گزارش Canalys از بازار اسپیکرهای هوشمند در سه‌ماهه دوم 2019 – Baidu گوگل را کنار زد

نمایش خبر

تاریخ : 1398/6/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، صفحه‌نمایش هوشمند Smart Display ، آمازون Amazon ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : گستره بازار اسپیکرهای هوشمند به شدت در حال افزایش است. در ابتدا تصور می‌شد نقش هر برندی به وضوح تعریف شده و جایگاه آنها مشخص باشد. عملکرد درخشان گوگل در سال گذشته، خیلی از کارشناسان را به این باور رسانده بود که این کمپانی می‌تواند با کنار زدن آمازون، به برترین تولیدکننده اسپیکرهای هوشمند در دنیا تبدیل شود. اما چینی‌ها یک بار دیگر دنیا را غافلگیر کردند. کمپانی چینی Baidu – که سال گذشته، تازه به عرصه تولید اسپیکرهای هوشمند وارد شد – طی یک سال اخیر با رشد خیره‌کننده 3700 درصدی، موفق شد گوگل را پشت سر گذاشته و به دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان تبدیل شود. بله درست خواندید، 3 هزار و 700 درصد!

ِCanalys Smart Speaker Market Report Q2 2019

مؤسسه تحقیقاتی Canalys در روز دوشنبه 26 آگوست 2019 (4 شهریور 1398) گزارش خود را از وضعیت بازار اسپیکرهای هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر در مجموع 26.1 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند وارد بازار جهانی شده است. این رقم در مقایسه با 16.8 میلیون دستگاه اسپیکری که در مدت مشابه سال گذشته وارد بازار شده بود، 55.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

هم‌اکنون کمپانی آمازون در دنیای اسپیکرهای هوشمند حرف اول را می‌زند. آمارها نشان می‌دهد عرضه اسپیکرهای Echo در فصل قبل با 61.1 درصد رشد سالانه، به 6.6 میلیون دستگاه رسیده و در حال حاضر آمازون بیش از یک چهارم بازار جهانی این محصولات را در اختیار دارد.

همامطور که در مقدمه هم گفته شد، کمپانی چینی Baidu – علی‌رغم اینکه مدت کوتاهی‌ست وارد این کسب‌وکار شده و اسپیکرهای خود را فقط در چین عرضه می‌کند – موفق شد طی یک سال اخیر تعداد اسپیکرهای عرضه شده خود را از 100 هزار دستگاه در سه‌ماهه دوم 2018 به 4.5 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2019 برساند و این یعنی رشدی برابر با 3700 درصد. طی فصل اخیر، عملکرد بازار اسپیکرهای هوشمند چین در مقایسه با سایر بازارها درخشان‌تر بوده، زیرا حجم عرضه فصلی این محصولات در چین دو برابر شد و به 12.6 میلیون دستگاه رسید که از دو برابرِ حجم عرضه فصلی اسپیکرهای هوشمند در بازار آمریکا (یعنی 6.1 میلیون دستگاه) هم بیشتر است.

ِCanalys Smart Speaker Market Report Q2 2019

عرضه و رشد جهانی اسپیکرهای هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2019

با این حساب، Baidu با در دست داشتن 17.3 درصد از سهم بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند در رتبه دوم جای گرفته و گوگل با کسب 16.7 درصد از این بازار با اختلاف کمی در جایگاه سوم قرار می‌گیرد (سهم Baidu از بازار جهانی در سه‌ماهه دوم 2018 تنها 0.7 درصد بود). البته نکته قابل توجه آن است که برخلاف رشد کم‌نظیر Baidu در این صنعت، گوگل در پایان فصل اخیر نه تنها رشدی نداشته، بلکه عرضه اسپیکرهای هوشمند این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل 19.8 درصد افت نموده است.

اینکه Baidu با کنار زدن گوگل به دومین فروشنده بزرگ اسپیکر هوشمند در جهان تبدیل شده، دستاورد کوچکی نیست. اما کسب‌وکار اسپیکرهای هوشمندِ Baidu را نمی‌توان با کاری که گوگل یا آمازون انجام می‌دهند مقایسه کرد، زیرا بازار Baidu محدود به چین بوده و بازار گوگل و آمازون جهانی‌ست. به گفته سینتیا چن (Cynthia Chen)، از تحلیلگران Canalys، بازاریابی تهاجمی و کمپین‌های ورود به بازار، از جمله مهم‌ترین عوامل شتاب گرفتن رشد Baidu در چین بوده است. همچنین، نمایشگرهای هوشمند – که از لحاظ طبقه‌بندی محصولات، در رده اسپیکرهای هوشمند قرار می‌گیرند – نیز جزو کالاهای کلیدی Baidu بوده و 45 درصد از کل محصولات عرضه شده این شرکت در فصل اخیر را تشکیل می‌دهد.

ِCanalys Smart Speaker Market Report Q2 2019

عرضه جهانی اسپیکرهای هوشمند گوگل و آمازون در داخل و خارج آمریکا در سه‌ماهه دوم 2018 و سه‌ماهه دوم 2019

اخیرا تمایل اپراتورهای چینی به عرضه این نوع دیوایس بیشتر شده است. این امر آینده روشنی را برای Baidu نوید می‌دهد زیرا در زمینه نمایشگرهای هوشمند، Baidu رقبای مهمی در چین نداشته و همین باعث می‌شود این شرکت کانال فروش اپراتورها را تحت اختیار خود بگیرد.

برخلاف بازار پر رونق چین، بازار اسپیکرهای هوشمند در آمریکا در فصلی که گذشت عملکرد ضعیفی داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد افت داشته است. تصمیم گوگل برای بازطراحی برند Nest و چرخش ناگهانی این شرکت به سمت تولید نمایشگرهای هوشمند، چالش مهمی برای گوگل بوده (به‌ویژه از زمانی که عرضه جهانی نمایشگر هوشمند Nest Hub آغاز شد). به باور جیسون لو (Jason Low) تحلیلگر ارشد کانالیز، گوگل هم‌اکنون برای اینکه بتواند مجددا نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند نیازمند آن است که اسپیکرهای هوشمند بدون نمایشگر را با شکل و شمایل جدید و امکانات متفاوت به تولید برساند. البته برای تقویت برند Nest در بیرون مرزهای آمریکا نیز گوگل به یک استراتژی بازاریابی قدرتمند نیاز دارد.

ِGoogle Nest Hub Max

Google Nest Hub Max

لازم به ذکر است، اسپیکرهای گوگل هوم از زمان اولین عرضه تا به حال، به‌روزرسانی نشده و هنوز ظاهر اولیه خود در سال 2016 (که به دستگاه‌های خوشبوکننده هوا شباهت داشت) را حفظ کرده است. در رابطه با اسپیکرهای گوگل هوم مینی هم گوگل تنها به یک تغییر رنگ اکتفا کرده است. در عوض، گوگل با کار کردن روی تکنولوژی Google Assistant، شرایط را برای استفاده سایر تولیدکنندگان اسپیکر از این دستیار صوتی، آسان‌تر کرده است.

برخلاف گوگل، آمازون سری اسپیکرهای Echo را چندین بار به‌روزرسانی کرده است. همچنین، این شرکت موفق شده گستره Alexa را به اسپیکرهای نمایشگردار (مثل Echo Spot و Echo Show)، اسپیکرهای بدون نمایشگر (مثل Echo Plus، Echo Dot، Echo Auto و ...) و حتی ساعت‌ها و اجاق‌های مایکروویو نیز برساند.

ِAmazon Echo Plus

Amazon Echo Plus

با تمام این اوصاف، به گفته جیسون لو، آمازون و گوگل به دنبال گسترش کسب‌وکار خود در خارج از ایالات متحده بوده و فعلا روی این مسأله تمرکز کرده‌اند. به عنوان نمونه، طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، 50 درصد از اسپیکرهای هوشمند تولید شده توسط آمازون در خارج از ایالات متحده عرضه شده است (این میزان در مدت مشابه سال قبل 32 درصد گزارش شده بود). همین وضعیت، کم‌ و بیش، در مورد گوگل نیز صادق است، زیرا صادرات اسپیکرهای هوشمند گوگل به بازارهای خارج از آمریکا، از 42 درصد (از مجموع اسپیکرهای عرضه‌شده) در سه‌ماه دوم 2018 به 55 درصد در سه‌ماه دوم 2019 افزایش یافته است.

با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان اسپیکرهای هوشمند به دنبال ادغام کردن اسپیکر با نمایشگر هستند، به احتمال زیاد تولیدکنندگان با چالش روی آوردن به تولید دیوایس‌های پیچیده‌تر مواجه خواهند شد. به گفته جیسون لو، علی‌رغم اینکه چشم‌انداز بازار روشن به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان در رابطه با حساسیت مصرف‌کننده نسبت به قیمت این رده جدید از محصولات تاحدی محتاط عمل می‌کنند. لذا انتظار می‌رود، استراتژی‌هایی مبنی بر آزمون و خطا با قیمت‌ها و گزاره‌های ارزشی مختلف در پیش گرفته شود تا بتوان قیمت ایده‌آل این محصولات را تعیین کرد. البته به احتمال زیاد، رونمایی از کاربردهای جدید و منحصربه‌فرد با تمرکز روی رابط کاربری صوت-محور در نمایشگرهای هوشمند، برای تولیدکنندگان در اولویت قرار دارد.

طبق گزارش اخیر، چینی‌ها حضور پررنگی در بازار اسپیکرهای هوشمند دارند. پس از گوگل، کمپانی‌های چینی علی‌بابا و شیائومی در رده‌های چهارم و پنجم قرار داشته و رشد سالانه عرضه اسپیکرهای این دو کمپانی به‌ترتیب 38.8 و 37.5 درصد عنوان شده است. با این حساب، می‌توان گفت در بین 5 کمپانی برتر تولیدکننده اسپیکر هوشمند، تنها گوگل بوده که با رشد منفی در عرضه این محصول مواجه شده است. در پایان بد نیست بدانید، اپل، تولیدکننده اسپیکر هوشمند هوم پاد، حتی در بین 5 برند برتر نیز قرار نگرفته است.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا