نگاهی از نزدیک به دوربین سلفی پاپ‌-آپ در آنر 9X و قابلیت‌های آن

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : دوربین سلفی Selfie Camera ، Honor 9X ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : آنر 9X در مدت کوتاه حضور خود در بازار داخلی با تکیه بر طراحی مناسب و جذابیت‌های مرتبط با صفحه‌نمایش فول اسکرین،‌ توجه کاربران را به خود جلب کرده است. یکی از ویژگی اصلی این گوشی که امکان حذف ناچ و به حداقل رساندن حاشیه‌های بخش بالایی را فراهم کرده، به دوربین سلفی آن باز می‌گردد که برخلاف اکثر نمونه‌های حاضر در بازار از بالای صفحه‌نمایش به لبه بالایی گوشی منتقل شده و تنها در مواقع لزوم از جایگاه خود خارج می‌شود. این دوربین سلفی از وضوح 16 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.2 برخوردار بوده و از برخی قابلیت‌های جالب توجه بهره می‌برد. در ادامه اندکی بیشتر با این دوربین و قابلیت‌های آن آشنا می‌شویم.

طراحی و نحوه عملکرد

مطمئنا اولین جذابیت یک سلفی پاپ‌آپ به شکل ظاهری و نحوه عملکرد آن تعلق دارد جایی‌که برخلاف سلفی‌های معمول، از یک دوربین نمایان بالای صفحه‌نمایش استفاده نشده و تنها با لمس کردن گزینه عکاسی سلفی می‌توان این دوربین را مشاهده کرد. سلفی پاپ‌آپ آنر 9X که بر بالای گوشی و متمایل به سمت چپ قرار گرفته، عرضی نزدیک به 12 میلی‌‌متر داشته و پس از بازگشایی کامل،‌ در ارتفاعی در حدود 8 میلی‌متری از سطح گوشی قرار می‌‌گیرد. این طراحی با وجود آن‌که برای اولین بار در یک گوشی آنر دیده می‌شود اما پیش از این در برخی از رقبای اصلی این گوشی از جمه Oppo F11 Pro نیز به‌کار گرفته شده و بیش از همه چیز در جهت به حداکثر رساندن نسبت صفحه‌نمایش به بدنه (screen to body ratio) که شرکت سازنده آن را 91 درصد اعلام کرده، طراحی‌ شده است.

میزان مقاومت و مکانیزم‌های امنیتی

استفاده از قطعات متحرک در طراحی گوشی‌های موبایل معمولا به نگرانی‌هایی در مورد میزان مقاومت و دوام آن‌ها در طول زمان دامن می‌زند؛ امری‌که آنر 9X نیز از آن مستثنی نبوده و دوام بخش مکانیکی متحرک آن و احتمال آسیب رسیدن به این قطعه در هنگام افتادن گوشی از دست از جمله نخستین نگرانی‌های مطرح شده در طراحی این مدل به حساب می‌آیند. این دوربین به گفته شرکت سازنده ظاهرا امکان کارکرد مدوام به صورت روزانه برای 5 سال را خواهد داشت و عملکرد مکانیکی صحیح آن تا آن زمان تضمین شده است. در بخش مکانیزم‌های امنیتی نیز قابلیتی برای بازگشت خودکار دوربین به سر جای خود در زمان تشخیص سقوط از ارتفاع در نظر گرفته شده که در سناریوهای روزمره، قابلیتی کاربردی و حیاتی به نظر می‌رسد. در تست این ویژگی در دنیای واقعی، زمانی نزدیک به 1 ثانیه برای بازگشت دوربین به سرجای آن لازم است که این زمان با وجود آن‌که در صورت کوتاه بودن فاصله و زمان سقوط نسبتا زیاد به نظر می‌رسد اما در اغلب مواقع برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دوربین کافی خواهد بود.

آنر همچنین از مقاومت این دوربین در برابر فشاری معادل 15 کیلوگرم سخن می‌گوید که این مورد نیز با توجه به طراحی ظریف این قسمت جالب توجه به نظر می‌رسد.

مشخصات عکاسی و فیلم‌برداری

دوربین سلفی آنر 9X همانطور که اشاره شد یک نمونه 16 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار است که در مقابل خود لنزی نچندان گشوده با f/2.2 را می‌بیند. وضوح 16 مگاپیکسلی (3,456×4,608 پیکسلی) این دوربین در نسبت 4:3 به وقوع می‌پیوندد و جالب این‌که هیچ وضوح و نسبت تصویر دیگری برای عکاسی آن تعریف نشده است.

در زمینه فیلم‌برداری اما سه وضوح و نسبت تصویر برای این دوربین تعریف شده که شامل 720p و 1080p با 30 فریم در ثانیه (هر دو در نسبت 16:9) و 1080p با 30 فریم در ثانیه در نسبت فول اسکرین 19.2:9 می‌شود. در هر سه این موارد، می‌توان جدا از انکودینگ پیش‌فرض H.264 از فشرده‌سازی جدیدتر H.265 نیز بهره برد که این دومی با وجود ایجاد فایلی با حجم پایین، ریسک پخش نشدن در پلیرهای قدیمی‌تر را افزایش می‌دهد. کادر تصویر در هنگام سوییچ از عکاسی به فیلم‌برداری جمع‌تر شده و بنابراین بهتر است قبل از آغاز فیلم‌برداری با دوربین سلفی، مجددا کادر تصویر تنظیم شود.

از جمله ویژگی‌های در دسترس در بخش تنظیمات عکاسی این دوربین باید به تگ مکان، ایجاد افکت آینه‌ای (Mirror reflection)، تایمر، کنترل صوتی و برداشت عکس با تشحیص لبخند و نشان دادن کف دست اشاره کرد. این موارد در هنگام فیلم‌برداری کاملا محدودتر شده و تنها به تگ مکان، خاموش کردن صدای شاتر و گزینه Ultra snapshot برای احضار دوربین در هنگام خاموش بودن صفحه‌نمایش با دو بار فشردن ولوم پایین تقلیل می‌یابد.

کیفیت تصویر

یکی از مشکلات همیشگی دوربین‌های سلفی فاقد فوکوس خودکار، لزوم رعایت فاصله دوربین با سوژه برای دستیابی به حداکثر کیفیت و ثبت بالاترین جزییات تصویر است؛ این ماجرا در آنر 9X و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی آن نیز کاملا صادق بوده و با رعایت فاصله مناسب فوکوس، امکان تهیه تصاویری با جزییات بالا وجود دارد. این فاصله در آنر 9X همچون اکثر دیگر نمونه‌های مشابه نزدیک به یک دست یعنی حوالی 45 تا 60 سانتی‌متر است که اکثر تصاویر این رده نیز معمولا در همین فاصله برداشت می‌شوند. تصاویر سلفی به ثبت رسیده در این دوربین در صورت مطلوب بودن روشنایی محیط از جزییات مناسب و رنگ‌های نسبتا دقیقی برخوردار بوده و از کنتراست آن‌ها نیز نمی‌توان ناراضی بود. از دیگر نکات مثبت این بخش باید به تشخیص بلافاصله چهره و دنبال کردن خودکار آن روی کادر تصویر اشاره نمود.

عملکرد در حالت پرتره و زیباسازی چهره

طبق معمول جدا از عکاسی عادی، امکان برداشت تصویر در حالت پرتره نیز برای این دوربین وجود دارد که در این حالت برای تمرکز بیشتر روی سوژه اصلی، پس‌زمینه تصویر محو می‌شود. نبود فوکوس خودکار در این حالت چندان به نفع نتیجه نهایی تمام نشده و در صورت وجود جزییات در لبه‌های تصویر، امکان محو شدن آن‌ها نیز همراه با پس‌زمینه وجود دارد. در این بخش گزینه زیباسازی چهره به صورت پیش‌فرض روی درجه 5 تنظیم شده که می‌توان آن را به دلخواه از صفر تا 10 تنظیم نمود. افکت نوع محو شدن پس‌زمینه از بین 8 گزینه مختلف، دیگر مورد قابل اشاره در این بخش است که از آن جمله می‌توان به Stage lighting و Split lighting اشاره کرد. با انتخاب گزینه فلش در بالای صفحه‌نمایش در این صفحه نیز می‌توان از نور صفحه‌نمایش به عنوان نور فلش در عکاسی استفاده نمود.

هوش مصنوعی و تشخیص محیط

گزینه AI یا هوش مصنوعی که بر بالای رابط کاربری دوربین قرار دارد، در حالت پیش‌فرض فعال بوده و وظیفه آن تشخیص هوشمندانه محیط و اعمال تنظیمات مرتبط با هر سوژه به دوربین است. این گزینه در دنیای واقعی به راحتی محیط‌های خانگی و اداری، فضای سبز و مواردی از این دست را تشخیص داده و به فراخور هرکدام تنظیماتی را در تصویر برداشت شده اعمال می‌کند.

در مجموع از دوربین سلفی آنر 9X با وجود مواردی مثل نبود فوکوس خودکار، دیافراگم نسبتا بسته f/2.2 و ثابت بودن رزولوشن و نسبت تصویر (به ترتیب روی 16 مگاپیکسل و 4:3) هنوز می‌توان به میزان زیادی رضایت داشت و در سناریوهای روزمره به شرط در اختیار داشتن نور کافی، شرایط برای راضی بودن از آن تا حدودی فراهم است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا