MWC 2019: معرفی Axon 10 Pro 5G، نخستین اسمارت‌فون نسل پنجم ZTE

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/12/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، زد تی ای ZTE

واحد خبر mobile.ir : کنگره جهانی جهانی موبایل یا MWC، بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با گوشی‌های هوشمند است که هر ساله در بارسلون اسپانیا برگزار شده و در آن کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی‌های خود را معرفی می‌کنند. در رویداد امسال، شاهد رونمایی از نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری ارتباطی 5G بوده‌ایم و در این میان کمپانی چینی ZTE آخرین شرکتی بود که از اسمارت‌فون نسل پنجم خود پرده برداشت. از زمانی که دولت آمریکا ZTE را با ممنوعیت صادرات مورد هجمه قرار داد، خبرهای زیادی از این شرکت نشنیده بودیم، اما به‌تازگی این شرکت از اسمارت‌فون Axon 10 Pro 5G و همچنین گوشی‌های Blade V10 و V10 Vita رونمایی کرده است.

Introducing ZTE Axon 10 Pro 5G

• Axon 10 Pro 5G

بیانیه مطبوعاتی ZTE درباره Axon 10 Pro 5G، مشخصات زیادی از این گوشی را فاش نمی‌کند. اما آنچه مسلم است، آن است که Axon 10 Pro 5G نخستین اسمارت‌فون پرچمدار ZTE است که با فناوری ارتباطی 5G به تولید می‌رسد. وجود چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 855 و همچنین مودم اسنپ‌دراگون X50 در این گوشی نشان می‌دهد ZTE برای ارائه ارتباطات 5G به مشتریانش، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کرده و از لحاظ تئوری حداکثر سرعت دانلود در این اسمارت‌فون به 5 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

اگر تکنولوژی 5G این گوشی جدید را در نظر نگیریم، می‌توانیم بگوییم Axon 10 Pro 5G نسخه به‌روزرسانی‌شده Axon 9 Pro است که سال گذشته عرضه شده بود. ناچ نمایشگر Axon 9 Pro – که اندازه‌ای برابر با ناچ آیفون X داشت – در این گوشی جدید به ناچ قطره آب تبدیل شده، حسگر اثر انگشت از پشت دستگاه به زیر لایه نمایشگر منتقل شده و نهایتا دوربین دوگانه جای خود را به دوربین سه‌گانه داده که متشکل از یک دوربین استاندارد، یک دوربین با لنز زاویه باز و یک دوربین تله‌فوتو بوده و از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز بهره می‌برد (برخی منابع، وضوح دوربین اصلی را تا 48 مگاپیکسل هم نوشته‌اند). در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی کار گذاشته شده است.

Introducing ZTE Axon 10 Pro 5G

ظاهرا Axon 10 Pro 5G از یک نمایشگر 6.47 اینچی (از نوع AMOLED) با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2340 پیکسل) برخوردار است. 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز به احتمال زیاد از دیگر مشخصات این اسمارت‌فون جدید خواهد بود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که Axon 10 Pro 5G در نیمه نخست سال جاری میلادی وارد چین و اروپا می‌شود. قیمت این محصول نیز، مثل بسیاری از مشخصات آن، هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است. به گفته برخی منابع، ZTE چندی‌ست که به منظور پشتیبانی از 5G برای عرضه این محصول در بازارهای هدف با 8 اپراتور بین‌المللی وارد همکاری شده است.

• Blade V10

ZTE رده گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه Blade را با رونمایی از Blade V10 به‌روزرسانی کرده است. درست است که این اسمارت‌فون جدید مثل Axon 10 Pro یک پرچمدار نیست، اما با مشخصات به‌روزرسانی‌شده، طراحی جدید و رنگ‌های چشمگیر می‌تواند کاربران زیادی را به خود جذب کند.

از قرار معلوم، ZTE برای این گوشی رازداری خود را کنار گذاشته و مشخصات بیشتری را فاش کرده، به جز چیپ‌ست که معلوم نیست چه تراشه‌ای در این گوشی به کار گرفته شده و فقط می‌دانیم یک تراشه 8 هسته‌ای با حداکثر سرعت کلاک 2.1 گیگاهرتز در ساخت آن استفاده شده است. 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز برای آن در نظر گرفته شده که از طریق میکرو اس‌دی قابل ارتقاست.

Introducing ZTE Axon 10 Pro 5G

نمایشگر 6.3 اینچی این گوشی (از نوع ال‌سی‌دی) رزولوشنی برابر با 1080×2280 پیکسل دارد. در ناچ این نمایشگر یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی کار گذاشته شده که در این رده از گوشی‌ها کم‌سابقه است. به عنوان مثال، تنها اسمارت‌فون Vivo V15 Pro را می‌توان نام برد که از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی (البته از نوع pop-up) بهره می‌برد. به گفته ZTE این دوربین از فوکوس ثابت برخوردار بوده و به امکانات هوش مصنوعی مثل تکنولوژی AI Smart Selfie نیز تجهیز شده است.

ناگفته نماند در پشت دیوایس، یک سیستم دودوربینه (متشکل از دوربین‌های 16 و 5 مگاپیکسلی) به چشم می‌خورد که دوربین 16 مگاپیکسلی فوکوس خودکار و دوربین 5 مگاپیکسلی فوکوس ثابت خواهد داشت. در اینجا هم می‌توان رد هوش مصنوعی را مشاهده کرد. دوربین اصلی قابلیتی موسوم به AI Scene Recognition دارد که می‌تواند ضمن تشخیص بیش از 300 منظره عکاسی در حالت پیش‌نمایش، پارامترهای مناسب برای گرفتن یک عکس خوب را نیز تنظیم کند.

Introducing ZTE Axon 10 Pro 5G

سیستم‌عامل این گوشی اندروید Pie است که ساختار منویی آن بر اساس رابط کاربری اختصاصی ZTE یعنی MiFavor 9.0 توسعه یافته است. جک هدفون، پورت USB Type-C، حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه و باتری به ظرفیت 3,200 میلی‌آمپر ساعت، از دیگر مشخصات Blade V10 به شمار می‌روند. دکمه پاور نارنجی‌رنگ در لبه سمت راست دستگاه نیز، در نظر اول جلب توجه می‌کند.

این گوشی در رنگ‌های آبی، مشکی و سبز به تولید خواهد رسید. ظاهرا Blade V10 در مارچ 2019 وارد چین و اروپا شده و در ماه آوریل به بازار آمریکای لاتین وارد خواهد شد. قیمت این دیوایس هنوز از سوی ZTE اعلام نشده، اما طبق برآورد برخی کارشناسان، Blade V10 چیزی حدود 300 دلار قیمت خواهد داشت.

• Blade V10 Vita

یکی دیگر از اسمارت‌فون‌هایی که ZTE در کنگره جهانی موبایل امسال معرفی کرد، Blade V10 Vita نام دارد. این دیوایس از مشخصات پایینی برخوردار بوده و خود ZTE هم جزییات زیادی را از آن منتشر نکرده است. به گفته برخی منابع، در ساخت این گوشی از چیپ‌ست 8 هسته‌ای Spreadtrum 9863A (با حداکثر سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز) بهره گرفته شده است. نمایشگر آن نیز رزولوشنی برابر با 720×1520 پیکسل دارد. علی‌رغم مشخصات سخت‌افزاری پایین، Blade V10 Vita با اندروید Pie وارد بازار می‌شود.  

منبع : ZTE