معرفی Pixel 3a و 3a XL – تجربه پیکسل با نصف قیمت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/2/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 670 Snapdragon 670 ، Google Pixel 3a ، Google Pixel 3a XL ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : تقریبا سه سال از عرضه نخستین سری اسمارت‌فون‌های پیکسل می‌گذرد. با توجه به بالا بودن مشخصات این گوشی‌ها و قیمت گران آنها، مدت‌هاست که هیچ اسمارت‌فون مقرون‌به‌صرفه‌ای با لوگوی گوگل به تولید نرسیده است. اما این رویه به پایان رسیده زیرا گوگل در روز سه‌شنبه 7 می 2019 (17 اردیبهشت 1398) و در جریان رویداد Google I/O 2019، از دو اسمارت‌فون میان‌رده با نام‌های Pixel 3a و Pixel 3a XL رونمایی کرد. گوگل با حذف برخی از مشخصات بالا سعی کرده قیمت این دو محصول را به نصف قیمت پرچمدار قبلی خود – یعنی مدل‌های Pixel 3 – برساند، اما گوگل همچنان اصرار دارد که کاربر با در دست گرفتن این دو مدل میان‌رده، یک تجربه پیکسلی کامل را حس خواهد کرد.

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

• Pixel 3a

این اسمارت‌فون ابعادی برابر با 8.2×70.1×151.3 میلی‌متر داشته و 147 گرم وزن دارد. Pixel 3a در سه رنگ سفید، مشکی و یاسی (Purple-ish) به تولید می‌رسد و مثل Pixel 3 در دو رنگ‌مایه یا tone طراحی شده که زیبایی خاصی به دستگاه می‌بخشد. در واقع، از لحاظ ظاهری Pixel 3a به قدری به Pixel 3 شباهت دارد که در نگاه اول نمی‌توان بین آنها تفاوتی قائل شد، جز اینکه اولا، بر خلاف قاب شیشه‌ای که در پشت Pixel 3 استفاده شده بود، در اینجا با پلاستیک مواجه هستیم و ثانیا رنگ یاسی گزینه جدیدی‌ست و در Pixel 3 چنین رنگی را نداشتیم. جالب است که دکمه پاور در مدل‌های سفید و یاسی، رنگ متفاوتی داشته و از بدنه متمایز شده است که این هم از طراحی Pixel 3 به ارث رسیده است.

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

گوگل در توصیف نمایشگر Pixel 3a از لفظ فول-اسکرین استفاده کرده، اما باتوجه به حاشیه‌های نسبتا زیاد در بالا و پایین نمایشگر، عملا نمی‌توانیم آن را تمام-صفحه تلقی کنیم. قطر نمایشگر Pixel 3a برابر با 5.6 اینچ است که از نوع OLED بوده و نسبت تصویر آن 18.5:9 اعلام شده است. این نمایشگر – که هیچ‌گونه بریدگی یا ناچ در بالای آن دیده نمی‌شود – رزولوشن فول‌ اچ‌دی پلاس (معادل 1,080×2,220 پیکسل) دارد که تراکم پیکسلی آن را به 441ppi می‌رساند. به گفته برخی منابع، نمایشگر گوشی با پوششی از شیشه Dragontrail (محصول آساهی‌گلس ژاپن) محافظت می‌شود.

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

یکی از تفاوت‌های اساسی بین این گوشی و پرچمدار قبلی گوگل، در چیپ‌ست آنهاست. برخلاف چیپ‌ست قدرتمند اسنپ‌دراگون 845 در Pixel 3، در اینجا گوگل ترجیح داده تا برای پایین آوردن هزینه‌ها از تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 670 استفاده کند. این تراشه 10 نانومتری از 2 هسته قدرتمند 2 گیگاهرتزی – مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A57 – و 6 هسته ضعیف‌ترِ 1.7 گیگاهرتزی – مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A55 – تشکیل شده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 615 بهره می‌برد.

درست است که اسنپ‌دراگون 670 با رده بالاهای کوالکام (مثل اسنپ‌دراگون‌های 845 و 855) فاصله دارد، اما نظر به اینکه تنها 9 ماه از نخستین عرضه اسنپ‌دراگون 670 می‌گذرد، در رده میانی گزینه مناسبی بوده و در کنار 4 گیگابایت حافظه RAM موجود در این گوشی، از پس بسیاری از فرآیندهای پردازشی برمی‌آید. حافظه داخلی Pixel 3a به 64 گیگابایت محدود شده و مثل یقیه پیکسل‌ها امکان ارتقاء آن فراهم نیست و درباره پشتیبانی از میکرو اس‌دی حرفی به میان نیامده است.

باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که با وجود اسمارت‌فون‌هایی مثل شیائومی Mi 9 و وان‌پلاس 7 – که هر دو با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از قیمت پرچمدارهای هم‌رده از اسنپ‌دراگون 855 بهره می‌برند – ممکن است Pixel 3a انتخاب اول کاربران نباشد. البته یکی از برتری‌های Pixel 3a وجود تراشه امنیتی Titan M است که طبق ادعای شرکت سازنده، از اطلاعات حساس کاربر محافظت می‌کند. گوگل به‌روزرسانی‌های امنیتی و سیستم‌عاملی این گوشی را به مدت سه سال تضمین کرده است. طبق یک گزارش صنعتی که اخیرا منتشر شد، در بین تمام سازندگان اسمارت‌فون، گوگل از لحاظ امنیتی برترین رتبه را کسب کرده است.

برند پیکسل در دنیای اسمارت‌فون، همواره به عملکرد پیشرفته در عکاسی معروف بوده است. خبر خوب برای علاقه‌مندان به گوشی‌های پیکسل آن است که گوگل در ساخت Pixel 3a از همان دوربین پرچمدار Pixel 3 و با همان قابلیت‌های نرم‌افزاری استفاده کرده است. در پشت دستگاه یک دوربین 12.2 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.8 و میدان دید 76 درجه) به چشم می‌خورد که از امکاناتی مثل فوکوس خودکار (با تشخیص فاز دو پیکسلی)، لرزه‌گیر اپتیکال و الکترونیک و ضبط ویدئوی 4K (با سرعت 30 فریم در ثانیه) برخوردار است.

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل در زمینه عکاسی – که در Pixel 3 شاهد آنها بودیم – در اینجا هم برقرار است. از جمله دیگر ویژگی‌های دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:                                        حالت پرتره، HDR+، Super Res Zoom، حالت تصویربرداری در شب با نام تجاری Night Sight، قابلیت واقعیت افزوده‌ای با نام Google Lens ،AR Playground (شناسایی اجسام و سوژه‌ها)، Top Shot (انتخاب بهترین عکس از میان چندین عکس گرفته شده از یک سوژه) و Photobooth.

کاربران Pixel 3a می‌توانند تمام عکس‌ها و ویدئوهای خود را به صورت رایگان و بدون محدودیت، در فضای ابری Google Photos ذخیره کنند البته با این تفاوت که این بار وضوح عکس‌های قابل ذخیره در کلاد برخلاف پیکسل 3 یک پله پایین‌تر و در رده "high quality" قرار دارد. برخلاف Pixel 3 که دو دوربین جلو داشت، در اینجا به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی – با گشودگی دیافراگم f/2.0 و میدان دید 84 درجه – اکتفا شده است. از دیگر کاستی‌های Pixel 3a نسبت به پرچمدار قبلی، نبود تراشه پیکسل ویژوال کور است.

در اسمارت‌فون Pixel 3a از یک باتری 3,000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده است. عمر باتری هیچ‌گاه در گوشی‌های پیکسل برجسته نبوده، اما طبق ادعای گوگل، باتری Pixel 3a (در صورت استفاده معمولی)، با یک بار شارژ کردن تا 30 ساعت دوام خواهد داشت. نکته دیگر آنکه با توجه به پشتیبانی گوشی از شارژ سریع 18 واتی، به گفته گوگل تنها با 15 دقیقه شارژ، می‌توان به مدت 7 ساعت از دستگاه استفاده کرد. در نهایت، اگر قابلیت Adaptive Battery (باتری تطبیق‌پذیر) در اندروید Pie را نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت Pixel 3a بهترین عمر باتری را در بین سایر گوشی‌های گوگل داراست. ناگفته نماند، برخلاف Pixel 3، در اینجا خبری از شارژ بی‌سیم نیست.

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

سیستم‌عامل این اسمارت‌فون اندروید Pie است و از آنجا که با یک پیکسل سروکار داریم، هیچ پوسته‌ای در کار نبوده و کاربر می‌تواند کار با اندروید خالص را تجربه کند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، امکان دریافت آپدیت‌های سیستم‌عامل تا سه سال برای این گوشی ادامه خواهد داشت. به لطف تکنولوژی Active Edge، با فشار دادن لبه‌ گوشی و گفتن Hey Google، دستیار Google Assistant فعال شده و آماده انجام فرمان خواهد بود.

خیلی ساده با دادن فرمان‌های صوتی به Assistant می‌توان کارهایی از قبیل ارسال پیام، مسیریابی و یا اضافه کردن یادآور را انجام داد. یکی از قابلیت‌های جدید این دستیار دیجیتال، Call Screen نام دارد. به موجب این ویژگی – که فعلا در آمریکا و کانادا فعال بوده و به زبان انگلیسی محدود می‌شود – قبل از جواب دادن به تماس، اطلاعات تماس‌گیرنده روی صفحه به نمایش درمی‌آید و لذا می‌توان تماس‌های رباتی (robocalls) را بی‌پاسخ گذاشت. گفتنی‌ست، robocallها تماس‌های از پیش ضبط شده‌ای هستند که عمدتا ماهیت تبلیغاتی و یا سیاسی دارند.

Pixel 3a یک گوشی تک‌سیمکارته از نوع نانو بوده که در برخی بازارها به eSIM (سیمکارت الکترونیک) نیز مجهز شده است. وای-فای، بلوتوث نسخه پنج، NFC، پورت USB Type-C و سامانه‌های ناوبری GLONASS ،GPS و Galileo از دیگر امکانات ارتباطی گوشی به شمار می‌روند. جالب است که در این گوشی، شاهد بازگشت جک هدفون نیز هستیم!

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه جای دارد. اسپیکرهای جلوی دستگاه – که در Pixel 3 دیده بودیم – در اینجا حذف شده و به جای آن دو اسپیکر، یکی در لبه پایینی و دیگری در خروجی صدای گوشی قرار داده شده است. برخلاف Pixel 3، این گوشی در برابر آب مقاوم نیست. ظاهرا ای‌یربادهایی که همیشه به همراه گوشی‌های پیکسل به فروش می‌رسید، از جعبه محتویات حذف شده و احتمالا تنها مشتریان هندی از آنها بهره‌مند خواهند شد.

• Pixel 3a XL

به جز چند مورد، تمام مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Pixel 3a XL با Pixel 3a مشابه بوده و لذا در اینجا به ذکر تفاوت‌ها بسنده می‌کنیم. Pixel 3a XL – همانطور که از نامش مشخص است – ابعاد بزرگ‌تر و به تبع آن، وزن بیشتری هم دارد که به ترتیب عبارتند از 8.2×76.1×160.1 میلی‌متر و 167 گرم. این ابعاد بزرگ‌تر، در نمایشگر دستگاه نیز نمود داشته و قطر آن را به 6 اینچ افزایش داده است. رزولوشن همان فول اچ‌دی پلاس است با این تفاوت که تعداد پیکسل‌های عمودی به 2,160 پیکسل کاهش یافته و با توجه به بزرگ‌تر بودن صفحه، تراکم نیز به 402 پیکسل در اینچ رسیده است. این نمایشگر بزرگ، باتری قوی‌تری می‌طلبد و به همین دلیل ظرفیت باتری در این گوشی به 3,700 میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته است.

Introducing Google Pixel 3a and Pixel 3a XL

فروش اسمارت‌فون‌های Pixel 3a و 3a XL، از همان آغاز رونمایی شروع شده و مشتریان می‌توانند این دو گوشی را مستقیما از Google Store و یا از اپراتورهایی مثل Verizon ،Sprint ،T-Mobile و US Cellular در آمریکا خریداری کنند. Pixel 3a با قیمت 399 دلار به فروش رسیده و ورژن بزرگ‌تر آن نیز 479 دلار قیمت‌گذاری شده که تقریبا نصف قیمت مدل‌های پرچمدار Pixel 3 خواهد بود. گوگل امیدوار است این قیمت‌های پایین بتواند به مشکلات شرکت در زمینه فروش اسمارت‌فون‌هایش پایان دهد.  

منبع : Google