آنر 9X در برابر گلکسی A50s، قسمت اول: مقایسه‌ای روی کاغذ

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، کایرین 710 Kirin 710 ، اکسینوس 9610 Exynos 9610 ، Samsung Galaxy A50s ، Honor 9X ، سامسونگ Samsung ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : برای انتخاب یک گوشی جدید در بازار موبایل در تمامی رده‌های قیمتی، معمولا انتخاب‌های متنوع و متعددی پیش روی کاربران قرار می‌گیرد که هریک در برخی جنبه‌های خاص از برتری‌های مشخصی نسبت به رقبا برخوردارند. انتخاب صحیح در بعضی موارد اما به سادگی و تنها از روی قیمت صورت نگرفته و نیازمند بررسی بیشتر و مقایسه رو در روی مدل‌های مختلف با یکدیگر است. از جمله این موارد باید به رده قیمتی متوسط رو به بالا اشاره کرد که بازیگران متعددی در آن به ایفای نقش مشغولند. در این نوبت دو مدل محبوب این روزهای بازار یعنی آنر 9X و سامسونگ گلکسی A50s را در مقابل هم قرار دادیم تا با برتری‌های و نقاط ضعف هریک آشنا شویم.

قسمت اول این مقایسه به موارد ظاهری مثل طراحی و مشخصات این دو گوشی تعلق دارد و در آن به اختلاف‌های 9X و A50s در ظاهر و روی کاغذ می‌پردازیم. در قسمت دوم اما به سراغ عملکرد این رقبا در دنیای واقعی و مواردی مثل کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری، عملکرد بخش‌های سخت‌افزاری در تست‌های پردازشی و گرافیکی، دوام باتری و کیفیت اجرای بازی‌های مختلف خواهیم پرداخت.

ابعاد و وزن

اولین پله در مقایسه آنر 9X و A50s مطمئنا در ابعاد آن‌ها نهفته است؛ جایی‌که هر دو مدل کاملا بزرگ و حجیم به نظر می‌رسند.

بزرگ‌تر بودن 0.19 اینچی صفحه‌نمایش در آنر 9X در افزایش ابعاد آن تأثیر داشته و طول و عرض 163.5 و 77.3 میلی‌متری آن نسبت به A50s با طول و عرض 158.5 و 74.5 میلی‌متری در هر دو مورد بیشتر است.

لبه‌های بخش پشتی در هر دو مدل خمیده است که به بهتر در دست گرفته شدن آن‌ها کمک می‌کند اما ضخامت 8.8 میلی‌متری 9X نسبت به A50s با ضخامت 7.7 میلی‌متر به طرز مشهودی بیشتر بوده و اختلاف وزن این دو نیز به بیش از 30 گرم می‌رسد (196.8 در برابر 166 گرم).

از لحاظ ابعاد و وزن، در مجموع با وجود آن‌که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدون ناچ آنر 9X جذابیت بالاتری را ارائه می‌دهد، اما A50s گوشی ظریف‌تر و خوش‌دست‌تری به نظر می‌رسد که از ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری برخوردار است.

طراحی بدنه

هر دو مدل این رقابت با تغییرات مشخصی نسبت به نسل‌های قبلی خود روبرو شده‌اند و طراحی ظاهری، از جمله برجسته‌ترین موارد تأکید شده در معرفی آن‌ها به حساب می‌آید. 9X و A50s در بخش رویی، صفحه‌نمایشی بزرگ و فول‌اسکرین با حاشیه‌های اندک در بخش‌های پیرامونی ارائه می‌دهند که این حاشیه در کناره‌های هر دو مدل نزدیک به 2 میلی‌‌متر است. در بخش پایینی اما برتری تا حدودی با 9X بوده و در حالی‌که در A50s حاشیه‌ای نزدیک به 6 میلی‌متر در زیر پنل دیده می‌شود، این حاشیه در 9X حوالی 4.5 تا 5 میلی‌متر است.

نگاهی به بخش بالایی نیز برنده این مقایسه را به روشنی مشخص می‌کند؛ جایی‌که از ناچ در 9X خبری نیست و یک صفحه‌نمایش یک‌پارچه و کاملا فول‌اسکرین در این قسمت دیده می‌شود. در A50s اما از یک ناچ نیم‌دایره‌ای کوچک در مرکز برای جای‌گیری دوربین سلفی استفاده شده است.

صفحه‌نمایش هر دو مدل بدون خمیدگی اما با لبه‌های نیم‌دایره موسوم به 2.5D طراحی شده‌اند که در زیر دست حس گردی خوشایندی را ایجاد می‌کنند. این افکت در هر چهار لبه آنر 9X (در بالا و پایین و کناره‌ها) احساس شده اما در A50s بیشتر در لبه‌های جانبی حضور دارد و در بالا و به خصوص پایین صفحه‌نمایش چندان از آن خبری نیست.

نوار جانبی در هر دو مدل تقریبا به رنگ بخش پشتی ست و به واسطه خمیدگی لبه‌های کناری بخش پشتی، نازک‌تر از آنچه هست، به نظر می‌رسند.

دکمه پاور و کلید دوگانه تغییر صدا در A50s بزرگ‌تر از 9X طراحی شده اما این کلیدها در آنر 9X پایین‌تر قرار گرفته‌اند و بدین‌ترتیب با وجود ارتفاع بیشتر دستگاه، تقریبا بدون مشکل خاصی می‌توان با یک دست به کلیدهای این قسمت، دسترسی پیدا کرد. در A50s به خصوص در مورد کلید ولوم بالا شرایط چندان ایده‌آلی وجود ندارد و جابجا کردن گوشی یا استفاده از دست دوم برای فشردن آن کاملا ضروری‌ست.

برگ برنده هر دو مدل در طراحی ظاهری به بخش پشتی آن‌‌ها تعلق دارد که نسبت به نسل‌های پیشین آن‌ها با تغییرات مشخصی روبرو شده است؛ آنر 9X در این قسمت از یک طراحی جذاب و متفاوت با لوزی‌های کوچک الماسی‌شکلی بهره می‌برد که با حرکت دادن گوشی در نور، جابجا شده و تقریبا در مرکز تشکیل حرف X را می‌دهند. این طراحی البته تنها در نسخه أبی رنگ این مدل موجود است. در سوی دیگر بخش پشتی A50s با سه خط متقاطع به 5 ناحیه نامتساوی مثلث‌شکل تقسیم می‌شود که هر کدام طیف رنگ متفاوتی را به نمایش می‌گذارند و در مقایسه با A50 نسل قبلی، جذابیت طراحی بالایی را ایجاد می‌کند. هر دوی این قسمت‌ها به شدت جاذب اثرات انگشت بوده و از این لحاظ تفاوتی نسبت به یکدیگر ندارند. در زمینه جنس نیز این شباهت حفظ می‌شود و هر دو گوشی در کاور بخش پشتی و شاسی پیرامونی از پلاستیک استفاده کرده‌اند.

در زمینه طراحی با این‌که سلیقه کاربران مطمئنا حرف آخر را در انتخاب برنده این رقابت می‌زند اما حداقل از لحاظ میزان جزییات و کار انجام شده می‌توان آنر 9X را تا حدود زیادی بالاتر از رقیب آن به حساب آورد؛ هرچند حضور سنسور اثر انگشت در این بخش در آنر 9X و انتقال آن به درون صفحه‌نمایش در A50s، نکته مثبت حریف سامسونگی به حساب می‌آید.

صفحه‌نمایش

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم 9X و A50s در صفحه‌نمایش این دو مدل قرار دارد جایی‌که اولی 6.59 اینچی و دیگری 6.4 اینچی بوده و با این‌که وضوح هر دو 1080×2340 پیکسل یعنی فول اچ‌دی پلاس در نسبت 19.5:9 است اما در اجرا و فناوری ساخت با یکدیگر تفاوت دارند؛ صفحه‌نمایش آنر 9X با فناوری IPS LCD ساخته شده اما در A50s از فناوری مدرن‌تر Super AMOLED بهره گرفته شده است. OLED بودن صفحه‌نمایش A50s به کنتراست بالاتر در این پنل منجر می‌شود و با آن‌که رنگ‌های آن به واقعیت نزدیک‌ترند اما در عمل رنگ سفید در آن کاملا به زردی می‌زند و این در حالی‌ست که رنگ‌های سردتر پنل آنر 9X به آبی نزدیک‌ترند و به‌عنوان یک نظر شخصی، وضعیت خوشایندتری را به نمایش می‌گذارند. دقت رنگ‌های هر دو پنل را البته می‌توان به صورت دستی تغییر داد.

در زمینه حداکثر روشنایی شرایط این دو صفحه‌نمایش به هم‌نزدیک است و حداقل نور آن‌ها نیز با آن‌که تقریبا یکسان به نظر می‌رسد اما بازهم به همان دلیل تفاوت در نوع رنگ سفید، در آنر 9X تا حدودی کمتر به نظر می‌رسد اما در کل در هر دو مورد شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از گوشی در تاریکی کامل، حکمفرماست.

دوربین‌های اصلی

در بخش پشتی هر دو مدل تقریبا در یک فضای مشترک، سه دوربین به صورت عمودی در زیر هم قرار گرفته‌اند.

مجموعه دوربین‌های بخش پشتی در هر دو مدل در محوطه بیضی‌شکل برجسته‌ای جای گرفته‌اند که اندکی از سطح فاصله دارد. این بیرون‌زدگی با این‌که اندکی در آنر 9X بیشتر به نظر می‌رسد اما در هر دو مورد ناچیز بوده و چندان باعث لق‌خوردگی گوشی‌ها هنگام قرارگیری روی سطوح صاف نمی‌شود.

دوربین اصلی هر دو گوشی 48 مگاپیکسلی‌ست اما سنسور این دوربین در اینجا متفاوت بوده و در حالی‌که در آنر 9X از سنسور IMX582 سونی استفاده شده است، A50s ظاهرا از یک سنسور ساخت سامسونگ بهره می‌برد. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین دیگر تفاوت مهم بخش تصویربرداری این دو گوشی را تشکیل می‌دهد که در 9X برابر با f/1.8 اما در A50s برابر با f/2.0 است. بسته‌تر شدن دیافراگم در A50s که احتمالا در عمل به ضرر این دوربین تمام‌ می‌شود در حالی رخ می‌دهد که در نسل قبلی این گوشی یعنی در A50 از دیافراگم f/1.7 برای دوربین 25 مگاپیکسلی اصلی استفاده شده بود.

دومین دوربین در هر دو مجموعه 8 مگاپیکسلی التراواید با میدان دید 120 درجه‌ای‌ست که از این لحاظ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما بار دیگر دیافراگم لنز این دو دوربین با یکدیگر متفاوت بوده و در حالی‌که این مقدار در آنر 9X برابر با f/2.4 است، در A50s، یک پله گشوده‌تر یعنی f/2.2 است. دوربین سوم که در آنر 9X و A50s به ترتیب 2 و 5 مگاپیکسل وضوح دارد برای تعیین عمق میدان به‌کار گرفته می‌شود و اختلاف دیافراگم f/2.4 در آنر و f/2.2 در سامسونگ، در اینجا نیز تکرار شده است. از OIS در هیچ‌یک از این دو مجموعه خبری نیست و در زمینه فیلم‌برداری نیز با این‌که حداکثر وضوح برداشت ویدئو در A50s به 4K با 30 فریم در ثانیه می‌رسد، این رقم در آنر 9X برابر با 1080p با 60 فریم در ثانیه است.

کیفیت این دوربین‌ها و عملکرد آن‌ها در عکاسی و فیلم‌برداری در شرایط مختلف را در قسمت بعدی این مطلب به بررسی خواهیم نشست.

دوربین سلفی

دوربین سلفی یکی دیگر از نقاط افتخار هر دو گوشی در لیست مشخصات سخت‌افزاری آن‌هاست؛ جایی‌که A50s با افزایش وضوح به 32 مگاپیکسل، پرش بزرگی را نسبت به نسل قبلی خود صورت داده و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی آنر 9X نیز با پنهان شدن در بدنه و طراحی pop-up توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. نقطه مشترک هردوی این دوربین‌ها در نبود فوکوس خودکار خلاصه می‌شود اما از این لحظه به بعد تفاوت‌های آن‌ها آشکار می‌شود؛ گشودگی دیافراگم در دوربین سلفی A50s برابر با f/2.0 است اما در آنر 9X با دیافراگم f/2.2 روبرو می‌شویم که روی کاغذ نور کمتری را در اختیار لنز قرار می‌دهد. سلفی A50s به محض لمس گزینه سوییچ به دوربین بخش جلویی، آماده استفاده است اما در Honor 9X به دلیل مکانیزم کشویی دوربین سلفی، نزدیک به 1 ثانیه تأخیر دیده می‌شود.

دوربین سلفی آنر 9X به گفته شرکت سازنده قادر به تحمل فشاری معادل 15 کیلوگرم بوده و با تشخیص افتادن و غوطه‌ور بودن در هوا به جای خود باز می‌گردد البته سرعت این بازگشت چندان سریع و بلافاصله نیست. در عوض، دوربین سلفی A50s از یک دوربین ثابت بهره می‌بردکه با وجود آن‌که احتمال آسیب‌دیدگی آن کمتر است اما سر راه فول‌اسکرین بودن صفحه‌نمایش قرار دارد. اختلاف وضوح فیلم‌برداری دوربین اصلی، در اینجا نیز تکرار می‌شود و در حالی‌که در A50s می‌توان با وضوح 4K با دوربین سلفی فیلم‌برداری کرد، این وضوح در آنر 9X، فول اچ‌دی با 30 فریم در ثانیه است.

در مورد کیفیت این دو دوربین در دنیای واقعی نیز در قسمت بعدی این مطلب سخن می‌گوییم.

سنسور اثر انگشت

همانطور که اشاره شد در آنر 9X از یک سنسور اثر انگشت عادی خازنی در بخش پشتی استفاده شده که با وجود آن‌که ارگونومی بالاتری را ارائه می‌دهد اما در طراحی یک‌دست بخش پشتی، تأثیر منفی بر جای گذاشته است؛ سنسور اثر انگشت در A50s به درون صفحه‌نمایش منتقل شده که آن را نمونه مدرن‌تر و جدیدتری نشان می‌دهد. در عمل اما سرعت و دقت بازگشایی حسگر اثر انگشت در آنر 9X طبق انتظار در سطح بسیار بالاتری قرار دارد و کوچک‌ترین لمسی با این سنسور به بازگشایی قفل صفحه می‌انجامد؛ در حالی‌که در A50s نیاز به قرار دادن انگشت به صورت کامل و صحیح با اندکی فشار روی محوطه مشخص‌شده روی صفحه‌نمایش وجود دارد و اندکی جابجایی انگشت نیز برای تشخیص داده نشدن آن کافی‌ست. علاوه بر این در نور مستقیم خورشید و در یک روز کاملا آفتابی، از کیفیت سنسور A50s به دلیل وابستگی آن به تاباندن نور به سطح انگشت اندکی کاسته می‌شود.

ارتباطات و پورت‌های اتصال

اتصالات سیمی در هر دو گوشی با پورت USB-C انجام می‌پذیرد و جک هدست نیز در هر دو مدل در دسترس قرار دارد. حداکثر سرعت دانلود در شبکه LTE در هر دو گوشی ظاهرا یکسان بوده و تحت LTE Cat.12 با سرعت 600Mbps انجام می‌پذیرد. وای‌فای ac دو باند در هر دو گوشی حضور دارد اما بلوتوث 5 در A50s جای خود را به 4.2 در آنر 9X داده و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/Beidou/Galileo در A50s نیز تنها به GPS/GLONASS در آنر 9X تقلیل یافته‌اند. از NFC در 9X خبری نیست اما A50s به این امکان مجهز شده است.

حافظه و گزینه‌های پردازشی

در بخش پردازشی آنر 9X از پروسسور 12 نانومتری Kirin 710F (مجهز به 4 هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A53) استفاده شده و در A50s نیز پروسسور 10 نانومتری Exynos 9610 (مجهز به 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.6 گیگاهرتزی Cortex-A53) جای گرفته که تقریبا شرایط یکسانی را به نمایش می‌گذارد. برگ برنده A50s در برابر رقیب آن در این بخش به گرافیک باز می‌گردد جایی‌که گرافیک Mali-G72MP3 این گوشی در جایگاه متفاوتی نسبت به Mali-G51MP4 حاضر در Honor 9X قرار می‌گیرد. حافظه هر دو گوشی 128 گیگابایت است و در بوت اولیه برای 9X و A50s به ترتیب نزدیک به 118 و 109 گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در آنر 9X از حافظه پر سرعت‌تری در این قسمت استفاده شده که جزییات آن را در قسمت بعدی این مطلب خواهیم دید اما در عوض، A50s به یک اسلات مجزا برای کارت حافظه جانبی مجهز شده و این در حالی‌ست که درگاه حافظه جانبی در آنر 9X با سیم‌کارت دوم مشترک است.

باتری و شارژر

هر دو مدل از یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعت بهره می‌برند که با توجه به فناروی ساخت صفحه‌نمایش و اندازه بزرگ‌تر آن از یک سو و لیتوگرافی پردازنده از سوی دیگر، انتظار دوام کمتری را در 9X ایجاد می‌کند. شارژر این گوشی 10 واتی‌ست و این در حالی‌ست که همراه A50s یک شارژر 15 واتی ارائه می‌شود.

در مورد دوام باتری و سرعت شارژ باتری نیز در قسمت بعدی این بررسی بیشتر سخن خواهیم گفت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا