Counterpoint: تثبیت جایگاه هواوی به عنوان پرفروش‌ترین سازنده اسمارت‌فون چین در فصل سوم 2018

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، کانترپوینت Counterpoint ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، میزو Meizu

واحد خبر mobile.ir : جدیدترین گزارش تحلیلی موسسه Counterpoint نشان می‌دهد که چهار شرکت چینی به طور عمده بازار گوشی‌های هوشمند را در این کشور کنترل می‌کنند. در این گزارش که در روز 17 نوامبر سال جاری میلادی (26 آبان 1397) منتشر شده است، وضعیت بازار اسمارت‌فون چین از سه‌ماهه چهارم 2017 تا فصل سوم 2018 مورد بررسی قرار گرفته است. ابن گزارش نشان می‌دهد که بازار گوشی‌های هوشمند چین علی‌رغم رشد فصلی 2 درصدی در سه‌ماهه اخیر، افت سالانه 8 درصدی را تجربه کرده است. آمار منتشرشده حاکی از آن است که 5 سازنده برتر اسمارت‌فون در این کشور، در مجموع 86 درصد از سهم بازار را در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 به خود اختصاص داده‌اند.

Huawei Mate 20 and Mate 20 Pro

هواوی میت 20 در سمت چپ و میت 20 پرو در سمت راست

با نگاهی به این گزارش، می‌توان بازار چین را تثبیت‌شده ارزیابی کرد؛ چرا که جایگاه بازیگران اصلی آن، دست کم در یک سال گذشته، تغییری نداشته‌ و صرفا جابجایی‌های کوچکی میان همین فعالان روی داده است. هواوی (با در نظر گرفتن زیربرند آنر) از هر دو جنبه حجم فروش و میزان رشد، در بازار اسمارت‌فون‌های چین پیشتاز بوده است. بررسی داده‌های چهار فصل گذشته بازار چین نشان می‌دهد که این کمپانی با تحکیم جایگاه خود در چین و کسب 23 درصد از بازار در سه‌ماهه سوم سال 2018، عنوان برترین شرکت سازنده را در همه دوره‌های اخیر در کشور مبدأ از آنِ خود ساخته است.

Counterpoint China Mobile Market Q3 2018

سهم برندهای مختلف از بازار موبایل چین از سه‌ماهه سوم 2017 تا سه‌ماهه سوم 2018

پس از این شرکت، Vivo با رشد سالانه 4 درصدی، دومین برند پرفروش در سه‌ماهه سوم 2018 بوده و 21 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. کمپانی Oppo هم با برخورداری از سهم‌ بازاری مساوی با Vivo در مکان سوم قرار گرفته است. در کنار این شرکت‌ها، شیائومی و اپل نیز به ترتیب با 13 و 9 درصد از سهم بازار، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته و چهارمین و پنجمین برند پرفروش در کشور چین بوده‌اند.

البته در خصوص شرکت‌های شیائومی و اپل باید این نکته را خاطر نشان ساخت که این دو برای کسب مکان چهارم در بازار اسمارت‌فون‌های چین مدت طولانی به رقابت مشغول بوده‌اند و بر اساس گزارش اخیر Counterpoint شیائومی علاوه بر فصل دوم، در سه‌ماهه سوم امسال نیز در این مبارزه پیروز بوده و با پیشی گرفتن از اپل، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. به علاوه این کمپانی در بازار هند و کشورهای اروپایی نیز عملکرد مطلوبی داشته، تا جایی که در بازار هند با غلبه بر سامسونگ جایگاه نخست را تصاحب کرده است. شیائومی همچنین با افتتاح فروشگاه‌هایی در کشورهای اروپایی، موقعیت خود را در میان کاربران این کشورها تثبیت کرده است؛ چنان که مطابق پیش‌بینی کارشناسان، سرعت رشد این کمپانی به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت از حضور اپل در قاره سبز پیشی خواهد گرفت.

Counterpoint China Mobile Market Q3 2018

سهم برندهای مختلف از بازار موبایل چین از سه‌ماهه سوم 2017 تا سه‌ماهه سوم 2018

در این گزارش به ششمین شرکت برتر یعنی میزو نیز اشاره شده که 2 درصد از سهم بازار را در فصل سوم سال جاری از آن خود ساخته است.

نکته عجیب این گزارش آن است که غول فناوری کره‌ای یعنی سامسونگ در فهرست سازندگان برتر اسمارت‌فون چین حضور ندارد. سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال 2016، هشت درصد از بازار گوشی‌های هوشمند چین را در اختیار داشت. این رقم در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی به 1 درصد رسید و روند افت فروش محصولات سامسونگ در چین به نحوی ادامه یافته که بر اساس آمار Counterpoint، در دو فصل گذشته حضور بسیار کمرنگی داشته و حتی نتوانسته جایگاه ششم بازار را تصاحب کند.

گزارش Counterpoint از تجمیع بازار (market consolidation) اسمارت‌فون در کشور چین حکایت دارد. همان طور که اشاره شد، 5 شرکت مادر (یا OEM) در مجموع 86 درصد از سهم بازار را در فصل اخیر در اختیار داشته‌اند. این میزان در زمان مشابه سال گذشته میلادی کمتر از 80 درصد بوده است.  

منبع : Counterpoint