گزارش مالی اچ‌تی‌سی از سال 2019 – افت درآمد ادامه دارد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/10/18
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اچ تی سی HTC
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اچ‌تی‌سی – که زمانی بر دنیای اسمارت‌فون حکمرانی می‌کرد – چند سالی‌ست که روند نزولی را طی کرده و درآمدش همواره کاهش پیدا کرده است. این کمپانی در روز دوشنبه 6 ژانویه 2020 (16 دی 1398) گزارش مالی خود از سال 2019 را منتشر کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، درآمد این شرکت تایوانی باز هم نسبت به سال قبل کاهش داشته است. طبق این گزارش، درآمد اچ‌تی‌سی در سال 2019 برابر با 10,015 میلیون دلار تایوان بوده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا معادل 333 میلیون دلار آمریکاست. مقایسه این رقم با درآمد شرکت در سال 2018 – یعنی 23,741 میلیون دلار تایوان (789 میلیون دلار آمریکا) – از افت سالانه 57.8 درصدی حکایت دارد.

اگر می‌خواهید روند نزولی اچ‌تی‌سی را بهتر درک کنید، بد نیست بدانید این شرکت در سال 2017 بیش از 2 میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود. با این حساب، درآمد سال 2019 در قیاس با درآمد 2 سال قبل از آن، 87 درصد افت نموده است. به گفته تیم کولپن (Tim Culpan)، از مقاله‌نویسان بلومبرگ، درآمدی که اپل از فروش AirPods در مدت دو هفته به دست می‌آورد، از مجموع درآمد سالانه اچ‌تی‌سی بیشتر است.

این کاهش درآمد اچ‌تی‌سی هنگامی رخ می‌دهد که شرکت کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود را محدود کرده و عمدتا روی تولید هدست‌های واقعیت مجازی تمرکز کرده است. لازم به ذکر است، حدود دو سال پیش، اچ‌تی‌سی بخش قابل‌توجی از کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود را به قیمت 1.1 میلیارد دلار به گوگل واگذار کرد. هنوز رقم زیان‌دهی اچ‌تی‌سی در سه‌ماهه پایانی سال 2019 اعلام نشده، اما طی سه فصل نخست سال 2019، این شرکت تایوانی زیانی معادل 7.05 میلیارد دلار تایوان (234.4 میلیون دلار آمریکا) را متحمل شد.

اچ‌تی‌سی در سال گذشته تغییرات چشمگیری را در استراتژی خود برای عرضه گوشی‌های هوشمند در بسیاری از کشورها اعمال کرد که یکی از مهم‌ترین آنها به هند – دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون در جهان – مربوط می‌شود؛ به این ترتیب که اچ‌تی‌سی فروش اسمارت‌فون‌های پرچمدار در هند را متوقف کرده و در عوض فقط گوشی‌های میان‌رده خود را در این کشور عرضه می‌کند. اچ‌تی‌سی بارها و بارها اعلام کرده که قصد ندارد کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود را تعطیل کند. اما گوشی‌های جدید این شرکت در جلوگیری از افت کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند ناتوان بوده و این طور احساس می‌شود که اچ‌تی‌سی در حال از دست دادن زمان است.

در سپتامبر سال گذشته، اچ‌تی‌سی شخصی به نام ایو متر (Yves Maitre) – که از افراد باسابقه در صنعت مخابرات به شمار می‌رود – را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت منصوب کرد. میتره در یکی از مصاحبه‌های خود در سال گذشته، در رابطه با عملکرد شرکت با صراحت گفته بود که اچ‌تی‌سی نوآوری در زمینه سخت‌افزار اسمارت‌فون را متوقف کرده است. به گفته وی، کمپانی‌هایی مثل اپل، سامسونگ و اخیرا هواوی، با سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار، کار بزرگی انجام داده‌اند. اما اچ‌تی‌سی چنین رویه‌ای را در پیش نگرفت، زیرا سرمایه‌گذاری این شرکت عمدتا روی نوآوری در واقعیت مجازی معطوف شده است.

Yves Maitre مدیرعامل HTC

به گفته متر، در آینده اچ‌تی‌سی ضمن ادامه تولید هدست‌های واقعیت مجازی، روی کاربردهای این تکنولوژی (مثل آموزش) نیز تمرکز خواهد کرد. از اقدامات اچ‌تی‌سی در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عرضه Vive Pro Eye (هدست مناسب محیط‌های اداری و سازمانی)، به‌روزرسانی هدست‌های واقعیت مجازی مصرفی برای رقابت با هدست‌های فیس‌بوک و تولید آثار هنری واقعیت مجازی در جشنواره فیلم ونیز. البته تعداد دقیق هدست‌های فروخته‌شده توسط اچ‌تی‌سی اعلام نشده است.

در پایان گفتنی‌ست، یکی از نوآوری‌های اچ‌تی‌سی در زمینه شبکه 5G است. این شرکت با تولید هات‌اسپات موبایلی نسل پنجم، این امکان را فراهم کرده تا افرادی که هنوز اسمارت‌فون 5G ندارند نیز بتوانند از سرعت دانلود بالای نسل پنجم بهره‌مند شوند (البته به شرطی که اپراتور محلی آنها اجازه دهد). همچنین، اچ‌تی‌سی در اکتبر سال گذشته، با عرضه یک اسمارت‌فون مجهز به بلاک‌چین (blockchain) با نام Exodus 1s با قیمت پایین‌تر، این رده از محصولات خود را به‌روزرسانی نمود.

منبع : HTC