معرفی BlackBerry KEY2 – نخستین اسمارت‌فون بلک‌بری با دوربین دوگانه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/3/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، امنیت Security ، BlackBerry Key2 ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : یک دهه است که اسمارت‌فون‌های بلک‌بری، آرزوهایی غیرواقعی را دنبال کرده و از قبل محکوم به شکست بوده‌اند (BlackBerry Storm را به خاطر دارید؟!). اما در سراسر این سال‌ها مؤلفه‌هایی مثل امنیت بالا، حفظ حریم شخصی و البته کی‌بورد فیزیکی، بلک‌بری را به یک برند خاص با طرفدارانی مشخص تبدیل کرده‌اند. حال باید دید، گوشی جدید بلک‌بری می‌تواند دامنه کاربران آن را افزایش دهد یا خیر. اخیرا باخبر شدیم کمپانی چینی TCL – صاحب امتیاز برند بلک‌بری – در روز پنجشنبه 7 ژوئن 2018 (17 خرداد 1397) رسما از اسمارت‌فون جدیدی با نام BlackBerry KEY2 رونمایی کرد. این گوشی مدل جدیدتر KEYone است که سال گذشته معرفی شد. از لحاظ طراحی تغییر قابل ملاحظه‌ای در KEY2 دیده نمی‌شود، اما مشخصات آن نسبت به KEYone تاحدی بهبود یافته است.

Introducing BlackBerry Key2

به گفته آلن لژیون (Alain Lejeune)، معاون ارشد بلک‌بری، هدف کمپانی TCL این بوده تا تمام ویژگی‌هایی که اسمارت‌فون‌های بلک‌بری را خاص و به یاد ماندنی کرده حفظ کند و در کنار آن، نوآوری‌ها و تجربیات جدیدی را به آن بیفزاید. اما عمده این نوآوری‌ها از نوع نرم‌افزاری‌ست. درست است که شرکت سازنده، KEY2 را "پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون بلک‌بری تاکنون" می‌نامد، اما عملا نسبت به مدل قبلی تفاوت چندانی حاصل نشده است.

KEY2 در ابعاد 8.5×71.8×151.4 میلی‌متر طراحی شده و 168 گرم وزن دارد. از فاصله زیاد، ممکن است KEY2 را با Galaxy Note8 اشتباه بگیرید، اما به محض دیدن صفحه کلید، متوجه حضور یک بلک‌بری خواهید شد. بدنه KEY2 از یک فریم فلزی (آلیاژی از آلومینیوم سری 7) و یک قاب بافت‌دار (textured) در پشت تشکیل شده که مانع سر خوردن گوشی از دست می‌شود. با این اوصاف KEY2 از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به KEYone دارد، جز آنکه شرکت سازنده کمی از حاشیه بالای دیوایس کاسته و فضا را برای دکمه‌های پهن‌تری فراهم نموده است. دکمه‌های پیمایش – که در بالای کی‌بورد فیزیکی قرار دارند – این بار از نوع backlit (با نور از پشت) بوده و در هنگامی که از آنها استفاده نمی‌شود، محو می‌گردند؛ این کار نمایشگر را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

KEY2 مثل مدل قبلی از یک نمایشگر ال‌سی‌دی (با فناوری IPS) به قطر 4.5 اینچ و نسبت تصویر 3:2 بهره می‌برد. رزولوشن صفحه نیز همان 1620×1080 پیکسل است که تراکم 433ppi را به دست می‌دهد. این نمایشگر با پوششی از جنس گوریلا گلس (ورژن نامشخص) محافظت می‌شود. در پایین نمایشگر امضای همیشگی بلک‌بری خودنمایی می‌کند؛ یک کی‌بورد فیزیکی QWERTY مجهز به 35 کلید با نور پس‌زمینه. در اینجا هم مثل KEYone، حسگر اثر انگشت روی کلید space تعبیه شده و این کلید به منزله شاتر دوربین هم عمل خواهد کرد.

Introducing BlackBerry Key2

شاید چشم‌گیرترین تغییرات در کی‌بورد اعمال شده باشد. کلیدهای کی‌بورد 20 درصد بزرگ‌تر شده و برای سهولت در تایپ بدون نگاه به صفحه کلید، بافت بیشتری در ساخت کلیدها به کار گرفته شده است. به‌علاوه، استفاده از پوشش مات به جای براق، تایپ را راحت‌تر می‌کند. جالب است بدانید دکمه‌های کی‌بورد خازنی بوده و همین امر باعث می‌شود تمام سطح کی‌بورد بتواند نقش تاچ‌پد را ایفا کند (گزینه‌ای مناسب برای اسکرول کردن صفحات وب). البته این قابلیت از بلک‌بری پاسپورت به یادگار مانده است.

فشار کوتاه یا طولانی روی هر یک از کلیدها، در ترکیب با Speed Key می‌تواند به مثابه میان‌بر برای انجام یک کار یا اجرای یک اپلیکیشن باشد (در مجموع ایجاد 52 میان‌بر امکان‌پذیر است). بلک‌بری با حذف کلید اضافی shift در سمت راست، کلیدی جدید به نام Speed Key را جایگزین آن کرده تا عمل میان‌بر را انجام دهد. به عنوان مثال می‌توانید کلید Speed Key را طوری تنظیم کنید که حرف I برنامه اینستاگرام را باز کند. برای این کار بایستی کلید I و Speed Key را همزمان فشار دهید.

Introducing BlackBerry Key2

به اعتقاد برخی کارشناسان، یکی از دلایل برجسته شدن KEYone، افزایش بهره‌وری (productivity) به سبب وجود کی‌بورد بود که همین تم در KEY2 نیز جریان دارد. هرچند کی‌بورد آنقدرها هم جذاب نبوده و در پاره‌ای از اوقات، مشکل‌ساز هم می‌شود. در واقع، می‌توان گفت کاربر در KEY2 بین دوراهی نمایشگر و کی‌بورد قرار دارد؛ مطمئنا اندازه کوچک نمایشگر برای پخش ویدئو یا بازی، ایده‌آل نیست، اما برخورداری از یک کی‌بورد فیزیکی QWERTY تاحدی جبران مافات می‌کند. البته در مواقعی کاربر چاره‌ای جز استفاده از صفحه کلید مجازی نخواهد داشت (مثل تایپ کردن نمادهایی چون & و {} که در کی‌بورد فیزیکی تعریف نشده‌اند) و در اینجاست که دوراهی مذکور، پیچیده‌تر می‌شود.

همانطور که گفته شد، طراحی ظاهری و نمایشگر KEY2 تغییر چندانی نداشته، اما در زمینه دوربین، تغییرات فراوانی را شاهد هستیم. دوربین 12 مگاپیکسلی در KEYone، عملکرد چندان بدی نداشت و عکس‌های خوبی می‌گرفت، اما در محیط‌های کم‌نور به مشکل بر می‌خورد و توانایی پایینی در ضبط ویدئوی 4K داشت. اما ظاهرا این مشکلات در KEY2 برطرف شده است. KEY2 نخستین اسمارت‌فون بلک‌بری با دوربین دوگانه به حساب می‌آید.

در پشت دستگاه 2 دوربین 12 مگاپیکسلی در کنار یک فلش دورنگ دیده می‌شود؛ دوربین اصلی پیکسل‌هایی به اندازه 1.28 میکرون و میدان دیدی برابر با 79.3 درجه دارد. گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 بوده و فوکوس خودکار تشخیص فاز آن نیز دوگانه (Dual Phase Detect) است. اما دوربین ثانویه با وجود آنکه پیکسل‌های کوچک‌تر (1 میکرون)، میدان دید محدودتر (50 درجه) و دیافراگم تنگ‌تری (f/2.6) دارد اما همچنان به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز است. توانایی ضبط ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، جزو قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین KEY2 آمده است.

Introducing BlackBerry Key2

دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی نیز، ضمن برخورداری از حالت‌های اسلوموشن و پانوراما، می‌تواند فیلم‌هایی با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه بگیرد. گفتنی‌ست دوربین جلو فاقد فلش بوده و نمایشگر ال‌سی‌دی گوشی، نقش فلش را بر عهده دارد. مشتریان بلک‌بری هیچ‌گاه انتظار دوربین فوق‌العاده از این برند نداشته‌اند، اما این بار انصافا دوربین‌های کارآمدی در گوشی KEY2 استفاده شده و به اعتقاد برخی کارشناسان با دوربین پرچمدارهای گران‌قیمتی چون آیفون 8 پلاس رقابت می‌کند. البته در مقابل دوربین‌های Galaxy Note8 و S9 حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

Introducing BlackBerry Key2

به جای اسنپ‌دراگون 625 – که در KEYone به کار گرفته شده بود – بلک‌بری در ساخت KEY2 از چیپ‌ست میان‌رده اسنپ‌دراگون 660 استفاده کرده است. این تراشه 8 هسته‌ای مشتمل بر 4 هسته پردازشی با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته پردازشی با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز (همگی از نوع هسته‌های Kryo 260) است. حافظه RAM گوشی به 6 گیگابایت ارتقا یافته و بلک‌بری دو گزینه 64 و 128 گیگابایتی را برای حافظه داخلی KEY2 در نظر گرفته که با توجه به پشتیبانی از microSD تا 256 گیگابایت دیگر نیز قابل ارتقاست.

ظرفیت باتری KEY2 با کاهشی جزئی، 3500 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده که از فناوری شارژ سریع (Quick Charge نسخه 3) برخوردار است. به لطف ماهیت کم‌مصرف اسنپ‌دراگون 660، باتری این گوشی جوابگوی نیاز کاربر بوده و به گفته شرکت سازنده، به راحتی 2 روز دوام می‌آورد. شبکه LTE، وای-فای، جک هدفون، پورت USB Type-C با استاندارد سرعت USB 3.0 و پشتیبانی از OTG، اتصال NFC و بلوتوث نسخه 5 از جمله امکانات ارتباطی KEY2 هستند. گفتنی‌ست این گوشی در نسخه دوسیمکارته هم به تولید می‌رسد.

Introducing BlackBerry Key2

سیستم عامل KEY2 نسخه 8.1 اندروید اوریو است. لازم به ذکر است، در کنار تأمین امنیت اطلاعات کاربر، بلک‌بری متعهد شده تا امنیت خود سیستم عامل اندروید را هم تأمین کند. لذا به گفته لژیون، امکان روت کردن KEY2 وجود نداشته و به غیر از نسخه مورد تأیید بلک‌بری، نمی‌توان ورژن دیگری از اندروید را روی این دستگاه نصب کرد. این ویژگی به درخواست مشتریان سازمانی بلک‌بری اعمال شده و از زمانی که شرکت، گوشی Priv را تولید کرد، چنین قابلیتی در دیوایس‌های بلک‌بری وجود داشته است.

حال می‌رسیم به نقطه قوت بلک‌بری، یعنی امکانات امنیتی. در اسمارت‌فون KEY2 سه اپلیکیشن امنیتی با نام‌های Locker ،DTEK و Power Center تدارک دیده شده‌اند که به گفته بلک‌بری، در قالب آپدیت‌های نرم‌افزاری به گوشی KEYone نیز راه خواهند یافت. اپلیکیشن DTEK، ضمن ارائه اطلاعات در زمینه سیستم‌عامل و امنیت دیوایس شما، می‌تواند اعلام کند که هر اپلیکیشن چه مجوزهایی را دریافت کرده و اگر یک اپلیکیشن رفتاری غیرعادی نشان دهد، متوجه خواهد شد.

Introducing BlackBerry Key2

حالت Locker – که در ابتدا در انحصار اسمارت‌فون BlackBerry Motion بود – دسامبر سال گذشته در قالب یک آپدیت امنیتی ماهانه به KEYone راه یافت و امسال به‌صورت پیش‌فرض روی KEY2 نصب خواهد بود. Locker جایی‌ست که می‌توانید عکس‌ها و فایل‌های شخصی و محافظت‌شده با اثرانگشت را ذخیره کنید. به‌علاوه، امکان ذخیره اپلیکیشن‌های شخصی و دسترسی به Firefox Focus (مرورگر شخصی موزیلا) نیز از طریق Locker فراهم خواهد بود.

Power Center می‌تواند به مرور زمان، عادت‌های شارژی شما را یاد بگیرد. به عنوان مثال، فرض کنیم Power Center متوجه می‌شود که شما معمولا گوشی خود را ساعت 10 شب شارژ می‌کنید. حال اگر یک شب این نوبت را فراموش کنید، Power Center ضمن هشدار دادن، به شما اعلام می‌کند که تا رسیدن به مرحله low battery (باتری کم) چقدر زمان دارید.

Introducing BlackBerry Key2

در پایان گفتنی‌ست با توجه به افزایش امکانات KEY2، طبیعتا قیمت آن هم بالاتر رفته و مدل پایه آن از همین ماه ژوئن با قیمت تقریبی 650 دلار وارد بازارهای جهانی شد (در حالیکه مدل پایه KEYone، حدودا 550 دلار قیمت داشت). البته تنها 3 دلیل عجیب می‌تواند شما را برای خرید این گوشی متقاعد کند؛ یا علاقه شدیدی به صفحه کلیدهای فیزیکی داشته باشید، یا به نوستالژی‌های دهه 2000 میلادی علاقه‌مند باشید و یا اینکه به شکل وسواس‌گونه‌ای به دنبال امنیت باشید! 

منبع : BlackBerry