معرفی Thuraya X5-Touch – نخستین اسمارت‌فون ماهواره‌ای مجهز به اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1397/1/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، ثریا Thuraya

واحد خبر mobile.ir : افرادی که به هر دلیل زیاد به سفر می‌روند، همواره مجبورند سیم‌کارت‌های خود را تعویض کنند. ولی اگر فرد در موقعیتی قرار بگیرد که هیچ سیمکارتی در آنجا آنتن نداشته باشد، تعویض سیم‌کارت دردی را دوا نخواهد کرد. در این صورت، تنها راه چاره استفاده از گوشی‌های ماهواره‌ای‌ست. اما وقتی این شخص مجددا به محل زندگی خود باز می‌گردد، به سراغ گوشی هوشمند خود رفته و برای تماس از آن استفاده می‌کند. مطمئنا این رفت و برگشت‌های متوالی و جابجایی بین گوشی‌ها برای افراد خوشایند نیست. در این میان، کمپانی مخابراتی ثریا، راه‌حل جدیدی برای این مشکل دارد: یک اسمارت‌فون اندرویدی که هم از ارتباطات زمینی پشتیبانی می‌کند و هم توانایی برقراری تماس ماهواره‌ای را دارد. در ادامه نگاهی داریم به مشخصات این اسمارت‌فون.

Introducing Thuraya X5 Touch the First Satellite Smartphone

شرکت مخابراتی ثریا در روز چهارشنبه 11 آوریل 2018 (22 فروردین 1397) طی کنفرانسی که در دوبی برگزار شد، از نخستین اسمارت‌فون ماهواره‌ای دنیا با نام Thuraya X5-Touch رونمایی کرد. این گوشی از دو اسلات سیم‌کارت برخوردار بوده و علاوه بر سیم‌کارت ماهواره‌ای، سیم‌کارت‌های متداول GSM (شبکه‌های 3G ،2G یا 4G) را هم می‌پذیرد. جالب آنکه هر دو نوع ارتباط (ماهواره‌ای و زمینی) به صورت همزمان فعال بوده و از طریق ویجتی که روی هوم اسکرین گوشی قرار دارد، می‌توان پی برد که در حال حاضر گوشی از چه نوع ارتباطی استفاده می‌کند.

احمد الشمسی (Ahmed Al Shamsi)، مدیر عامل شرکت اماراتی ثریا، می‌گوید: «امروز ثریا با معرفی یک محصول نوآورانه و پیشرفته دیگر به بازار MSS (سرویس موبایل ماهواره‌ای)، به دستاورد جدیدی رسید.» به گفته الشمسی، Thuraya X5-Touch بر پایه تجربه این شرکت در تولید طیف موفقی از تلفن‌های ماهواره‌ای ساخته شده و با توجه به تجهیز آن به سیستم عامل اندروید، دست کاربر برای نصب اپلیکیشن دلخواهش باز بوده و لذا این گوشی جدید، مفهوم BYOA (کوتاه‌شده Bring Your Own Application، "اپلیکیشن خودت را بیاور") را کامل می‌کند. ثریا امیدوار است، با توجه به اندرویدی بودن این اسمارت‌فون، برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌هایی را توسعه دهند که قابلیت ماهواره‌ای بودن گوشی در آنها لحاظ شده باشد.

Introducing Thuraya X5 Touch the First Satellite Smartphone

همانطور که در مقدمه گفته شد، این اسمارت‌فون – مثل بقیه تلفن‌های ماهواره‌ای – مناسب افراد معمولی نبوده و به طور اختصاصی برای کاربرانی ساخته شده که شرایط کاری آنها به گونه‌ای‌ست که مدام از شبکه ارتباطی زمینی یا GSM خارج می‌شوند؛ مثل افرادی که به مأموریت‌های دولتی اعزام می‌شوند و یا در فعالیت‌هایی نظیر پروژه‌های انرژی، ارتباطات سازمانی یا استقرار NGOها مشغول به کارند. لذا با توجه به شرایط کاری دشواری که برای این افراد پیش‌بینی می‌شود، ثریا هر 3 سرویس ناوبری و مسیریابی جی‌پی‌اس، گلوناس و بایدو را در این گوشی به خدمت گرفته که از لحاظ امنیتی برای کاربران Thuraya X5-Touch بسیار حیاتی خواهد بود. نکته جالب‌تر، در نظر گرفتن دکمه اختصاصی SOS برای شرایط اضطراری است.

در نگاه اول، آنچه که بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند، وجود آنتن ماهواره‌ای تمام‌جهتی یا omni-directional در قسمت بالا سمت راست است. طبق ادعای ثریا، وجود این آنتن تضمینی‌ست بر یک ارتباط بدون قطعی، به طوری که حتی در هنگام برقراری تماس ماهواره‌ای هم کاربر می‌تواند بدون قطع شدن ارتباط، به راه رفتن و حرکت خود ادامه دهد. ثریا مدعی‌ست که شبکه جامع ماهواره‌ای این شرکت، امکان برقراری تماس ماهواره‌ای را در بیش از 160 کشور در اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا فراهم می‌کند. از لحاظ شبکه‌های زمینی هم، Thuraya X5-Touch از اکثر فرکانس‌های 3G ،2G و 4G در دنیا پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از این گوشی، یا باید سیم‌کارت معمولی داشته باشید، یا سیمکارت ماهواره‌ای ثریا و یا در صورت تمایل، هر دو را.

ثریا درباره مشخصات این اسمارت‌فون جدید، زیاد وارد جزئیات نشده و تیتروار به بعضی از آنها اشاره کرده است؛ از جمله مهم‌ترین این مشخصات، صفحه نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی (1,080×1,920 پیکسل) است که با پوششی از Gorilla Glass (ورژن نامشخص) محافظت می‌شود. داشتن درجه حفاظت IP67، مقاومت در برابر آب و خاک را برای این گوشی به همراه داشته و علاوه بر آن، از استاندارد نظامی MIL نیز برخوردار است. با این اوصاف، می‌توان Thuraya X5-Touch را مقاوم‌ترین گوشی ماهواره‌ای در دنیا تلقی کرد.

وای-فای، بلوتوث و NFC از دیگر امکانات ارتباطی Thuraya X5-Touch به شمار می‌آیند. در پشت و جلوی دیوایس، دوربین به کار رفته، اما جزئیات آن مشخص نیست. حتی درباره ورژن اندروید، چیپ‌ست و حافظه گوشی هم سخنی به میان نیامده است. ظرفیت باتری نیز نامعلوم بوده و ثریا به ذکر این نکته بسنده کرده که به منظور برقراری تماس‌های طولانی و با توجه به پشتیبانی گوشی از قرار گرفتن درازمدت در حالت استندبای، این اسمارت‌فون از یک باتری با ظرفیت بالا بهره می‌برد.

Introducing Thuraya X5 Touch the First Satellite Smartphone

به گفته الکساندر لاخنر (Alexander Lachner)، مدیر سرویس‌های صوتی در شرکت ثریا، اسمارت‌فون Thuraya X5-Touch در زمینه طراحی و عملکرد، گامی بزرگ به سمت جلو محسوب شده و می‌تواند قواعد بازی را در این صنعت تغییر دهد. وی افزود: «خلق تلفن‌های ماهواره‌ای هوشمندتر هدف همیشگی ما بوده و خوشحالیم از اینکه تجربه کاربری جدیدی را به مشتریان‌مان ارائه کردیم که بسیاری در این صنعت، منتظر و طالب آن بوده است.»

قیمت Thuraya X5-Touch هنوز مشخص نیست، اما این گوشی از سه‌ماهه چهارم سال 2018، در کشورهایی که جزو شرکای خدماتی ثریا به حساب می‌آیند، عرضه خواهد شد.  

منبع : Thuraya


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا