مهم‌ترین رویدادهای موبایلی سال 2019 از نگاه مرجع موبایل ایران

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : سال 2019 از جمله پر فراز و فرودترین سال‌ها در طی حیات پدیده فراگیری به نام گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید؛ سالی‌که در طی آن جدا از ارائه طیف وسیعی از اسمارت‌فون‌ها در کلاس‌های مختلف، رده‌های تازه‌ای از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارائه شد، مالکیت برخی از شرکت‌های مهم تغییر کرد، تحریم‌های گسترده، بر غول شماره دوی این مارکت فشار بی‌سابقه‌ای را وارد کرد، فعالیت در زمینه‌های پردازشی و هوش مصنوعی گسترش یافت و تمرکز بر تعداد و تنوع دوربین‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کرد. در مطلب پیش رو به بررسی رویدادهای جریان‌ساز دنیای موبایل در سال 2019 و اتفاقات مهم این سال از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

- گوشی‌های هوشمند

اولین بخش در این بررسی طبیعتا به مهم‌ترین گوشی‌های معرفی شده در این سال تعلق دارد جایی‌که برندهای بزرگی مثل سامسونگ، هواوی و شیائومی پر کارتر بوده و چندین و چند دیوایس از هریک از این برندها به بازار ارائه شد. تولیدات جریان‌ساز برندهای مختلف موبایلی در سال گذشته را به این شرح می‌توان خلاصه کرد:

1- سامسونگ

نخستین روز اسفندماه سال گذشته بود که شرکت سامسونگ با معرفی گلکسی S10، گلکسی S10 پلاس، S10e و S10 5G توجه همگان را به خود جلب نمود. S10 و S10 پلاس به ترتیب 6.1 و 6.4 اینچی بودند و با شیشه‌های خمیده با سلفی پانچی درون صفحه‌نمایش، سنسور اثر انگشت التراسونیک و دوربین‌های سه‌گانه (واید، تله‌فتو و التراواید) کاملا به یکدیگر شباهت داشتند. سامسونگ چند روز بعد با معرفی گوشی تاشوی Galaxy Fold بار دیگر خبرساز شد؛ اسمارت‌فونی که یک صفحه‌نمایش کوچک در درون خود داشت و با گشوده شدن، به یک تبلت بدل می‌شد. این گوشی البته در ادامه سال با بازخوردهای منفی از سوی ناظران روبرو شد و حضور آن در بازار با تأخیر همراه بود.

+Samsung Galaxy S10

اما یکی از پر فروش‌ترین و تأثیرگذارترین اسمارت‌فون‌های سال 2019 سامسونگ یعنی Galaxy A50 در 25 فوریه یا 6 اسفند ارائه شد که بعدها در کنار Galaxy A30 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. صفحه‌نمایش بزرگ، باتری قوی و حافظه داخلی بالا سه عنصر جذابیت این گوشی را تشکیل می‌دادند. اهمیت سری A برای سامسونگ تا اندازه‌ای بود که پس از چندی دیگر مدل‌های این خانواده از A10 و A20 گرفته تا A40 و A60 همراه با A70 و A80 نیز روانه بازار شدند.

Samsung Galaxy A30 و Samsung Galaxy A50

تا خودنمایی مجدد سامسونگ در بخش گوشی‌های موبایل در سال 2019 چندین ماه دیگر زمان نیاز بود تا این‌که در اواسط تابستان خانواده گلکسی Note10 و +Note10 همراه با نسخه‌های 5G آن‌ها معرفی شدند. تغییر طراحی اصلی این خانواده به جابجایی محل دوربین سلفی پانچی به مرکز صفحه‌نمایش در بالا تعلق داشت و جایگاه دوربین‌های بخش پشتی نیز از افقی در مرکز حالا به عمودی در کناره سمت چپ منتقل شده بود.

Samsung Galaxy Note10 و +Samsung Galaxy Note10

سامسونگ برای ادامه حضور موفق خود در رده میانی، گلکسی A90 5G را در اواخر تابستان ارائه کرد که اولین گوشی این سازنده با قابلیت 5G در رده میانی به حساب می‌آید.

Samsung Galaxy A90 5G

این شرکت بالاخره در اواخر پایین با معرفی نسل جدید گوشی‌های موفق رده میانی خود با نام‌های Galaxy A51 و Galaxy A71 بار دیگر خبرساز شد. سلفی پانچی در مرکز بالای صفحه‌نمایش و دوربین‌های چهارگانه L شکل بخش پشتی نکات مثبت طراحی این مدل‌ها را تشکیل می‌دهند.

2- هواوی و آنر

سال جدید برای هواوی با خبر رونمایی از اسمارت‌فون تاشوی Mate X در نمایشگاه MWC 2019 آغاز شد؛ میت ایکس طراحی متفاوتی را نسبت به گلکسی فولد ارائه می‌کرد و صفحه‌نمایش آن که با بازگشایی از اسمارت‌فون به تبلت تغییر حالت می‌داد حالا در سمت خارجی بدنه قرار گرفته بود.

Huawei Mate X

به فاصله‌ای کمتر از یک ماه، پرچمداران اصلی هواوی در قالب مدل‌های P30 و P30 Pro روانه بازار شدند که با تکیه بر دوربین‌های قدرتمند بلافاصله جایگاه بالایی را در تمامی تست‌های تصویری به خود اختصاص دادند. این دو گوشی البته در زمینه طراحی هنوز با رقبایی که آرام‌آرام در حال حذف و به حداقل رساندن ناچ صفحه‌نمایش هستند فاصله داشته و ناچ قطره‌ای آن‌ها چندان جالب توجه به نظر نمی‌رسید.

Huawei P30 Pro

زیر مجموعه آنر شرکت هواوی در خرداد گذشته از آنر 20 و آنر 20 پرو با طراحی جدید و مشخصاتی نزدیک به سری P30 رونمایی کرد که با قیمتی پایین‌تر، شرایط جذابی را ارائه می‌کردند. پردازنده و مشخصات حافظه این سری تفاوتی با خانواده P30 ندارد اما در زمینه دوربین و صفحه‌نمایش با گزینه‌های متفاوت و البته پایین‌تری روبرو می‌شویم.

Honor 20 و Honor 20 Pro

هواوی در اواخر تابستان، میت 30 و میت 30 پرو را عرضه کرد که بعد از اعمال تحریم‌ها از مجموعه GMS گوگل در آن خبری نبوده و هیچ قطعه آمریکایی مشخصی نیز در هر دو مدل دیده نمی‌شود. این سری با این‌که هنوز ناچ خود را حفظ کرده بود اما صفحه‌نمایش آبشاری آن به کناره‌ها ادامه یافته و ظاهر جالب توجه‌ای را به این مدل می‌بخشد.

Huawei Mate 30 Pro 5G

آخرین خبر مهم در بخش تولیدات سخت‌افزاری این کمپانی به معرفی آنر V30 و V30 Pro در اواخر سال 2019 تعلق داشت که نخستین گوشی‌های 5G شرکت آنر به حساب می‌آیند.

3- شیائومی

شرکت چینی شیائومی در سال 2019 مجموعه متنوعی از گوشی‌های هوشمند را در رده‌های مختلف قیمتی روانه بازار کرد که طیف متنوع آن‌ها از گوشی‌های ارزان‌قیمتی مثل Redmi 7 و Redmi Note 7 آغاز شده، تا مدل‌های میانی Redmi Note 8 و Note 8 Pro ادامه می‌یابد و در نهایت به نمونه‌های پیشرفته‌ای مثل خانواده‌های Redmi K20 و K20 Pro و Redmi K30 و K30 5G ادامه پیدا می‌کند.

Redmi Note 8 Pro

برخی از محصولات مهم این کمپانی همچون Mi 9 و Mi 9 SE که نزدیک به یک سال پیش در فوریه 2019 معرفی شده‌اند هنوز در رده نمونه‌های موفق و پر فروش‌ جای دارند و نمونه‌هایی چون Mi CC9 Pro با دوربین‌های پنچ‌گانه و سنسور 108 مگاپیکسلی، جایگاه بالایی را در بین کاربران علاقه‌مند به عکاسی به دست آورده‌اند.

4- اپل

معرفی سری جدید آیفون‌های شرکت اپل شامل آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس در اواخر تابستان سال 2019 طبق معمول یکی از مهم‌ترین رویدادهای موبایلی سال به حساب می‌آید. آیفون‌های جدید که اطلاعات آن‌ها از مدت‌ها پیش به بیرون درز پیدا کرده بود از لحاظ ظاهری و به خصوص طراحی دوربین‌های بخش پشتی با استقبال گرمی از سوی منتقدان روبرو نشدند اما در ادامه فروش مناسبی را به خصوص در نسخه ارزان‌قیمت‌تر آیفون 11 تجربه کردند.

Apple iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max

افزوده شدن دوربین واید به این مجموعه مهم‌ترین تغییر خانواده آیفون‌های 11 شرکت اپل به حساب می‌آید.

5- وان‌پلاس

شرکت وان‌پلاس سال پر ترافیکی را در دوازده ماه گذشته پشت سر گذاشت جایی‌که در ابتدا در اواسط بهار سال 2019 و برای اولین بار در این کمپانی همزمان از دو گوشی با نام‌های OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro رونمایی شد و پس از آن OnePlus 7T در نخستین روزهای پاییز با ارتقاء ملایمی در دوربین و شارژر، در دسترس قرار گرفت.

OnePlus 7T Pro

این سه مدل البته تنها گوشی‌های این کمپانی چینی برای سال 2019 نبودند و در نهایت چند هفته بعد، پرچمدار قدرتمندی با نام OnePlus 7T Pro به معرض نمایش گذاشته شد.

6- گوگل

گوگل در اواسط بهار 2019 از دو گوشی ارزان‌قیمت‌ پیکسل 3a و پیکسل 3a XL رونمایی کرد که از لحاظ ظاهری به پیکسل 3 سال گذشته شباهت دارند و به دوربین قدرتمندی در بخش پشتی مجهز شده‌اند. این مجموعه البته از پردازنده ضعیف‌تری برخوردار بوده و از این رو در زمینه قیمت نیز شرایط بهتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

Google Pixel 4

پرچمداران اصلی گوگل یعنی خانواده پیکسل 4 در واپسین روزهای اولین ماه پاییز به بازار عرضه شدند که طراحی و رنگ‌آمیزی جدیدی را ارائه کرده و بالاخره از دوربین های دوگانه در بخش پشتی آن‌ها استفاده شده بود.

7- سایر برندها

ال‌جی و سونی در سال 2019 طبق روال چند سال گذشته حرف چندانی برای گفتن نداشتند و نه‌تنها G8 و V50 ال‌جی بلکه اکسپریا 1 شرکت سونی نیز توجه چندانی را به خود جلب نکردند. برند اوپو از جمله برندهای پرکار سال 2019 به حساب می‌آمد که به خصوص در رده جدید Reno، موفق ظاهر شد. برگ برنده اصلی موتورولا به جز سری G7 و G8 این کمپانی بی‌شک گوشی تاشوی RAZR 2019 بود که با شباهت کامل به RAZR V3 سال‌های دور طراحی شده و از دو گوشی تاشوی دیگر این رده نیز قیمت بسیار پایین‌تری را ارائه می‌داد.

Motorola RAZR 2019

شرکت ویوو نیز در این میان شرایط نسبتا مطلوبی را ارائه کرده و برخی از محصولات آن از جمله Vivo S5 به عنوان نخستین گوشی غیر سامسونگی با نمایشگر OLED و سلفی پانچی، جالب توجه به نظر می‌رسید. در نهایت باید از مایکروسافت و اسمارت‌فون مفهومی Surface Duo آن یاد کرد که با وجود آن‌که هنوز خبری از ارائه آن به بازار نیست اما بسیاری از علاقه‌مندان به این برند را به بازگشت مجدد مایکروسافت به بازار موبایل امیدوار ساخت.

- پردازش موبایلی

با افزایش نیازهای پردازشی گوشی‌های مدرن از یک سو و بر سر زبان افتادن فناوری ارتباطی 5G، از سوی دیگر، شرکت‌های سازنده چیپ‌ست‌های موبایلی نیز تلاش مضاعفی را در سال 2019 برای مطرح ساختن مجدد خود در سطوح مختلف این بازار به کار انداختند که ارائه چندین و چند پروسسور مختلف از شرکت‌هایی همچون کوالکام، سامسونگ، هواوی و مدیاتک، از نتایج آن به حساب می‌آید. شرکت ARM به عنوان ارائه‌دهنده الگوهای ساخت پردازنده و گرافیک‌های موبایلی نیز در سال 2019، فعالیت مضاعفی را تجربه نمود که حاصل آن ارائه گرافیک‌های Mali-G57 و Mali-G77 همراه با هسته پردازشی قدرتمند Cortex-A77 بودند. پروسسورهای موبایلی مهم ارائه شده در سال 2019 به تفکیک شرکت سازنده را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

1- سامسونگ

سامسونگ سال 2019 را با ارائه پروسسور رده میانی رو به پایین Exynos 7904 با لیتوگرافی 14 نانومتری آغاز کرد که به تنها دو هسته سطح بالاتر Cortex-A73 و 6 هسته رده پایین Cortex-A53 مجهز است. این پروسسور در یکی از استراتژیک‌ترین محصولات رده میانی رو به پایین سامسونگ یعنی گلکسی A30 به‌کار گرفته شده است. سامسونگ در بهار امسال به سراغ راه‌کار پردازشی جدیدی برای اینترنت اشیاء به نام Exyno I T100 رفت که در دیوایس‌های کوتاه‌برد اینترنت اشیاء برای اتوماسیون محیط‌های خانگی و تجاری به کار گرفته خواهد شد.

سامسونگ با ارائه Exynos 9825 در اواسط تابستان، اولین پروسسور پرچمدار خود برای سال 2019 را به نمایش گذاشت این چیپ‌ست برخلاف Exynos 9820 با لیتوگرافی 7 نانومتری EUV ساخته شده بود و فرکانس هسته‌های میانی A75 آن نیز با اندکی افزایش روبرو شده است.

Exynos 980 گام بلند بعدی سامسونگ برای کسب جایگاه بالایی در رده میانی بازار بود که عنوان اولین چیپ‌ست موبایلی سامسونگ با مودم 5G داخلی را نیز به خود اختصاص می‌داد. این پروسسور 8 نانومتری از دو هسته Cortex-A77 و 6 هسته Cortex-A55 بهره می‌برد و گرافیک 5 هسته‌ای Mali-G76 آن نیز شرایط ایده‌آلی را برای یک گوشی رده میانی عرضه می‌کند.

سامسونگ بالاخره در اواسط پاییز برگ برنده اصلی خود یعنی Exynos 990 را با لیتوگرافی 7 نانومتری و پردازنده‌ها و گرافیک قدرتمند به نمایش گذاشت که به احتمال فراوان به زودی در نسل بعدی پرچمداران سری S سامسونگ به کار گرفته خواهد شد.

2- کوالکام

سال 2019 برای کوالکام را باید سال پروسسورهای رده میانی این شرکت قلمداد کرد جایی‌که در ابتدای سال چیپ‌ست‌های Snapdragon 665 همراه با دو پروسسور Snapdragon 730 و Snapdragon 730G به بازار عرضه شد و پس از آن نوبت به چیپ‌ست‌های پیشرفته Snapdragon 765 و Snapdragon 765G با مودم 5G داخلی رسید. در اهمیت این سری همین بس که حتی پروسسور پرچمدار Snapdragon 865 این شرکت نیز فاقد مودم 5G داخلی بوده و بدین‌ترتیب حداقل روی کاغذ تمایل زیادی از طرف سازندگان به استفاده از پروسسورهای قدرتمند سری 765 احساس می‌شود.

3- هواوی

هواوی در سال 2019 از دو چیپ‌ست مهم و قدرتمند به نام‌های Kirin 810 و Kirin 990 به ترتیب در رده میانی و پیشرفته رونمایی کرد که رقبای سرسختی برای همتایان سامسونگ و کوالکامی خود به حساب می‌آیند. Kirin 810 که در آخرین روز بهار 2019 رونمایی شد، اولین پروسسور 7 نانومتری رده میانی بازار موبایل به حساب می‌آید که دارای دو هسته Cortex-A76 و 6 هسته Cortex-A55 بوده و گرافیک Mali-G52 MP6 آن نیز نسبتا پر قدرت به نظر می‌رسد. در دیگر سو Kirin 990 که در دو نسخه یکی با 5G داخلی و دیگری فاقد آن عرضه می‌شود به 4 هسته Cortex-A76 و 4 هسته Cortex-A55 مجهز بوده و در زمینه گرافیکی نیز با Mali-G76 MP16 کاملا پر قدرت به نظر می‌رسد.

4- مدیاتک

شرکت مدیاتک که تا به امروز بیشتر در رده میانی رو به پایین فعال بود، حوزه فعالیت خود در سال 2019 را گسترش داده و به جز مدل‌های نچندان پیشرفته‌ای مثل Helio P65 حالا در رده میانی با Helio G90 و رده بالای بازار با Dimensity 1000 نیز حضور پیدا کرده است. پروسسور 12 نانومتری Helio-G90T این شرکت از جمله نمونه‌های پر قدرت و محبوب بازار محسوب شده و حضور قابل‌قبولی را در یکی از پر فروش‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار یعنی Redmi Note 8 Pro پشت سر می‌گذارد.

- سنسورهای دوربین

مسابقه افزایش وضوح دوربین در سال 2019 نیز با سرعت هرچه تمام‌تر ادامه یافته و نه‌تنها گوشی‌های بی‌شماری به دوربین‌های 48 مگاپیکسلی مجهز شدند بلکه بازیگران جدیدی با رزولوشن‌های 64 و حتی 108 مگاپیکسلی به این رده افزوده شدند. سامسونگ در این میان گوی سبقت را به لحاظ تعدد و تنوع از رقیب اصلی خود در این بازار یعنی سونی ربود و نگاه خریداران و سازندگان را به خود خیره ساخت. این شرکت در اواسط بهار سال 2019 علاوه بر نسل دوم سنسور 48 مگاپیکسلی قبلی خود، از یک سنسور جدید 64 مگاپیکسلی با نام ISOCELL Bright GW1 رونمایی کرد که پس از چندی در Redmi Note 8 Pro شیائومی ظاهر شد.

Samsung ISOCELL Bright GW1

سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright HMX که در همکاری سامسونگ با شیائومی در تابستان 2019 طراحی و معرفی شد دیگر محصول جالب‌توجه این رده بود که همچنان به پیکسل‌های 0.8 میکرونی با امکان ترکیب چهارگانه و تشکیل پیکسل‌های بزرگ‌تر 1.6 میکرونی در وضوح 27 مگاپیکسلی مجهز بود و پس از چندی در Mi CC9 Pro در دسترس کاربران قرار گرفت.

سامسونگ رده دوربین‌‌های کوچک‌تر را نیز از یاد نبرده و در پاییز 2019 از یک سنسور دیگر با نام ISOCELL Slim GH1 با پیکسل‌هایی به کوچکی 0.7 میکرون و با وضوح 43.7 مگاپیکسل رونمایی کرد که ظاهرا برای دوربین‌های سلفی طراحی شده است.

شرکت سونی نیز در اواخر سال 2019 اطلاعاتی را به صورت غیر رسمی در مورد سنسور 64 مگاپیکسلی جدیدی با نام IMX 686 منتشر کرد که احتمالا شاهد حضور آن در گوشی‌های ساخته شده در سال 2020 خواهیم بود.

- تبلت‌ها

در حالی‌که کمتر کسی به حیات مجدد تبلت‌ها، حداقل به همان گونه درخشان سال‌های دور باور دارد، این رده، شاهد حضور محصولات متنوعی در سال 2019 بود که مهم‌ترین آن‌ها طبق انتظار به آی‌پدهای اپل تعلق داشت. این شرکت در ماه مارچ نسخه‌های جدیدی از دو تبلت تقریبا فراموش شده iPad Air و iPad Mini را به نمایش گذاشت که قیمت مناسب و مشخصات قابل‌قبولی را به نمایش گذاشته و با پشتیبانی از قلم Apple Pencil، به کاربری‌های تولید محتوای آن‌ها افزوده شده است.

Apple iPad Air 2019 و Apple iPad Mini 2019

گام بلند بعدی اپل در جلب توجه هرچه بیشتر به آی‌پدهای این شرکت با معرفی سیستم‌عامل اختصاص iPadOS برداشته شده که در مواردی مثل مرورگر اینترنتی، کارکرد قلم، ویرایش متنی، صفحه هوم و مرورگر فایل با iOS تفاوت داشته و برای صفحه‌نمایش بزرگ تبلت، بهینه‌سازی شده است.

اپل در ادامه سال 2019 از یک تبلت ارزان‌قیمت جدید به نام iPad 10.2 رونمایی کرد که با نام اپل آی‌پد نسل 7 (یا Apple iPad 7th Gen) نیز شناخته می‌شود.

Apple iPad 10.2

سامسونگ و هواوی نیز هریک تبلت‌هایی را در سال گذشته به بازار عرضه کردند که مهم‌ترین آن‌ها در سمت سامسونگ شامل Tab S5e و Tab S6 و در سمت هواوی، MatePad Pro نام دارند. این تبلت‌ها با وجود مشخصات بالا، جریان‌سازی چندانی را در پی نداشتند و هنوز به عنوان یک محصول خاص در برخی بازارها، ارائه می شوند.

- خریدها و کناره‌گیری‌ها

اوائل تابستان سال 2019 بود که خبر کناره‌گیری جانی آیو، مدیر ارشد طراحی اپل از این شرکت بسیاری از علاقه‌مندان به این برند را شوکه کرد؛ آیو که نزدیک به دو دهه در مجموعه اپل به فعالیت مشغول بود از تأسیس شرکتی به نام LoveFrom در سال 2020 پس از ترک اپل سخن گفت که ظاهرا روی تکنولوژی پوشیدنی و بخش سلامت متمرکز خواهد بود.

دومین خبر که همین یک ماه پیش و در ابتدای دسامبر 2019 اعلام شد حتی از کناره‌گیری آیو نیز غیر منتظره‌تر به نظر می‌رسید جایی‌که مجموعه آلفابت از کناره‌گیری لری‌ پیج و سرگی برین از مدیرعاملی این مجموعه سخن گفت و بدین‌ترتیب سکان هدایت این شرکت به طور کامل در دست سوندار پیجای قرار گرفت.

سرگی برین در سمت راست و لری پیج در سمت چپ

در بخش خریدهای جالب‌توجه در سال گذشته در ابتدا باید از قصد اپل برای خرید کسب و کار مودم‌های اسمارت‌فون اینتل به قیمت 1 میلیارد دلار در اواسط تابستان 2019 یاد کرد. اپل طی این قرارداد علاوه بر تجهیزات، مالکیت معنوی مربوط به تولید مودم‌های اسمارت‌فون اینتل را نیز صاحب خواهد شد و حدود 2,200 نفر از کارکنان اینتل نیز به اپل می‌پیوندند.

دومین خرید مهم سال در بخش اسمارت‌واچ رقم خورد جایی‌که فیت‌بیت طی توافق‌نامه‌ای 2.1 میلیاردی به گوگل پیوست. این خرید، فرصتی برای گوگل در جهت توسعه سیستم‌عامل Wear OS‌ بوده و احتمالا در آینده نزدیک، زمینه را برای ارائه محصولی که کاربران گوگل مدت‌ها انتظار آن را می‌کشند یعنی Pixel Watch فراهم می‌کند.

- معمایی به نام رابطه هواوی و آمریکا

از بین تمامی خبرهای فناورانه سال 2019، اهمیت یک خبر شاید از همه بالاتر به نظر برسد؛ شرکت هواوی که در مسیر رشد خود در طی چند سال گذشته، پله‌های ترقی را یک به یک و با سرعت هر چه بیشتر طی نموده و در این میان به راحتی از رقیب بزرگی به نام اپل در زمینه تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار پیشی گرفته بود، به ناگاه در اواخر بهار سال 2019 با قرارگیری در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، با شرایط تحریمی سرسختانه‌ای روبرو شده که در زمانی کوتاه، کانال ارتباطی این شرکت با ده‌ها برند کوچک و بزرگ آمریکایی از جمله کوالکام، اینتل و از همه مهم‌تر، گوگل را قطع نمود.

هواوی پس از چندی با برخی توافقات پشت پرده امکان معامله محدود با برندهای آمریکایی را دریافت کرد و برخی از مهم‌ترین شرکای آن از جمله ARM نیز از امکان فعالیت مجدد سخن گفتند. مشکل اصلی این ماجرا یعنی مجموعه نرم‌افزارهای شرکت گوگل (موسوم به GMS) البته هنوز نیز پا برجا باقی مانده تا جایی‌که برای مثال پرچمدار فعلی این شرکت یعنی Mate 30 بدون بسته گوگل به بازار عرضه شده است.

حال و روز هواوی 6 ماه پس از تحریم‌ها البته هنوز تیره‌ و تار نیست و این شرکت با تکیه بر پیشتازی در بازار مخابرات و فروش بالا در بازار چین هنوز نیز جایگاه مستحکم خود در این رده را حفظ کرده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا