گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم 2019 – رشد 20 درصدی درآمدها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آلفابت Alphabet ، گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت (که گوگل مهم‌ترین زیرمجموعه آن محسوب می‌شود) در روز دوشنبه 28 اکتبر 2019 (6 آبان 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم سال 2019 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، آلفابت طی سومین فصل از سال جاری میلادی، درآمدی برابر با 40.49 میلیارد دلار کسب نموده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (33.74 میلیارد دلار) 20 درصد رشد داشته است (با فرض ثبات واحد پولی، این رشد برابر با 22 درصد خواهد بود). 9.17 میلیارد دلار از این درآمد، سود عملیاتی آلفابت بوده که با 23 درصد رشد سالانه همراه بوده است. سود خالص این کمپانی در فصلی که گذشت نیز به 7.06 میلیارد دلار می‌رسد.

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل

ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل گوگل، ضمن ابراز رضایت از حرکت رو به جلوی شرکت، پیشرفت‌های اخیر آلفابت در زمینه‌هایی مثل جست‌وجو و رایانش کوانتومی و رشد درآمدی قدرتمند حاصل از جست‌وجوی موبایلی، یوتیوب و فضای ابری را یادآور شد. وی افزود: «ما بر ارائه مفیدترین خدمات به کاربران و شرکای خود تمرکز نموده و فرصت‌های فراوانی را در پیش رو می‌بینیم.» روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، از ادامه سرمایه‌گذاری شرکت در استعداد و زیرساخت‌ها خبر داده تا به این وسیله بتوان رشد شرکت (به ویژه در عرصه‌های نوینی مثل رایانش ابری و یادگیری ماشینی) را حمایت نمود.

مثل همیشه، بیشتر درآمد آلفابت از راه تبلیغات گوگل به دست آمده است. طبق گزارش اخیر، تبلیغات گوگل حدود 33.92 میلیارد دلار برای آلفابت درآمدزایی داشته که نسبت به درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (28.95 میلیارد دلار) افزایش قابل‌توجهی داشته است. درآمدهای دیگر گوگل، که از کسب‌وکار ابری، محصولات سخت‌افزاری (مثل گوشی‌های پیکسل و دیوایس‌های Nest و Home) و سرویس Play Store به دست می‌آید، در گزارش مالی شرکت تحت عنوان Google other revenues درج می‌شود. طبق گزارش اخیر، رقم درآمد گوگل در این بخش با افزایش 39 درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم سال 2018، به 6.42 میلیارد دلار رسیده و 16 درصد از کل درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد.

نتایج مالی سایر کسب‌وکارهای آلفابت – که شرکت‌هایی مثل Waymo ،Wing ،Verily ،Fiber و ... را شامل می‌شود – در گزارش مالی شرکت با عنوان Other Bets (ریسک‌های دیگر) ثبت می‌گردد. این بخش، مثل فصل‌های گذشته، همچنان زیان‌ده بوده، اما ظاهرا میزان درآمدزایی آن با سرعت کمی در حال افزایش است. درآمد فصل اخیر آلفابت در این بخش – که عمدتا از شرکت‌های Verily و Fiber حاصل شده – برابر با 155 میلیون دلار بوده است. همان طور که گفته شد، این درآمد هیچ سودی در بر نداشته و 941 میلیون دلار زیان را به آلفابت تحمیل کرده است. برای مقایسه، این بخش در زمان مشابه در سال گذشته درآمد 146 میلیون دلاری و ضرر عملیاتی 727 میلیون دلاری را ثبت کرده بود.

اما کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های آلفابت، درآمد خالص (یا bottom-line) این شرکت آمریکایی را تحت تأثیر قرار داد. افت سنگین 1.5 میلیارد دلاری در ارزش سرمایه‌گذاری در سهام تا حد زیادی رشد درآمدی آلفابت در جست‌وجوی موبایلی، تبلیغات یوتیوب و کسب‌وکار ابری را تحت‌الشعاع قرار داده است. البته آلفابت صریحا اشاره نکرده که کدام‌یک از سرمایه‌گذاری‌هایش در فصل اخیر با افت ارزش مواجه شده، اما می‌دانیم قبل از عرضه عمومی سهام شرکت‌های اوبر و Slack، آلفابت در هر دوی این کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود. ارزش سهام هر دو شرکت پس از اینکه در ابتدای امسال وارد بورس شدند، با کاهش مواجه شده است.

االبته، سرمایه‌گذاری‌های آلفابت تنها عاملی نبود که درآمد خالص شرکت را تحت تأثیر قرار داد، زیرا افزایش هزینه‌ها نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. هزینه‌های عملیاتی آلفابت در فصل اخیر 31.3 میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با هزینه‌های مدت مشابه سال قبل (25.1 میلیارد دلار) حدود 25 درصد افزایش داشته است. در این میان، هزینه‌های عمومی و اداری اجرایی (General and administrative) آلفابت به شدت افزایش داشته و با 48 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2.6 میلیارد دلار بالغ شده است.

به گفته روث پورات، افزایش هزینه‌های اداری اجرایی بیش از هر چیز به توافقی مربوط می‌شود که گوگل ماه قبل برای رفع مناقشات مالیاتی با فرانسه به امضا رساند. طبق این توافق، گوگل پذیرفت که 554 میلیون دلار را به عنوان جریمه به دولت فرانسه پرداخت کند. اگر این جریمه را در نظر نگیریم، رشد هزینه‌های عمومی و اداری آلفابت، 16 درصد خواهد بود.

جالب است بدانید سرعت رشد دیگر هزینه‌های آلفابت از سرعت رشد فروش این شرکت بالاتر بوده است. هزینه درآمد (یعنی هزینه‌ای که مستقیما به محصولات و خدمات شرکت مربوط می‌شود) و همچنین هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه آلفابت، با سرعت بیشتری نسبت به درآمدهای شرکت افزایش یافته است. به گفته پورات، عمده هزینه درآمدهای آلفابت برای مراکز داده و همچنین استهلاک صرف شده است. اما در مقابل، هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت، به دلیل استخدام مهندسین جدید بالا رفته است. گفتنی‌ست، در پایان سپتامبر 2019، تعداد کارکنان آلفابت با 18 21 درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه سوم 2018 به 114,096 نفر رسید.

بر خلاف رشد درآمد – که مطابق با پیش‌بینی کارشناسان بود – سود هر سهم آلفابت نتوانست انتظارات را برآورده کند . سود هر سهم یا EPS در فصل اخیر 10.12 دلار اعلام شده که نسبت به سود هر سهم در سه‌ماهه پایانی 2018 (یعنی 13.06 دلار) افت محسوسی داشته است. تحلیلگرانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، انتظار کاهش EPS نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشتند، اما نه تا این حد. تحلیلگران، سود آلفابت در هر سهم را چیزی حدود 12.35 دلار تخمین زده بودند. به دنبال انتشار گزارش مالی آلفابت، ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری با 2 درصد افت به 1,266.75 دلار کاهش یافت.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا