CES 2019: رونمایی HTC از هدست‌های Vive Pro Eye و Vive Cosmos

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، HTC Vive ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : تنها چند روز پس از شروع سال نوی میلادی، نمایشگاه معتبر CES نیز کار خود را در لاس وگاس آمریکا آغاز کرد و کمپانی‌ها از سر تا سر دنیا جدیدترین دستاوردهای خود در عرصه الکترونیک را در معرض دید عموم قرار دادند. کمپانی HTC نیز از این قافله جا نمانده است. شاید قسمت اسمارت‌فون‌های HTC این روزها حال خوشی نداشته باشد، اما بدون شک کسب‌وکار Vive این شرکت تایوانی هنوز هم یکی از پیشگامان عرصه هدست‌های واقعیت مجازی (VR) به شمار می‌رود. کمپانی اچ‌تی‌سی در روز دوشنبه 7 ژانویه 2019 (17 دی 1397) در جریان نمایشگاه CES 2019 از جدیدترین هدست‌های واقعیت مجازی خود با نام‌های Vive Pro Eye و Vive Cosmos رونمایی کرد.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

قبل از هرچیز باید گفت هدست Vive Pro Eye – که ورژن جدید هدست پیشرفته Vive Pro محسوب می‌شود – به قابلیت ردیابی چشم مجهز شده است. به گفته دن اُ برایان (Dan O’Brien)، مدیر داخلی HTC America، اضافه شدن ردیابی چشمی، امکان اجرای تکنیکی موسوم به foveated rendering را فراهم کرده که متعاقبا تجربه کاربری باکیفیت‌تری را به دست می‌دهد. بر اساس این تکنیک، هدست هر جا که چشم انسان در حال نظاره است تصاویر بسیار باکیفیتی را رندر کرده و در عوض کیفیت تصاویر اشیاء پیرامونی را کاهش می‌دهد.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

به این ترتیب، به جای آنکه تصاویر در مرکز نمایشگر هدست قفل شوند، هر کجا که چشم کاربر حرکت کند، تصاویر نیز آن مسیر را دنبال می‌کنند. با این اوصاف، دیگر نیازی به چرخاندن سر و رو به جلو نگه داشتن چشم‌ها نخواهد بود. ناگفته نماند، این تکنیک در ابتدا یک ابزار حرفه‌ای به حساب می‌آمد. به عنوان مثال، شرکت خودروسازی BMW با استفاده از این تکنیک متوجه می‌شود که مصرف‌کنندگان در هنگام وارسی مجازی یک خودروی جدید، به کدام قسمت‌های آن نگاه می‌کنند.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

قیمت این هدست هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده، اما با توجه به اینکه HTC Vive Pro هم‌اکنون با قیمت 799 دلار به فروش می‌رسد، بدون شک Vive Pro Eye هدست گران‌قیمت‌تری خواهد بود. به احتمال زیاد این دیوایس در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد.

اما یکی دیگر از دستاوردهای HTC در نمایشگاه CES امسال، هدست Vive Cosmos است. به گفته اُ برایان، بسیاری از افرادی که امروزه قصد استفاده از واقعیت مجازی را دارند، با بیان مواردی چون دشواری در استفاده، مشکل در راه‌اندازی و همچنین قابل حمل نبودن دستگاه، از خرید و استفاده از هدست‌های VR امتناع می‌کنند. در واقع به اعتقاد 85 درصد از این افراد، سهولت در راه‌اندازی هدست، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تصمیم برای خرید آنهاست. اما اُ برایان مدعی شده که هدست Cosmos از موادی سبک‌تر ساخته شده، راه‌اندازی آسان‌تری داشته و کاربر در هر زمان دلخواه می‌تواند با استفاده از آن وارد دنیای مجازی شود.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

هدست Cosmos فاقد سنسورهای خارجی بوده و با استفاده از چهار دوربینی که در جلو و طرفین قرار گرفته، ردیابی را به شکل پشت و رو (inside-out) با 6 درجه آزادی (DoF) انجام می‌دهد. Cosmos به کامپیوتر متصل می‌شود ولی ظاهرا پتانسیل گسترش به پلتفرم‌های دیگر را نیز دارد. با توجه به تیزر ویدئویی HTC که هدست Cosmos را در کنار یک اسمارت‌فون نشان می‌دهد، احتمال دارد که در آینده بتوان Cosmos را به گوشی‌های هوشمند نیز متصل کرد. در بیانیه مطبوعاتی HTC به قابلیت اتصال Cosmos به چیزی فراتر از PCهای مخصوص بازی اشاره شده ولی این توصیف تا حدی مبهم است.

نکته جالب درباره Cosmos آن است کمپانی HTC وعده داده که با تولید ماژول‌های مختلف در آینده (که تعدادشان روز به روز افزایش خواهد یافت)، امکان سفارشی‌سازی این هدست را فراهم خواهد کرد؛ این امر یادآور تاکتیک عرضه آپدیت‌های ماژولار برای هدست HTC Vive است. نکته دیگر آنکه طراحی نمایشگر هدست (به شکل flip-up) به گونه‌ای‌ست که کاربر در صورت نیاز به راحتی می‌تواند آن را بالا زده و از دنیای مجازی فاصله بگیرد. بد نیست بدانید، HTC نمایشگر این هدست را، بهترین نمایشگر در بین هدست‌های این شرکت می‌داند.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

کنترل‌گرهای جانبی این هدست – که در ویدئوی منتشر شده از سوی HTC دیده می‌شوند – هیچ شباهتی به کنترل‌گرهای دیگر هدست‌های HTC نداشته و بیشتر به جوی‌استیک‌های Touch (مخصوص هدست Oculus Rift) و کنترل‌گرهای هدست Oculus Quest – که به زودی وارد بازار خواهد شد – شبیه‌اند. در این کنترل‌گرها، به جای ترک‌پد (که در هدست Vive شاهد آن بودیم) از جوی‌استیک و دکمه استفاده شده است. شرکت سازنده این کنترل‌گرها را کاربر پسند و همه‌کاره توصیف کرده است.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

قیمت این هدست نیز هنوز مشخص نبوده و HTC در توئیت جدید خود با اکتفا به عبارت coming soon، از ارائه زمان دقیق عرضه این محصول خودداری کرده است. البته کیت‌های توسعه Cosmos در اوایل سال جاری میلادی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

Introducing HTC Vive Pro Eye and Vive Cosmos VR Headsets

در پایان لازم به ذکر است کاربران با عضویت در سرویس Viveport Infinity می‌توانند به بیش از 500 بازی و اپلیکیشن واقعیت مجازی دسترسی پیدا کنند. Viveport Infinity از 5 آوریل (16 فروردین 98) راه‌اندازی خواهد شد.  

منبع : Vive


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا