خرید کمپانی ورتو توسط هاکان اوزان، تاجر معروف ترکیه

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، نوکیا Nokia ، ورتو Vertu

واحد خبر mobile.ir : ورتو یک کمپانی انگلیسی است که به ساخت گوشی‌هایی با طراحی‌های خارق‌العاده و البته قیمت‌های نجومی (حتی تا 40 هزار پوند) معروف است. این شرکت در سال 1998 توسط نوکیا تأسیس شد. هدف نوکیا از راه‌اندازی ورتو، ایجاد بازاری خاص با مشتریانی خاص‌تر بود؛ مشتریانی که حاضرند برای داشتن گوشی‌های سفارشی‌ساز با صفحه یاقوت کبود، قابی از چرم شترمرغ و بدنه تیتانیوم، پول‌های گزافی بپردازند. اما چندی است که این شرکت انگلیسی حال و روز خوبی ندارد. نوکیا در سال 2012 ورتو را به شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی EQT واگذار کرد. پس از گذشت 3 سال، اعلام شد که EQT نیز سهام ورتو را به یک کمپانی هولدینگ هنگ‌کنگی به نام Godin Holdings فروخته است. اما طبق جدیدترین خبرها، مالک جدید ورتو، یک سرمایه‌دار ترک‌تبار است.

vertu signature

Vertu Signature

به گزارش خبرگزاری دیلی تلگراف، شرکت قبرسی Baferton -- که در تملک سرمایه‌داری از ترکیه به نام هاکان اوزان (Hakan Uzan) قرار دارد -- اخیرا با پرداخت 50 میلیون پوند (با نرخ تبدیل کنونی ارز، حدود 61 میلیون دلار)، کمپانی ورتو را از Godin Holdings خریداری نموده است.

خانواده اوزان، یکی از جنجالی‌ترین خانواده‌های ترکیه بوده و هاکان اوزان تنها یکی از اعضای این خانواده است. در سال 2002، کمپانی نوکیا، هاکان اوزان را به یک کلاهبرداری گسترده متهم کرد ولی اوزان با بی‌توجهی به دادگاه از حضور در جلسه دادرسی مربوط به اتهاماتش امتناع ورزید. در نهایت دادگاه به صورت غیابی، وی را به 15 ماه حبس محکوم کرد، اما این حکم پس از درخواست تجدید نظر، لغو شد.

ماجرا از این قرار بوده که خانواده اوزان در دهه 90 میلادی، مبلغ قابل‌توجهی را از دو کمپانی نوکیا و موتورولا قرض می‌کند تا یک اپراتور مخابراتی به نام Telsim را در سال 1994 در ترکیه راه‌اندازی نماید (که این اپراتور مقدمه‌ای شد برای تشکیل کسب‌وکار Vodafone در ترکیه).

telsim vodafone

اپراتور Telsim در جریان حباب اقتصادی سال‌های 1995 تا 2001 میلادی -- موسوم به dotcom crash -- با مشکلات مالی مواجه شد و نتوانست بدهی خود را به ارزش 2.7 میلیارد دلار بپردازد. اما این مسأله موجب شد که ادعاهایی مطرح شود مبنی بر اینکه خانواده اوزان به جای پرداخت بدهی، پول‌ها را صرف خرید جت‌های خصوصی و دارایی‌های بین‌المللی کرده‌اند. حدود 10 سال قبل، دادگاه‌های نیویورک حکم پرداخت غرامت چند میلیارد دلاری به 2 شرکت نوکیا و موتورولا را صادر کردند، اما خانواده اوزان همچنان از پذیرش اتهامات سر باز می‌زنند.

نزاع خانواده اوزان‌ها با نوکیا در واقع تنها بخشی از سقوط قدرت این خانواده به شمار می‌آید. خانواده اوزان‌ها قبل از اینکه در سال 2003 با مسئولین و مقامات وارد نزاع شوند، صاحب بانک، شبکه تلویزیونی، اپراتور مخابراتی و چندین شرکت دیگر بودند. اما پس از اتهامات وارده در رابطه با کلاهبرداری، اموال این خانواده توقیف و اعضای آن تبعید شدند. جِم (Cem)، برادر هاکان، یکی از مخالفین اردوغان، رییس جمهور ترکیه، است. همچنین، به دنبال مشکلات مالی به وجود آمده برای این خانواده، برادران هاکان از خرید واحد در برج ترامپ انصراف دادند که این مسأله، واکنش دونالد ترامپ و شکایت او به دادگاه را در پی داشت.

کشور فرانسه به خانواده اوزان پناهندگی سیاسی داده، اما محل دقیق سکونت آنها در فرانسه مشخص نیست.

هاکان اوزان، از طریق سخنگوی خود، به خبرگزاری دیلی تلگراف گفت: «ورتو یک برند قدرتمند، با بازاری خاص و پذیرفته‌شده است. من منتظر کار کردن با این گروه و تأمین سرمایه هستم تا تمام پتانسیل‌های آن را محقق کنم.»

در سال‌های اخیر، عواملی از قبیل رقابت شدید در بازار اسمارت‌فون، هزینه‌های بالای تولید و رقابت از سوی سرویس‌هایی که دیوایس‌های ارزان‌تری را سفارشی‌سازی می‌کنند، مانع از سودآوری کمپانی ورتو شده است.

vertu sells its business to hakan uzan

به گفته Companies House (سازمان ثبت شرکت‌های انگلیس)، کمپانی Godin Holdings از زمانی که ورتو را تصاحب کرد، هیچ گاه حساب‌های خود را ثبت نکرده و اکنون از موعد آنها گذشته است. آخرین آماری که از وضعیت مالی ورتو در اختیار است به سال 2014 بر می‌گردد که در آن ورتو با وجود کسب 110 میلیون پوند از راه فروش محصولاتش، ضرری 53 میلیون پوندی را متحمل شد. حسابرس این شرکت نیز در آوریل 2016 از سمت خود استعفا داد.

به گفته گوردون واتسون (Gordon Watson)، مدیرعامل ورتو، هر دو کمپانی Baferton و ورتو در این باور مشترکند: هر سال 1.5 میلیارد دستگاه اسمارت‌فون در سراسر جهان به فروش می‌رسد که در این میان تقاضا برای محصولاتی اختصاصی با کیفیت ممتاز و خدمات مربوط به خودش نیز دیده می‌شود. واتسون اظهار امیدواری کرده که کسب‌وکار، برند و خدمات ورتو در سایه همکاری با شرکت Baferton گسترش یابد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا