توانست برای اسکن انگشت از پنل LCD عبور کند – را به شکل قابل‌توجهی بهبود ببخشد. در این تکنولوژی جدید، فرستنده مادون قرمز در قسمت پایینی نمایشگر قرار گرفته است. نور مادون قرمز از این فرستنده گسیل شده و برای تکمیلِ اسکن اثر انگشت، پس از نفوذ به نمایشگر، روی سنسور می‌درخشد.

ظاهرا، راه‌کار ارائه شده از سوی Redmi، از نظر سرعت و دقت تفاوتی با سنسورهای نوری موجود در نمایشگرهای OLED ندارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا امکان افزایش مساحتِ ناحیه اسکن در نمایشگرهای LCD وجود دارد یا خیر. هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی برای اولین بار در کدام یک از گوشی‌های Redmi مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته Redmi India، سری اسمارت‌فون‌های Redmi Note 9 – متشکل از Redmi Note 9 به همراه نسخه‌های Pro و Max – در 12 مارچ (22 اسفند) در هند عرضه می‌شوند، اما هیچ‌یک از این گوشی‌ها به فناوری حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر مجهز نخواهند بود. احتمال دارد تکنولوژی جدید Redmi در دیگر گوشی‌های این برند در سال 2020 به کار گرفته شود.

منبع : Weibo