گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019- رکوردی تازه در فروش حسگرهای دوربین

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : سونی در روز چهارشنبه 30 اکتبر سال جاری میلادی ( 8 آبان 1398) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2019 (منطبق بر فصل دوم سال مالی 2019 این شرکت) منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی این کمپانی ژاپنی در سه‌ماهه اخیر برابر با 2,122.3 میلیارد ین (با در نظر گرفتن هر دلار معادل 107.4 ین، حدود 19,760 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 3 درصد افت را نشان می‌دهد. سونی همچون فصل قبل در بخش بازی و خدمات شبکه‌ای و همچنین محصولات و راهکارهای الکترونیکی عملکرد موفقی نداشته و کارشناسان افت درآمد شرکت را به این مسأله نسبت می‌دهند.

البته سود عملیاتی شرکت 19 درصد بالاتر از برآورد تحلیلگران بوده و 279.0 میلیارد ین (نزدیک به 2.6 میلیارد دلار) اعلام شده است که از رشد سالانه 16 درصدی حکایت دارد. ظاهرا این رقم بیشترین سود عملیاتی سونی در فصول دوم مالی این شرکت به حساب می‌آید و به پشتوانه تقاضای بالا برای حسگرهای تصویری اسمارت‌فون رقم خورده است. همچنین درآمد خالص سونی در این بازه زمانی با رشد سالانه 8.6 درصدی به 187.9 میلیارد ین ( حدود 1,749 میلیون دلار) یا 148.59 ین به ازای هر سهم رسیده که عمدتا به سبب کاهش هزینه‌ بخش‌های مختلف شرکت بوده است.

در ادامه عملکرد زیرمجموعه‌های شرکت را مرور خواهیم کرد:

بازی و خدمات شبکه‌ای

این بخش سونی که به طور معمول سودآورترین قسمت شرکت به حساب می‌آمده در سه‌ماهه گذشته با کاهش چشمگیری رو‌به‌رو شده و مطابق گزارش سونی، فروش آن در فصل منتهی به سپتامبر 2019 با 17 درصد افت سالانه به 454.4 میلیارد ین رسیده است. سود عملیاتی این بخش نیز به همین ترتیب با 25.6 میلیارد ین کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 65.0 میلیارد ین رسیده است. سونی ضمن ابراز رضایت از فروش سرویس‌های شبکه‌ای PlayStation Plus، کاهش فروش نرم‌افزارهای بازی و کنسول‌های PlayStation 4 را در کنار تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز از جمله عوامل کم شدن درآمد و سود عملیاتی عنوان کرده است. البته کاهش هزینه‌ها به عنوان فاکتوری مثبت، توانسته بخشی از افت سود عملیاتی این بخش را جبران کند.

از عمر PlayStation 4 حدود شش سال می‌گذرد و طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر حتی فروش بازی‌های پرطرفدار این کنسول نیز کاهش یافته است. سونی پیش از این نمونه اولیه PS5 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده و احتمال می‌رود این دستگاه حدود یک سال دیگر و در فصل تعطیلات 2020 وارد بازار شود.

نتایج ضعیف این بخش سبب شده که سونی پیش‌بینی خود را برای کل سال 2019 نسبت به برآورد ماه جولای در زمینه فروش کاهش دهد و از 2,200 میلیارد ین به 2,000 ین برساند. همچنین شرکت پیش‌بینی کرده که سود عملیاتی نیز از 280 میلیارد ین به 240 میلیارد ین کاهش یابد.

موسیقی

اگر چه بخش موسیقی نسبت به دیگر قسمت‌های سونی کمترین میزان فروش و سود عملیاتی را داشته است، اما عملکرد این قسمت در سه‌ماهه گذشته مثبت گزارش شده به طوری که فروش آن با 8 درصد افزایش به 219.3 میلیارد ین و سود عملیاتی با 19 درصد رشد به 37.5 میلیارد ین رسیده است.

سونی مهم‌ترین عامل رشد فروش این قسمت را افزایش فروش موسیقی ضبط‌شده و تثبیت حضور مجموعه پخش موسیقی EMI می‌داند و پیش‌بینی خود از درآمد این بخش را برای کل سال 2019 حدود 2 درصد افزایش داده و به 850 میلیارد ین رسانده است.

Sony Pictures

درآمد بخش Sony Picture (زیرمجموعه تصویری و سینمایی سونی) در فصل گذشته با 8 درصد رشد سالانه به 260.6 میلیارد ین رسیده و مهم‌ترین دلیل آن افزایش درآمد حاصل از عملکرد موفق فیلم‌های سینمایی Spider-Man: Far from Home (با فروشی در حدود 1.1 میلیارد دلار در سراسر جهان) و Once Upon a Time … in Hollywood (فروشی نزدیک به 356 میلیون دلار) اعلام شده است. با این حال، از کاهش درآمد تبلیغات و اشتراک و همچنین کم شدن درآمد صدور مجوز برای سریال‌های تلویزیونی آمریکایی به عنوان دو عامل منفی در عملکرد مالی این بخش یاد شده است. در همین راستا، ظاهرا سونی قصد دارد فعالیت سرویس تلویزیون تعاملی PlayStation Vue را به دلیل موفق نبودن برای جذب اشتراک بالا در روز 30 ژانویه 2020 متوقف سازد.

سود عملیاتی این بخش 39.3 میلیارد ین عنوان شده که نسبت به 23.5 میلیارد ین بازه زمانی مشابه سال گذشته، 67 درصد رشد را نشان می‌دهد.

محصولات و راهکارهای الکترونیکی

سونی از فصل گذشته تصمیم گرفت جزئیات مربوط به بخش «ارتباطات همراه» کمپانی را به طور مستقل اعلام نکند و آمار مالی این قسمت را در کنار «سرگرمی‌های خانگی و صدا» و «محصولات و راهکارهای تصویربرداری» در زیرمجموعه جدید تحت عنوان «محصولات و راهکاری الکترونیکی» منتشر نماید. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد این بخش از سونی با کاهش 11 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده و به 493.5 میلیارد ین رسیده؛ افتی که به دلیل کاهش فروش تلویزیون و گوشی‌های هوشمند و نیز تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز رقم خورده است. با وجود این، سود عملیاتی این بخش با رشدی در حدود 150 درصد از 16.5 میلیارد ین به 41.4 میلیارد ین افزایش یافته است. کاهش هزینه‌های عملیاتی و حذف شدن هزینه‌های خرابی پرداخت شده در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 در مقایسه با ارزش دارایی‌های با عمر طولانی در بخش ارتباطات همراه از جمله عوامل مثبت تأثیرگذار در افزایش سود عملیاتی این بخش بوده‌اند.

مطابق گزارش سونی، درآمد حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند از 114.9 میلیارد ین در فصل سوم 2018 به 77.7 میلیارد ین در فصل اخیر کاهش یافته است، اما این شرکت توانسته زیان عملیاتی 29.8 میلیارد ینی سال گذشته را به سود عملیاتی 0.6 میلیارد ینی تبدیل کند.

Sony Xperia 5

سونی اسمارت‌فون‌های اکسپریا 1، اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس را با نمایشگر 21:9 در کنگره جهانی موبایل امسال معرفی کرد و سری اکسپریا 10 را چند روز پس از رونمایی و اکسپریا 1 را در سه‌ماهه دوم در اختیار کاربران قرار داد. با این حال، گزارش منابع خبری نشان می‌دهد که ظاهرا از اوایل جولای تا اواخر سپتامبر 2019 تنها 600 هزار اسمارت‌فون سونی در سراسر جهان به فروش رسیده است. رقمی که در نگاه نخست، فصل ناموفق دیگری را در کسب‌وکار موبایل شرکت نشان می‌دهد. البته سونی پیش از این تأیید کرده بود که انتظار ندارد بخش گوشی‌های هوشمند تا فصل نخست 2021 به سودآوری برسد و شرکت در این فاصله در پی کاهش هزینه‌های عملیاتی و تمرکز بر تولید اسمارت‌فون‌های 5G خواهند بود. البته اسمارت‌فون اکسپریا 5 در ماه سپتامبر معرفی و به تازگی به بازار عرضه شده است و با توجه به ویژگی‌هایی مانند صفحه‌نمایش کشیده، پوشش گوریلا گلس 6، استاندارد حفاظت IP/65/68 و همین طور پشتیبانی از کنترلرهای بازی Dual Shock 4 می‌توان امیدوار بود که در فصل جاری فروش مناسبی داشته باشد.

البته سونی پیش‌بینی کرده است که درآمد و سود عملیاتی کل سال 2019 این بخش به سبب عواملی مانند فروش پایین‌تر از حد انتظار تلویزیون و تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز نسبت به برآورد اعلام‌شده در ماه جولای کاهش یابد و به ترتیب به 2,110 و 111 میلیارد ین برسد.

راهکارهای حسی و تصویری

این زیرمجموعه سونی که حالا علاوه بر ماژول‌ها و حسگرهای دوربین، نیمه‌رساناها را نیز در بر می‌گیرد، در فصل گذشته عملکرد قابل توجهی داشته است. درآمد این بخش در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 با 22 درصد رشد به 310.7 میلیارد ین رسیده و سونی این رشد را به افزایش چشمگیر فروش حسگرهای تصویری گوشی‌های هوشمند نسبت داده است. اگر چه افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه و نیز استهلاک اموال فیزیکی و غیر فیزیکی سبب کاهش رقم سود عملیاتی بخش راهکارهای حسی و تصویری شده، اما سود عملیاتی این قسمت با 59 درصد بهبود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رکورد 76.4 میلیارد ینی دست یافته است.

سونی در ادامه با توجه به فروش بالای حسگرهای تصویری برآورد کرده که درآمد و سود عملیاتی این بخش برای سراسر سال 2019 به ترتیب به 1,040 و 200 میلیارد ین خواهد رسید. مدیران این شرکت بر این باورند که تقاضا برای حسگرهای تصویری نه تنها در گوشی‌های هوشمند، بلکه برای کاربردهای اینترنت اشیاء و اتومبیل‌های خودران نیز افزایش خواهد یافت. بر همین اساس، سونی کارخانه جدیدی را در شهر ناگاساکی برای تولید حسگر تأسیس کرده است.

خدمات مالی

درآمد سونی در این بخش با 7 درصد رشد سالانه به 377.2 میلیارد ین رسیده است. این افزایش درآمد عمدتا حاصل افزایش درآمد شرکت بیمه Sony Life و افزایش حق بیمه فردی بوده اما سرمایه‌گذاری در حساب‌های مستقل سبب کاهش سود شده است. سود عملیاتی بخش خدمات مالی با افتی معادل 0.4 میلیارد ین نسبت به سه‌ماهه سوم سال گذشته به 38.8 میلیارد ین رسیده است.

جالب آن که پیش‌بینی سونی از درآمد و سود عملیاتی این قسمت برای سراسر سال 2019 نسبت به برآورد ماه جولای بدون تغییر و همان 1,330 و 170 میلیارد ین باقی مانده است.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا