معرفی OnePlus 7T – ارتقاء ملایمی در دوربین و شارژر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 پلاس snapdragon 855 Plus ، OnePlus 7T ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : شرکت وان‌پلاس ساعاتی پیش در روز پنج‌شنبه 26 سپتامبر 2019 (4 مهر 1398) از سومین عضو سری 7 اسمارت‌فون‌های این شرکت با نام OnePlus 7T رونمایی کرد؛ 7T را باید مدلی در میانه OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro تلقی نمود که هر دو در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری معرفی شده بودند. تغییر در طراحی بدنه و لنز دوربین‌های اصلی، حضور قابلیت‌های جدید در بخش تصویربرداری، ارتقاء ملایم در پردازنده و افزایش سرعت شارژ باتری از جمله نکات جدید قابل اشاره در این گوشی هستند و در سوی مقابل کاهش وضوح و اندازه صفحه‌نمایش، بازگشت به طراحی نچندان دلچسب ناچ برای دوربین سلفی و کاهش ظرفیت باتری نکات منفی آن نسبت به OnePlus 7 Pro به حساب می‌آیند.

طراحی ظاهری: صفحه‌نمایش بدون خمیدگی، طراحی جدید لنزهای دوربین

وان‌پلاس 7T همانطور که اشاره شد از لحاظ جایگاه در میانه دو نسخه عادی و پروی این سری قرار می‌گیرد و این موضوع در سایز صفحه‌نمایش و ابعاد کلی دستگاه نیز نمایان شده است؛ ابعاد گوشی با بزرگ‌تر شدن 0.14 اینچی اندازه صفحه‌نمایش نسبت به وان‌پلاس 7 اندکی بیشتر شده و حالا به 8.13×74.44×160.94 میلی‌متر رسیده و با وزن 190 گرمی، 8 گرم سنگین‌تر از مدل عادی و 16 گرم سبک‌تر از مدل Pro است.

اولین نکته مشهود در طراحی این گوشی به بازگشت دوباره ناچ به بالای صفحه‌نمایش دستگاه تعلق دارد که در نسخه عادی این گوشی نیز حضور داشت اما در ورژن پرو به دلیل انتقال دوربین سلفی با یک ساختار موتوری به صورت پاپ‌آپ به بالای گوشی، کاملا حذف شده بود. ناچ حاضر در 7T البته به گفته وان‌پلاس حالا 31.6 درصد کوچک‌تر از نمونه مشابه حاضر در OnePlus 7 و OnePlus 6T بوده و بدین‌ترتیب مشکل چندانی را برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

در همین بخش رویی دستگاه، دیگر خبری از لبه‌های خمیده صفحه‌نمایش در OnePlus 7 Pro نیست و با طراحی ساده و کلاسیکی در این بخش روبرو می‌شویم که به در دست‌گیری بهتر گوشی کمتر کرده و احتمالا از تاچ‌های تصادفی نیز جلوگیری می‌کند.

در پشت گوشی تغییر مهم اصلی به شکل متفاوت لنزهای دوربین باز می‌گردد که از فرم عمودی پیشین حالا به شکل افقی تغییر حالت داده‌ و همگی درون دایره‌ای مشابه برخی گوشی‌های اخیر هواوی و نمونه‌های قدیمی‌تری مثل Nokia Lumia 1020 قرار گرفته‌اند. در این قسمت از پوشش ماتی از جنس شیشه گوریلاگلس استفاده شده که ظاهرا مقاومت بهتری در برابر جذب اثرات انگشت دارد.

صفحه‌نمایش: تکرار 90 هرتز، کلید جذابیت

صفحه‌نمایش 6.55 اینچی وان‌پلاس 7T در مقایسه با نسخه معمولی این گوشی 0.14 اینچ بزرگ‌شده و نسبت تصویر آن نیز از 19.5:9 به 20:9 افزایش پیدا کرده است. وضوح این صفحه‌نمایش البته هنوز پایین‌تر از نسخه پرو بوده و 1080×2400 پیکسل است. تغییر اصلی در این پنل، نرخ‌به‌روزرسانی 90 هرتزی این پنل است که پیش از این تنها در OnePlus 7 Pro به‌کار گرفته شده بود و تجربه کاربری کاملا روان‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. گزینه 90 هرتزی این صفحه‌نمایش را می‌توان از تنظیمات صفحه‌نمایش به 60 هرتز تغییر داد که این تغییر به خصوص در دوام باتری تأثیر محسوسی برجای می‌گذارد. فناوری ساخت AMOLED این صفحه‌نمایش تغییری نسبت به نسخه پرو نکرده اما روشنایی 1000 نیتی آن حتی از نسخه پرو (800nits) نیز فراتر رفته از HDR10 و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

سنسور اثر انگشت همچنان بدون تفاوت نسبت به قبل درون پنل و در قسمت پایینی جای دارد اما این بار به گفته شرکت سازنده با بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، سرعت و دقت بالاتری را ارائه می‌دهد.

دوربین: زوم کمتر، ماکروی بیشتر

مجموعه دوربین گوشی در بخش پشتی که حالا از ظاهر جدیدی نیز بهره می‌برد مثل نسخه پرو شامل سه دوربین عادی، واید و تله‌فتو می‌شود اما در یکی دو مورد تفاوت‌های مشخصی مابین این دو مدل به چشم می‌خورد. دوربین اصلی گوشی بدون تفاوت نسبت به گذشته یک نمونه 48 مگاپیکسلی با سنسور Sony IMX586 با اندازه پیکسل 0.8 میکرونی‌ست که با ترکیب چهار پیکسل مجاور با یکدیگر به سایز سنسور 1.6 میکرونی در وضوح 12 مگاپیکسلی دست پیدا می‌کند. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین نیز نسبت به نسخه پرو، تفاوتی نکرده و همچنان f/1.6 است. این دوربین از هر دو فناوری تثبیت لرزش OIS و EIS پشتیبانی کرده و در برداشت ویدئو، حداکثر به وضوح 4K و 1080p‌هر دو با نرخ‌های 30 یا 60 در ثانیه دست پیدا می‌کند. برداشت اسلوموشن این مجموعه نیز حداکثر با رزولوشن 720p با 960 فریم در ثانیه انجام می‌شود.

دومین دوربین یک نمونه تله‌فتوست که وضوح آن نسبت به نمونه مشابه حاضر در OnePlus 7 Pro از 8 به 12 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده اما در عوض 3 برابر زوم اپتیکال آن حالا به 2 برابر کاهش پیدا کرده و ظاهرا از OIS نیز در آن خبری نیست. در مقابل دهانه دیافراگم لنز این دوربین این بار یک پله گشوده‌تر بوده و با f/2.2 نور بیشتری را نسبت به مدل پرو با f/2.4 در اختیار سنسور قرار می‌دهد.

در نهایت سومین دوربین این مجموعه یک نمونه واید 16 مگاپیکسلی با f/2.2 و میدان دید 117 درجه‌ای‌ست که تا اینجا تفاوتی نسبت به آنچه در OnePlus 7 Pro دیده‌ایم ندارد اما یک قابلیت جدید آن را از همتای پروی خود متمایز می‌کند؛ با کمک این دوربین می‌توان تا 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) به سوژه نزدیک شد و روز کاغذ تصاویر ماکروی با کیفیتی را برداشت کرد.

دوربین سلفی OnePlus 7T از نوع Sony IMX471 با وضوح 16 مگاپیکسل و اندازه پیکسل 1 میکرونی‌ست که فاقد فوکوس خودکار بوده و اندازه گشودگی دیافراگم آن نیز f/2.0 است. این دوربین ظاهرا هیچ تفاوتی با 7 و 7Pro نداشته و از آن علاوه بر برداشت تصاویر سلفی برای شناسایی چهره و بازگشایی قفل صفحه‌نمایش نیز می‌توان بهره جست.

پردازنده و حافظه: یک تغییر کوچک

در حالی‌که هر دو نسخه پیشین سری 7 وان‌پلاس، با پروسسور Snapdragon 855 عرضه شده بودند، در OnePlus 7T از نسخه بهبود یافته این چیپ‌ست یعنی Snapdragon 855 Plus استفاده شده که تنها تفاوت آن نسبت به SD855 در افزایش سرعت کلاک هسته اصلی چیپ‌ست از 2.48 به 2.96 گیگاهرتز و ارتقاء 15 درصدی در عملکرد GPU رخ می‌دهد.

حافظه رم گوشی تنها در یک نسخه 8 گیگابایتی ارائه می‌شود و برخلاف نسخه پرو از رم 12 گیگابایتی در آن خبری نیست. حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء دستگاه نیز 128 یا 256 گیگابایت است که هر دو از نوع پر سرعت UFS 3.0 در نظر گرفته شده‌اند.

باتری: ظرفیت کمتر، شارژ سریع‌تر، غیبت شارژ بی‌سیم

در حالی‌که OnePlus 7 با باتری 3,700mAh عرضه شده بود و OnePlus 7 Pro نیز به یک باتری 4,000mAh مجهز شده بود، OnePlus 7T بار دیگر جانب میانه را رعایت کرده و با یک باتری 3,800 میلی آمپر ساعتی در دسترس قرار گرفته است. ظرفیت و دوام این باتری با توجه به 90 هرتزی بودن صفحه‌نمایش چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد اما شرکت سازنده برای راضی ساختن کاربران نوع جدیدی از شارژ سریع مخصوص این شرکت موسوم به Wrap Charge 30T را در نظر گرفته که با وجود آن‌که توان خروجی آن بدون تغییر روی 30 وات (5 ولت و 6 آمپر) ثابت مانده اما حالا به گفته وان‌پلاس، 23 درصد سریع‌تر، قادر به پر کردن باتری‌ست و فاصله صفر تا 70 درصد را در عرض 30 دقیقه طی می‌کند البته مثل گذشته برای دستیابی به این سرعت شارژ باید علاوه بر خود شارژر، کابل ارائه شده در جعبه دستگاه را نیز به همراه داشت.

وان‌پلاس 7T به عنوان یک ایراد قدیمی به گوشی‌های این شرکت، همچنان فاقد شارژ بی‌سیم است که این مسئله ممکن است در تصمیم برخی خریداران برای تهیه این مدل تأثیر منفی بر جای بگذارد.

رنگ، قیمت، زمان حضور در بازار

وان‌پلاس 7T در دو رنگ آبی (Glacier Blue) و نقره‌ای (Frosted Sliver) با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری OxygenOS به بازار ارائه می‌شود و قیمت آن برای نسخه 128 گیگابایتی در بازار آمریکا، 599 دلار اعلام شده است برای مقایسه کافی‌ست بدانید نسخه 6GB/128GB وان‌پلاس 7 پرو در آمریکا 669 دلار و نسخه 8GB/256GB آن 699 دلار قیمت‌گذاری شده بود.

ورژن 256 گیگابایتی این گوشی در بازار آمریکا عرضه نمی‌شود اما قیمت آن در هند برابر با 39,999 روپیه (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 563 دلار) اعلام شده است. نسخه 128 گیگابایتی OnePlus 7T نیز در بازار هند 37,999 روپیه (535 دلار) قیمت دارد. این مدل از نزدیک به سه هفته دیگر در 18 اکتبر (26 مهر 1398) در بازار آمریکا و از 28 سپتامبر (6 مهر 1398) در بازار هند به بازار عرضه می‌شود.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا