گزارش مالی سونی از سه‌ماه منتهی به دسامبر 2019 – یکه‌تازی سونی در بازار سنسورهای تصویری

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : خبرهایی که در رابطه با عملکرد سونی در دنیای اسمارت‌فون مخابره می‌شوند، معمولا ناامیدکننده‌اند، زیرا کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند این شرکت، دیگر رونق سابق را ندارد. طی چند سال اخیر فروش گوشی‌های سونی به شدت افت نمود و این بخش زیان‌دهی‌های پیاپی را تجربه کرد. کمپانی سونی در روز سه‌شنبه 4 فوریه 2020 (15 بهمن 1398) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال مالی 2019 این شرکت – منطبق بر آخرین فصل از سال 2019 – منتشر نمود. نتایج مالی سونی در سه‌ماهه یادشده چندان بد نبوده و کمی از سطح انتظارات بالاتر رفته است. جالب است بدانید حتی فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت نیز در قیاس با سه‌ماهه قبلی، به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

درآمد سونی در فصل اخیر 2 تریلیون و 463 میلیارد ین اعلام شده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال قبل از آن (2 تریلیون و 401 میلیارد ین) 3 درصد رشد داشته است. سونی این رشد را به افزایش چشمگیر فروش در بخش‌هایی چون سرویس‌های مالی و راه‌کارهای حسی و تصویری نسبت می‌دهد. اما علی‌رغم رشد درآمد، سود عملیاتی شرکت نسبت به سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018، کاهش داشته است.

طبق گزارش مالی سونی، سود عملیاتی شرکت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 بالغ بر 300.1 میلیارد ین بوده که با نرخ کنونی تبدیل ارز برابر است با 2.75 میلیارد دلار. مقایسه این رقم با درآمد سونی در آخرین فصل از سال 2018 (یعنی 377 میلیارد ین، معادل 3.46 میلیارد دلار) از افت 20 درصدی حکایت می‌کند. به گفته سونی، عامل اصلی این افت، کاهش چشمگیر سود عملیاتی در بخش‌های موسیقی و بازی و خدمات شبکه‌ای‌ست. البته ناگفته نماند، اگر سود مربوط به خرید کمپانی موسیقی EMI – که در نوامبر 2018 توسط سونی خریداری شد – را در نظر نگیریم، سود عملیاتی سونی در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019، نه تنها افت نکرده بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 6 درصد نیز رشد داشته است.

در ادامه عملکرد تک‌تک کسب وکارهای سونی در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 را بررسی خواهیم کرد:

• محصولات و راه‌کارهای الکترونیکی

در ابتدا با پرسودترین کسب‌وکار سونی شروع می‌کنیم؛ بخشی که علاوه بر محصولات صوتی و تصویری و سرگرمی‌های خانگی، گوشی‌های هوشمند سونی را نیز در بر می‌گیرد. طی فصلی که گذشت درآمد این بخش با 9 درصد افت سالانه به 650.4 میلیارد ین رسید. کاهش فروش تلویزیون و اسمارت‌فون و همچنین تأثیر نرخ تبدیل ارز، از عوامل این افت بر شمرده شده‌اند. اما سود عملیاتی در این قسمت با بیش از 14 میلیارد ین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 80.3 میلیارد ین بالغ شد. سونی این رشد را مدیون کاهش هزینه‌های عملیاتی – به ویژه در بخش ارتباطات موبایل – می‌داند. بد نیست بدانید علی‌رغم کاهش هزینه‌ها، سونی موفق شد در فصل اخیر 1.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند؛ این میزان معادل بیش از دو برابر تعداد گوشی‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه قبل از آن (یعنی 600 هزار دستگاه) است.

• راه‌کارهای حسی و تصویری

در بین کسب‌وکارهای مختلف سونی، بی‌گمان درخشان‌ترین کارنامه از آن راه‌کارهای حسی و تصویری است؛ جایی که تولید سنسورهای تصویری دوربین‌ها و محصولات نیمه‌رسانا را شامل می‌شود. حدود نیمی از بازار جهانیِ سنسورهای تصویری در اختیار سونی بوده و بیشتر برندهای دنیا – از جمله اپل و هواوی – از سنسورهای تصویری سونی بهره می‌برند. فروش این بخش در سه‌ماهه منتهی به دسامبر با 29 درصد رشد سالانه، به 298 میلیارد ین افزایش پیدا کرده است. به گفته سونی، 75.2 میلیارد ین از مبلغ یادشده، سود عملیاتی سونی بوده که آن هم در مقایسه با سود سه‌ماهه پایانی 2018 (یعنی 46.5 میلیارد ین) افزایش چشمگیری داشته است. عمده موفقیت سونی در این بخش، به افزایش فروش سنسورهای تصویری مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود. روند کنونی بازار اسمارت‌فون، سازندگان را بر این داشته تا به منظور ارتقاء کیفیت عکس، در مجموعه دوربین گوشی‌های خود از سنسورهای بزرگ‌تر و لنزهای چندگانه استفاده کنند. همین پدیده، موجب افزایش تقاضا برای سنسورهای تصویری سونی شده است.

به گفته هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، مدیر ارشد مالی سونی، تقاضا برای سنسورهای تصویری به‌قدری بالا بوده که علی‌رغم فعالیت کارخانه‌ها با حداکثر ظرفیت تولید، سونی از انباشت موجودی‌های برنامه‌ریزی‌شده ناتوان بوده است. اما وی هشدار داد که اگر شیوع ویروس کرونا موجب شود تا سازندگان اسمارت‌فون خطوط مونتاژ خود در چین را به مدت طولانی تعلیق کنند، ممکن است عرضه سنسورهای تصویری این شرکت با اختلال مواجه شود. به گفته توتوکی، احتمال دارد تهدید این ویروس به قدری جدی شود که سونی به ناچار پیش‌بینی جدید خود از روند رو به رشد درآمد شرکت را به کل کنار بگذارد. از این رو، به منظور کاهش وابستگی کسب‌وکار این بخش به گوشی‌های هوشمند، سونی در حال کار کردن روی سنسورهایی‌ست که در صنعت خودرو کاربرد دارند.

• بازی و سرویس‌های شبکه‌ای

می‌رسیم به سومین منبع سوددهی سونی که البته در گذشته پرفروغ‌تر از این ظاهر می‌شد. درآمد بخش بازی‌ها و سرویس‌های شبکه‌ای سونی در سه‌ماهه اخیر با قبول افت سالانه 20 درصدی، به 632.1 میلیارد ین کاهش یافت. از جمله دلایل مسبب این افت، می‌توان به کاهش فروش کنسول‌های پلی‌استیشن 4، کاهش فروش عناوین نرم‌افزاری non-first-party و تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز اشاره کرد. منظور از نرم‌افزارهای non-first-party، برنامه‌هایی‌ست که منحصرا توسط شرکت سونی طراحی نشده‌اند. کاهش فروش همین نرم‌افزارها موجب شد تا افزایش فروش سرویس پلی‌استیشن پلاس در فصل اخیر به چشم نیاید و سود این قسمت از کسب‌وکار سونی با افت سالانه 27 درصدی، به 53.5 میلیارد ین در سه ماهه چهارم 2019 تقلیل پیدا کند. به گفته سونی، پلی‌استیشن 5 – که قرار است در سال جاری میلادی وارد بازار شود – از جهات مختلف بهبود یافته است، مثل گرافیک بهتر، کنترلرهای لرزشی پیشرفته و ... . گفتنی‌ست، به اعتقاد توتوکی، شیوع ویروس کرونا می‌تواند زنجیره تأمینِ پلی‌استیشن و سایر محصولات الکترونیکی مصرفی سونی را نیز به چالش بکشد.

• موسیقی

به لطف افزایش فروش در بخش انتشار موسیقی (که در نتیجه خرید کمپانی EMI رخ داد) و همچنین افزایش فروش موسیقی‌های ضبط ‌شده (که عمدتا از افزایش درآمد استریم موسیقی نشأت می‌گیرد)، میزان فروش این بخش با 4 درصد رشد سالانه، به 216.9 میلیارد ین رسید. اما همان طور که گفته شد، به دنبال خریداری کمپانی EMI توسط سونی، سود این شرکت در آن مقطع (معادل 116.9 میلیارد ین) در گزارش مالی سه ماهه منتهی به دسامبر 2018 لحاظ شد. حال، همین امر باعث شده تا در گزارش مالی اخیر، سود سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 با اختلافی فاحش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از 147.1 به 36.3 میلیارد ین افت کند.

• سونی پیکچرز

طی فصل اخیر، بخش پیکچرز 236 میلیارد ین درآمد کسب کرد که در قیاس با درآمد سه‌ماهه چهارم سال 2018 (یعنی 276.7 میلیارد ین)، 15 درصد افت نموده است. این افت به عوامل متعددی نسبت داده شده است، از جمله درآمد پایین در قسمت فیلم‌های سینمایی، کاهش درآمد گیشه به دلیل عملکرد قدرتمند فیلم ونوم (Venom) در سه‌ماهه پایانی سال 2018، کاهش درآمد حاصل از صدور مجوز برای برنامه‌های تلویزیون و نمایش خانگی و ... . همچنین، عواملی از قبیل افزایش هزینه‌های تولیدات تلویزیونی و هزینه‌های بالای تولید که در نتیجه افزایش اپیزودهای شبکه برنامه‌سازی آمریکا در دوره کنونی بر سونی پیکچرز تحمیل شده، موجب شد تا سود عملیاتی این بخش از 11.6 میلیارد ین به کمتر از نصف (یعنی 5.4 میلیارد ین) کاهش یابد. به این ترتیب، سونی پیکچرز کم‌سودترین کسب‌وکار سونی در فصل اخیر لقب می‌گیرد.

• خدمات مالی

در فصلی که گذشت، درآمد قسمت خدمات مالی سونی، با یک جهش چشمگیر 149 درصدی، به 407.2 میلیارد ین افزایش یافت. سونی این رشد خیره‌کننده را به عواملی مثل افزایش درآمد بیمه Sony Life نسبت می‌دهد. اما با وجود رشد درآمد خدمات مالی، سود عملیاتی این بخش، از 37.9 به 32.6 میلیارد ین کاهش یافت.

کمپانی سونی پیش‌بینی خود از سود سال 2020 را تا 5 درصد افزایش داده است. به این ترتیب، مسئولین سونی امیدوارند در پایان سال جاری میلادی، سودی معادل 880 میلیارد ین (8.1 میلیارد دلار) نصیب شرکت شود. این پیش‌بینی تقریبا با رقم تخمینی 22 نفر از تحلیلگران مؤسسه Refinitiv (یعنی 878.47 میلیارد دلار) همخوانی دارد. قیمت سهام سونی در یک سال گذشته تا بیش از 40 درصد رشد داشته و به بالاترین میزان خود در دو دهه اخیر رسیده است. این امر، مهر تأییدی‌ست بر عملکرد کنی‌چیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshira)، مدیرعامل سونی، که موفق شد پس از یک دوره دگرگونی سازمانی در زمان مدیرعامل قبلی، شرکت را مجددا به مسیر اصلی برگرداند.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا