گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2019 – افشای آمار مالی یوتیوب و Cloud برای اولین بار

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شرکت آلفابت (کمپانی مادر گوگل) در روز دوشنبه 3 فوریه 2020 (14 بهمن 1398) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد آلفابت در سه‌ماهه چهارم سال 2019 معادل 46.07 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد این شرکت در مدت مشابه سال گذشته (39.27 میلیارد دلار)، 17 درصد رشد داشته است. البته اگر "هزینه‌های خرید ترافیک" (TAC) – که در سه‌ماهه چهارم برابر با 8.5 میلیارد دلار بوده – را از از رقم گفته‌شده کم کنیم، به عبارت دقیق‌تر می‌توانیم درآمد فصل اخیر آلفابت را 37.57 میلیارد دلار اعلام کنیم که از میزان پیش‌بینی شده توسط وال‌استریت – یعنی 38.39 میلیارد دلار – پایین‌تر است.

در بیان علت اینکه درآمد فصل اخیر آلفابت نتوانست انتظار وال‌استریت را برآورده کند، می‌توان گفت رشد درآمدیِ کسب‌وکار تبلیغات شرکت در سه‌ماهه پایانی کند بوده است. اما در مقابل، EPS یا "سود هر سهم" آلفابت در پایان سه‌ماهه چهارم 15.35 دلار اعلام شده که از پیش‌بینی کارشناسان وال‌استریت (12.50 دلار در هر سهم) فراتر بوده است. این امر را می‌توان به نرخ پایین مالیات آلفابت در فصل اخیر نسبت داد. آلفابت در سه‌ماهه چهارم 2019 تنها 33 میلیون دلار مالیات پرداخت نمود که در مقایسه با مالیات پرداخت شده در مدت مشابه سال گذشته (1.1 میلیارد دلار) به‌مراتب کمتر است. اگر نرخ مالیات شرکت مثل سه‌ماهه پایانی سال 2018 حدود 11 درصد بود، آلفابت مجبور می‌شد 1.2 میلیارد دلار بابت مالیات بپردازد که در نتیجه سود هر سهم به 13.68 دلار کاهش پیدا می‌کرد.

سود عملیاتی آلفابت در فصل اخیر 9.27 میلیارد دلار و سود خالص آن نیز 10.67 میلیارد دلار اعلام شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در جدیدترین معاملات بورس پس از ساعات اداری، ارزش سهام اپل با 57.94 دلار افت (یا 3.90 درصد)، به 1,428 دلار در هر سهم کاهش یافت. اما در معاملات ساعات اصلی بازار، ارزش سهام شرکت با 51.71 دلار رشد (یا 3.6 درصد) به 1,485.94 دلار در هر سهم افزایش یافت. گفتنی‌ست، قیمت سهام آلفابت طی یک سال گذشته تا بیش از 30 درصد رشد داشته و کمتر از دو هفته قبل، قیمت آن به رقم بی‌سابقه 1,503.21 دلار نیز رسید.

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و گوگل، در توصیف عملکرد شرکت می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های ما در علوم کامپیوتری ژرف – از جمله هوش مصنوعی، رایانش محیطی و رایانش ابری – مبنای مستحکمی را برای رشد مستمر و فرصت‌های جدید در آلفابت فراهم می‌کند. من واقعا از پیشرفت ادامه‌دارمان در جست‌وجو و ساخت دو [نمونه] از زمینه‌های رشد جدیدترمان خرسندم.» منظور پیچای از این دو زمینه جدید، یوتیوب و فضای ابری است.

سوندار پیچای مدیرعامل گوگل و آلفابت

یکی از بارزترین نکاتی که در رابطه با گزارش مالی اخیر آلفابت به چشم می‌خورد، آن است که این شرکت برای اولین بار نتایج مالی مربوط به کسب‌وکارهای یوتیوب و فضای ابری (Google Cloud) را منتشر نمود. سرمایه‌گذاران شرکت و همچنین تحلیلگران، مدت‌ها بود که خواستار افشای این ارقام بودند زیرا معتقدند شفافیت می‌تواند ارزش سهام و کسب‌وکار شرکت را بهبود ببخشد. نکته جالب‌تر آنکه این نخستین گزارش مالی آلفابت در زمان زمامداری سوندار پیچای است. اواسط آذرماه 98 بود که خبر کناره‌گیری لری پیج و سرگی برین از مدیرعاملی آلفابت و واگذاری این سمت به سوندار پیچای (که پیش از این مدیرعامل گوگل شده بود)، به تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شد. حال، افشای جزییات مالی یوتیوب و Google Cloud برای اولین بار، حرکت بزرگی از سوی سوندار پیچای تلقی شده و می‌تواند نشان از جسارت بالای او داشته باشد.

طی سه‌ماهه پایانی سال 2019، یوتیوب 4.7 میلیارد دلار و Google Cloud رقمی معادل 2.6 میلیارد دلار برای آلفابت درآمدزایی داشته‌اند. لازم به ذکر است، این 4.7 میلیارد دلار، فقط به درآمد حاصل از تبلیغات در یوتیوب اشاره کرده و سایر درآمدهایی که از راه یوتیوب عاید آلفابت شده، در ردیفی تحت عنوان Google other در گزارش مالی شرکت لحاظ می‌گردد. برای مقایسه، بد نیست بدانید طی فصل اخیر، درآمد سرویس‌های وب آمازون 9.9 میلیارد دلار بوده و سرویس هوشمند ابری مایکروسافت موسوم به Intelligent Cloud، درآمدی بالغ بر 11.9 میلیارد دلار را نصیب این شرکت نموده است. البته یوتیوب و Cloud گوشه کوچکی از درآمدهای آلفابت را تشکیل می‌دهند.

مثل همیشه، موتور پول‌سازی آلفابت به کسب‌وکار جست‌وجو و تبلیغات از راه آن مربوط می‌شود. طی سه‌ماهه پایانی سال 2019، آلفابت 27.185 میلیارد دلار از این راه درآمد کسب کرد که در مقایسه با درآمد این بخش در سه‌ماهه چهارم 2018 (یعنی 23.32 میلیارد دلار) با افزایش همراه بوده است. گوگل درآمدهای دیگری هم دارد – از جمله سرویس Google Play و محصولات سخت‌افزاری مثل گوشی‌های پیکسل و دیوایس‌های Nest و Home – که در گزارش مالی شرکت، از آنها با نام Google other یاد می‌شود. درآمدزایی این کسب‌وکارها در سه‌ماهه پایانی 2019 بالغ بر 5.26 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (4.77 میلیارد دلار) 10 درصد افزایش داشته است.

به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، عمده این افزایش، به رشد درآمدیِ Google Play و یوتیوب مربوط شده که افت درآمدی محصولات سخت‌افزاری را خنثی کرده است. لذا، علی‌رغم اینکه جزییات دقیقی از وضعیت کسب‌وکار گوشی‌های پیکسل توسط آلفابت ارائه نمی‌شود، می‌توانیم این طور نتیجه‌گیری کنیم که شرایط گوگل در عرصه تولید اسمارت‌فون، چندان رضایت‌بخش نیست. محصولات سخت‌افزاری گوگل در فصلی که گذشت عبارت بود از: گوشی‌های پیکسل 4، اسپیکر هوشمند Nest Mini، لپ‌تاپ پیکسل‌بوک Go، روتر Nest Wifi و گیم‌پد Stadia.

در گزارش‌های مالی آلفابت، وضعیت سایر کسب‌وکارهای گوگل – از قبیل شرکت‌های Fiber ،Wing ،Verily ،Waymo و ... – با عنوان Other Bets یاد می‌شود. طی فصل اخیر 172 میلیون دلار از این راه عاید آلفابت شده که کمی نسبت به درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (154 میلیون دلار) افزایش داشته است. این درآمد عمدتا حاصل کار شرکت‌های Verily و Fiber است که اولی در عرصه بهداشت و درمان و بیوتکنولوژی فعالیت داشته و دومی سرویس‌های اینترنتی با فیبر نوری را ارائه می‌کند. البته ناگفته نماند، کسب‌وکارهای مربوط به Other Bets، هنوز به سوددهی نرسیده و مثل گذشته برای شرکت بار مالی داشته‌اند. رقم زیان عملیاتی کسب‌وکارهای این بخش در سه‌ماهه چهارم، 2.02 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با زیان یک سال قبل (1.32 میلیارد دلار) بیشتر شده است.

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، در گزارش مالی اخیر، علاوه‌بر نتایج سه‌ماهه چهارم 2019، عملکرد کلی سال 2019 نیز مورد بررسی قرار گرفت. آمارها نشان می‌دهند که درآمد آلفابت در سالی که گذشت، با 18 درصد رشد سالانه به 162 میلیارد دلار رسید که با فرض ثبات واحد پولی، میزان رشد برابر با 20 درصد خواهد بود. درآمد کسب‌وکار جست‌وجو و دیگر تبلیغات آلفابت در سال 2019 با رشدی 15 درصدی در قیاس با سال 2018، به 98.1 میلیارد دلار بالغ شد. درآمد سالانه یوتیوب و Google Cloud نیز به‌ترتیب 15.14 و 8.91. میلیارد دلار بوده و نسبت به مقادیر مربوط به سال 2018، رشد خوبی داشته است. جالب است بدانید، درآمد سالانه آلفابت از یوتیوب (15.14 میلیارد دلار) چیزی حدود 10 درصد از مجموع درآمد سالانه آلفابت را تشکیل می‌دهد. قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در سال 2006 گوگل، یوتیوب را تنها به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری نمود.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا