IFA 2019 - معرفی سونی Xperia 5 با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی 21:9

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/6/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 snapdragon 855 ، ایفا 2019 IFA 2019 ، Sony Xperia 5 ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : در فاصله یک روز مانده تا بازگشایی رسمی نمایشگاه IFA 2019 در برلین آلمان، شرکت سونی از جدیدترین گوشی‌ پرچمدار خود برای سال 2019 پرده برداشت؛ Xperia 5 که تا پیش از این در خبرهای غیر رسمی با عنوان اکسپریا 2 خوانده می‌شد، در حقیقت نسخه کامپکت و آپدیت‌شده‌ای از Xperia 1 به حساب می‌آید که چندی پیش در نمایشگاه MWC 2019‌ معرفی شده بود؛ اکسپریا 1 از صفحه‌نمایش کوچک‌تری با وضوح کمتر بهره می‌برد و می‌توان آن را به نوعی بازگشت شرکت سونی به دوران گوشی‌های پیشرفته کامپکت تلقی کرد جایی‌که مطابق ویدئوی تبلیغاتی این شرکت که دو روز پیش منتشر شد، Xperia 5 به واسطه عرض کم، به راحتی در کف دست، جای می‌گیرد.

ِIntroducing Sony Xperia 5

المان‌های اصلی طراحی و شکل ظاهری اکسپریا 5 به میزان زیادی به صفحه‌نمایش کشیده دستگاه و نسبت 21:9 آن مرتبط می‌شود جایی‌که برخلاف یک گوشی عادی هم‌سایز با نمونه‌ای کاملا کم‌عرض روبرو می‌شویم که در عوض ارتفاع زیادی داشته و از این لحاظ ترکیب متفاوتی را ارائه می‌کند. ظاهر براق این مدل با حاشیه‌های مشخص در بالا و پایین صفحه‌نمایش تغییری نسبت به قبل نداشته‌اند اما جایگاه دوربین‌های پشت متفاوت شده و از مرکز به کناره سمت چپ منتقل شده‌اند.

ِIntroducing Sony Xperia 5

این مدل که ظاهرا در چهار رنگ مشکی، آبی، قرمز و خاکستری ارائه می‌شود به خصوص در زمینه عرض شرایط بسیار بهتری در مقابل نمونه‌های هم‌رده دارد؛ برای مقایسه، گلکسی S10، هواوی P30 و iPhone XR با همین ابعاد صفحه‌نمایش اما با نسبت‌های متفاوت به ترتیب عرض‌هایی برابر با 70.4، 71.4 و 75.7 میلی‌متر دارند که همگی بیش از Xperia 5 با عرض 68 میلی‌متری هستند اما در مورد طول شرایط کاملا متفاوت شده و در حالی‌که هر سه مدل دیگر طولی نزدیک به 150 تا 151 میلی‌متری دارند، این رقم در Xperia 5 به 158 میلی‌متر می‌رسد. ضخامت این گوشی 8.2 میلی‌متر بوده و 164 گرم وزن دارد. پوشش Gorilla Glass 6 و مقاومت IP/65/68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک دیگر نکات مهم در رابطه با طراحی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

ِIntroducing Sony Xperia 5

صفحه‌نمایش این مدل نه‌تنها نسبت به Xperia 1 و پنل 6.5 اینچی آن کوچک‌تر شده و حالا، 6.1 اینچی‌ست بلکه وضوح آن نیز با یک پله کاهش از 4K به فول اچ‌دی پلاس رسیده است؛ این وضوح البته همچنان در نسبت واید 21:9 یعنی 1080×2520 پیکسل ارائه می‌شود که از نزدیک‌ترین رقبای خود یعنی پنل‌های 20:9 و نمونه‌هایی مثل Galaxy A70 و Galaxy A90 5G، پیکسل‌های بیشتری در طول ارائه می‌دهد. این صفحه‌نمایش OLED، همچنان از HDR پشتیبانی کرده و با پوشش 100 درصدی از طیف DCI-P3 می‌توان انتظار کیفیت بالایی را از آن داشت. اسپیکرهای دوگانه این مدل که یکی در پایین و دیگری در اسپیکر تماس بالای صفحه‌نمایش جای گرفته‌اند و با اتصال هدست نیز می‌توان از صدای فراگیر Dolby Atmos بهره برد؛ البته نگفته پیداست که از جک هدست در این گوشی خبری نیست و هدست سیمی مثل گذشته از طریق پورت USB-C به گوشی متصل می‌شود. سنسور اثر انگشت دستگاه بدون تغییر در کناره سمت راست قرار داشته و ظاهرا سونی هنوز اعتقادی به حسگرهای اثر انگشت درون صفحه‌نمایش ندارد.

ِIntroducing Sony Xperia 5

در بخش پشتی گوشی همچنان سه دوربین حضور دارد که شامل دوربین اصلی، دوربین تله‌فتو و دوربین واید می‌شوند که ظاهرا هیچ تفاوتی نسبت به Xperia 1 نداشته‌اند؛ دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی این مجموعه از سنسوری با ابعاد 1/2.6 اینچ بهره می‌برد و ابعاد پیکسل‌های آن نیز به 1.4 میکرون می‌رسد. این سنسور در مقابل خود لنزی با گشودگی f/1.6 می‌بیند و سیستم تثبیت تصویر نوری (OIS) و لرزه‌‌گیر ترکیبی OIS/EIS نیز در آن حضور دارد. دومین دوربین یعنی دوربین واید از سنسور کوچک‌تر 1/3.4 برخوردار است و اندازه پیکسل‌های آن نیز به 1 میکرون می‌رسد. دیافراگم لنز این دوربین f/2.4 بوده و در غیاب فوکوس خودکار یا OIS از سیستم هوشمند SteadyShot برای تثبیت تصویر بهره می‌برد. در نهایت سومین دوربین 12 مگاپیکسلی این بخش که برای برداشت تله‌فتو مورد استفاده قرار می‌گیرد از لحاظ ابعاد سنسور، بزرگی پیکسل و گشودگی دیافراگم، تفاوتی با دوربین واید ندارد اما این بار از سیستم تثبیت تصویر نوری یا OIS در آن استفاده شده است. زوم اپتیکال این دوربین 2 برابر بوده و این زوم در حالت دیجیتال به 5 برابر افزایش پیدا می‌کند.

ِIntroducing Sony Xperia 5

Xperia 5 در زمینه دوربین سلفی نیز کاملا مشابه گذشته عمل کرده و در اینجا نیز همان واحد 8 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار با سنسور 1/4 اینچی و ابعاد پیکسل 1.12 میکرونی مورد استفاده قرار گرفته که جهان را از دریچه لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.0 می‌بیند.

کوچک‌تر شدن دستگاه طبیعتا به معنای کاهش ظرفیت باتری خواهد بود و Xperia 5 نیز با باتری 3,140mAh (در مقابل 3,330mAh در اکسپریا 1) در این زمینه مستنثی نیست؛ این کاهش ظرفیت البته با در نظر گرفتن صفحه‌نمایش کوچک‌تر با وضوح کمتر این مدل چندان چشمگیر نبوده و شاید حتی تأثیری در دوام این باتری در شرایط مساوی برجای نگذارد. این باتری در شارژ همچنان از فناوری USB Power Delivery یا USB PD پشتیبانی می‌کند که در این مورد نیز تفاوتی نسبت به گذشته دیده نمی شود.

چیپ‌ست پردازشی Xperia 5 مثل قبل، Snapdragon 855 بوده که به 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS با امکان ارتقاء تا 512 گیگابایت دیگر همراه شده است. این موارد به همین صورت در اکسپریا 1 نیز تکرار شده بوده و هنوز از رم 8 گیگابایتی برای پرچمداران سونی خبری نیست.

اکسپریا 5 در زمینه ارتباطی از وای‌فای دو باند ac، مسیریاب‌های دوگانه GPS/GLONASS، بلوتوث نسخه 5، اتصال NFC و USB-C بهره می‌برد که استاندارد سرعت این آخری از نوع USB 3.1 بوده و با کمک مبدل USB-C امکان ارائه خروجی تصویر ویدئویی (با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه با درگاه Display Port) را دارد. این گوشی که برخلاف تصوری که از نام آن در ذهن ایجاد می‌شود (حداقل هنوز) فاقد مدل 5G است از امکان جدیدی به نام Smart Connectivity بهره می‌برد که در طی آن با زیر نظر گرفته شدن رفتاری سیگنال‌های وای‌فای و LTE، امکان سوییچ خودکار بین آن‌ها فراهم می‌شود.

یکی از نکات جالب دیگر در رابطه با اکسپریا 5، پشتیبانی از کنترلرهای بازی Dual Shock 4 در این گوشی است که همزمان برای اکسپریا 1 نیز در دسترس قرار گرفته و برای گیمرها، خبر فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید.

ِIntroducing Sony Xperia 5

اکسپریا 5 که هنوز قیمت آن به صورت رسمی اعلام نشده از هفته آینده برای پیش‌سفارش در دسترس قرار می‌گیرد و حضور آن در بازار نیز با ماه اکتبر 2019 موکول شده است.  

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا