بلومبرگ اعلام کرد: تلاش 24 ساعته سونی برای تولید سنسورهای تصویری جواب‌گو نیست

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : چند سالی‌ست که کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های شرکت سونی، از کورس رقابت جهانی بازمانده است. برخلاف بخش اسمارت‌فون، تقاضا برای سنسورهای تصویری سونی به قدری بالا بوده که کارخانه‌های تولید تراشه این شرکت، 24 ساعته به کار خود ادامه می‌دهند. اما طبق گزارش اخیر بلومبرگ، ظاهرا سونی باز هم توانایی پاسخگویی به تقاضای بالای مشتریان را ندارد. به گفته تروشی شی‌می‌زو (Terushi Shimizu)، ریاست بخش نیمه‌رساناها در سونی، این دومین سال متوالی‌ست که این شرکت ژاپنی در سه‌ماهه پایانی سال جهت تأمین تقاضا برای سنسورهای تصویری مورد استفاده در دوربین اسمارت‌فون‌ها، کارخانه‌های تولید تراشه خود را بی‌وقفه به فعالیت وا می‌دارد.

در سال مالی جاری، سونی حجم سرمایه‌ صرف‌شده برای کسب‌وکار سنسورهای تصویری خود را به بیش از 2 برابر افزایش داده و آن را به 280 میلیارد ین (حدود 2.6 میلیارد دلار) رسانده است. از دیگر اقدامات سونی در جهت ارتقاء عملکرد این بخش، می‌توان به ساخت کارخانه‌ای جدید در ناگازاکی اشاره کرد که البته این کارخانه در آوریل 2021 به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته شی‌می‌زو، با در نظر گرفتن اوضاع کنونی، حتی این حجم از سرمایه‌گذاری (به منظور افزایش ظرفیت تولید) نیز ممکن است کافی نباشد. «ما [به ناچار] باید از مشتریان خود عذرخواهی کنیم، زیرا نمی‌توانیم به اندازه کافی [سنسور تصویری] بسازیم.»

در مقطع کنونی، وجود سه لنز دوربین در پشت یک گوشی هوشمند، یک پدیده کاملا متداول است زیرا تولیدکنندگان برای ترغیب مشتریان به ارتقاء اسمارت‌فون‌های خود، عمدتا روی مشخصات دوربین تمرکز می‌کنند. به عنوان مثال، جدیدترین مدل‌های سامسونگ و هواوی دوربین‌هایی با رزولوشن بیش از 40 مگاپیکسل داشته و ضمن بهره‌مندی از سنسور عمق، با داشتن لنز واید می‌توانند تصاویر زاویه‌باز برداشت کنند. اپل نیز امسال با تجهیز آیفون 11 پرو به دوربین سه‌گانه به این کارزار پیوست. این پدیده تنها به پرچمدارها اختصاص نداشته و امروز شاهد آن هستیم که حتی مدل‌های رده پایین و میان‌رده نیز با چند دوربین در پشت روانه بازار می‌شوند. به همین دلیل است که حتی با ثابت شدن رشد بازار اسمارت‌فون، فروش سنسورهای تصویری سونی حرکت صعودی داشته است.

ماشیرو واکازوگی (Mashiro Wakasugi)، از تحلیلگران بلومبرگ، ضمن معرفی دوربین به عنوان بزرگ‌ترین وجه تمایز برای برندهای اسمارت‌فون، به این نکته اشاره کرد که امروزه همه دوست دارند تصاویری که از خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، ظاهر زیبایی داشته باشد. وی در ادامه تأیید کرد که سونی به‌خوبی موفق شده تا روی موج تقاضای تولیدکنندگان، موج‌سواری کند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، در حال حاضر پس از پلی‌استیشن، بخش نیمه‌رساناها پرسودترین کسب‌وکار سونی به شمار می‌رود. در ماه اکتبر، سونی پیش‌بینی خود از سود عملیاتی واحد تولید تراشه را 38 درصد افزایش داد. به این ترتیب، پس از جهش حدود 60 درصدی در سود واحد تراشه در سه‌ماهه دوم، برآورد می‌شود این کسب‌وکار سونی در پایان سال مالی شرکت (در مارچ 2020) به سودی معادل 200 میلیارد ین دست یابد. همچنین، طبق پیش‌بینی سونی، درآمد بخش نیمه‌رساناها با 18 درصد رشد به 1.04 تریلیون ین خواهد رسید که 86 درصد از این درآمد به فروش سنسورهای تصویری مربوط می‌شود.

قرار است مقدار زیادی از سود واحد نیمه‌رساناها، مجددا در جهت توسعه این بخش سرمایه‌گذاری شود. به این ترتیب که طی دوره سه ساله منتهی به مارچ 2021، سونی مبلغ 700 میلیارد ین (6.4 میلیارد دلار) را در این راه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ظاهرا عمده هزینه‌ها صرف افزایش ظرفیت تولید ماهانه سنسورهای تصویری خواهد شد. در حال حاضر ظرفیت تولید برابر با 109 هزار قرص سیلیکونی است که با تمهیدات سونی قرار است به رقم 138 هزار افزایش یابد. سامسونگ – که بزرگ‌ترین رقیب سونی در این عرصه به شمار می‌رود – در جدیدترین اعلام خود از نتایج مالی شرکت، از افزایش ظرفیت تولید به منظور پاسخگویی به تقاضای بازار خبر داد. به گفته سامسونگ، این تقاضا تا مدتی به همین شکل، قدرتمند باقی خواهد ماند.

سونی در ماه می (بر مبنای سنجش درآمد) ادعا کرد که 51 درصد از بازار جهانی سنسورهای تصویری را در اختیار داشته و قصد دارد تا سال مالی 2025، این سهم را به 60 درصد برساند. شی‌می‌زو انتظار دارد تا پایان سال مالی جاری نیز چند درصد دیگر به سهم سونی از بازار افزوده شود.

مثل بسیاری از دستاوردهای مهم اواخر قرن بیستم – مثل ترانزیستور، لیزر و سلول‌های خورشیدی – سنسورهای تصویری نیز در مجموعه آزمایشگاه‌های "بِل" اختراع شدند. اما این سونی بود که موفق شد "دستگاه‌های بارجفت‌شده" (charge-coupled devices) را تجاری‌سازی کند. اولین محصول در این حوزه، یک "چشم الکترونیک" بود که در سال 1980 روی جامبو جت‌های شرکت هواپیمایی All Nippon Airways نصب شده بود تا تصاویر فرود و صعود را از کابین خلبان پخش کند. کازو ای‌واما (Kazuo Iwama) که به عنوان معاون، یکی از افراد کلیدی در توسعه اولیه این محصول شناخته می‌شود، قبل از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز کسب‌وکار دوربین فبلم‌برداری در سال 1985، از دنیا رفت. جالب است بدانید به منظور قدردانی از نقش ای‌واما در توسعه سنسورهای تصویری، یک سنسور CCD روی سنگ مزار او کار شده است.

در حال حاضر، سونی به دنبال تولید نسل جدیدی از سنسورهاست که دنیای اطراف را به شکل سه ‌بعدی می‌بینند. این شرکت به منظور ایجاد مدل‌های عمق با جزئیات فراوان، روشی موسوم به "زمان پرواز" (time of flight)، را به کار گرفته است. در این روش، پالس‌های نامرئی لیزر از سنسور منتشر شده و مدت زمان برگشت آن اندازه‌گیری می‌شود. با استفاده از این روش، به لطف انتخاب دقیق‌ترِ پس‌زمینه برای تار کردن، می‌توان پرتره‌های بهتری را برداشت کرد. کاربرد دیگر این روش در بازی‌های موبایلی است؛ جایی که کاراکترهای مجازی به شکل واقع‌گرایانه به نمایش درآمده و با محیط واقعی اطراف خود تعامل می‌کنند. گفتنی‌ست، در صورت تعبیه سنسور زمان پرواز یا TOF در جلوی گوشی، امکان استفاده از اشارات حرکتی دست و حرکات صورت، برای آواتارهای متحرک فراهم خواهد بود.

سامسونگ و هواوی پیش از این از مدل‌های پرچمدار خود با سنسورهای سه بعدی رونمایی کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی از آنند که اپل نیز قصد دارد در سال 2020، آیفون را به دوربین سه بعدی تجهیز کند. شی‌می‌زو از اظهار نظر درباره مشتریان سنسورهای تصویری شرکت خودداری کرد، اما اعلام کرد که سونی آمادگی دارد تا افزایش چشمگیر تقاضا (که احتمالا در سال آینده رخ می‌دهد) را پاسخگو باشد. به گفته وی، امسال برای سنسورهای TOF، سال صفر محسوب می‌شود. به محض مشاهده کاربردهای جالبِ این تکنولوژی، مردم به خرید گوشی‌های جدید راغب خواهند شد.

در پایان لازم به ذکر است، کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سونی سودی برای این شرکت در بر نداشته و سونی در طول یک سال، تنها 6.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش می‌رساند. با این حال، سونی در ماه می اعلام کرد که هیچ قصدی برای فروش بخش اسمارت‌فون‌های شرکت ندارد. جدیدترین پرچمدار سونی – که ظاهرا Xperia 3 نام دارد – قرار است ماه فوریه در کنگره جهانی موبایل (واقع در بارسلونای اسپانیا) رونمایی شود.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا