معرفی iPad Pro - بزرگترین تبلت اپل با صفحه نمایش 12.9 اینچی

نمایش خبر

تاریخ : 1394/6/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، آی او اس iOS ، Apple iPad Pro 12.9 2015 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی در مورد تبلت جدید اپل سرانجام این آی‌پد معرفی شد. کمپانی اپل در روز چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 (18 شهریور 1394)، طی مراسمی که در سانفرانسیسکو برگزار شد همزمان با معرفی آیفون 6S و آیفون 6S Plus و نسخه به‌روزرسانی‌شده سری iPad mini با نام iPad mini 4، از جدیدترین تبلت خود با نام iPad Pro نیز رونمایی کرد. همانطور که قبلا هم شنیده شده بود، این تبلت نسبت به آی‌پدهای دیگر بزرگ‌تر بوده و به iOS 9 مجهز است. تیم کوک، مدیر عامل اپل، در جریان این مراسم، تبلت‌های آی‌پد را تعریفی آشکار از دیدگاه اپل نسبت به آینده کامپیوترهای شخصی توصیف کرده و این دیوایس‌ها را در 5 سال حضور آنها در بازار تا به امروز متحول‌کننده شیوه بازتولید و آموزش دانست. مدیرعامل اپل ضمن اشاره به همکاری این شرکت با برندهای برتری نظیر سیسکو و IBM از ارتقا کاربری‌های آی‌پد در زمینه‌های شرکتی و محیط کار یاد کرد. تیم کوک با این مقدمه iPad Pro را با شعار «بزرگ‌ترین خبر iPad از زمان تولید iPad» به معرض نمایش عموم گذاشت.

پس از معرفی اولیه دیوایس توسط تیم کوک، ادامه مراسم و معرفی کامل دستگاه به عهده فیل شیلر -- نائب رئیس ارشد بازاریابی جهانی اپل -- واگذار شد.

Apple Tim Cook and Phil Schiller

تیم کوک (چپ) و فیل شیلر (راست)

 

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

iPad Pro در ابعاد 6.9×220.6×305.7 میلی‌متر طراحی شده و عنوان بزرگترین تبلت اپل را به خود اختصاص می‌دهد. برای اینکه بزرگی ابعاد این تبلت را تصور کنیم بد نیست آن را با iPad Air 2 مقایسه کنیم تا متوجه شویم عرض صفحه نمایش iPad Pro برابر طول صفحه نمایش iPad Air 2 است و از این رو عرض iPad Pro تقریبا برابر با طول iPad Air 2 است. به عبارت دیگر می‌توان گفت iPad Pro درحدود 78 درصد بزرگ‌تر از iPad Air 2 است.

Apple iPad Pro vs. iPad Air 2 - اپل آیپد پرو در مقابل آیپد ایر 2

آی‌پد پرو (راست) در کنار آی‌پد ایر 2 (چپ)

به گفته فیل شیلر (Phil Schiller)، نایب رییس ارشد بخش بازاریابی جهانی اپل، «این [تبلت] می‌تواند کارهایی را انجام دهد که یک اسمارت‌فون قادر به انجامش نیست، چون مجبور نیست در جیب شما جا بگیرد.» اپل می‌گوید این تبلت به قدری بزرگ است که هنگام تایپ با کی‌بورد روی صفحه، حس کار کردن با لپ‌تاپ به شما دست خواهد داد، چرا که صفحه‌کلید با اندازه کامل یا در اصطلاح full-size به نمایش در می‌آید.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

وزن 713 گرمی این تبلت تفاوت چندانی با اولین نسخه آی‌پد نداشته و ضخامت 6.9 میلی‌متری آن نیز تنها 0.8 میلی‌متر از iPad Air 2 بیشتر است که با این اوصاف، با توجه به صفحه بزرگ iPad Pro می‌توان آن را تبلتی سبک‌وزن تلقی کرد. ناگفته نماند وزن ورژن مجهز به شبکه LTE کمی بیشتر بوده و معادل 723 گرم اعلام شده است.

قطر صفحه نمایش iPad Pro برابر 12.9 اینچ بوده و اپل در ساخت آن از پنل‌ ال‌سی‌دی با فناوری IPS (از نوع LED-backlit) استفاده کرده است. رزولوشن نمایشگر 2048×2739 پیکسل اعلام شده که تراکم پیکسلی آن معادل 265ppi خواهد بود. نسبت تصویر نیز همانند دیگر آی‌پد‌های تولید شده همچنان 4:3 باقی مانده است. به علاوه، اپل همان تکنولوژی نمایشگرهای iMac Retina 5K -- موسوم به Custom timing controller -- را در iPad Pro نیز به کار گرفته است. این صفحه ضدخش بوده و از پوشش oleophobic (مقاوم در برابر چربی) برخوردار است که مانع از جذب اثر انگشت روی صفحه خواهد شد. نکته دیگر در مورد صفحه نمایش این تبلت سرعت تعویض فریم یا در اصطلاح refresh rate آن است. سرعت تعویض فریم کمیتی است که در واحد هرتز اندازه‌گیری شده و تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که نمایشگر می‌تواند در هر ثانیه تصویر را نوسازی کند. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، فریم‌های تصویر روان‌تر و نرم‌تر حرکت خواهند کرد. به گفته فیل شیلر، «این اولین باری است که در نمایشگر‌های اپل شاهد رفرش ریت متغیر هستیم.» این بدان معناست که اپل می‌تواند سرعت تعویض فریم نمایشگر را با توجه به محتوا پایین آورده و در مصرف باتری صرفه‌جویی کند.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

اپل تصمیم گرفت چیپست جدید خود با نام A9X را برای اولین بار در iPad Pro به کار گیرد. به گفته اپل این چیپ‌ست از همه نظر نسبت به مدل قبلی خود (A8X) برتری داشته و گفته می‌شود عملکرد آن حدود 1.8 برابر سریع‌تر از A8X است. از آنجا که پهنای باند حافظه و عملکرد گرافیکی در A9X دو برابر شده، می‌توان iPad Pro را دستگاهی ایده‌آل برای بازی و اجرای اپلیکیشن‌های productivity دانست.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

شیلر می‌گوید: «تیم طراح چیپ‌ست ما کار خود را به خوبی و مشتاقانه انجام می‌دهد.» وی مدعی است که iPad Pro «از 80 درصد از رایانه‌های شخصی قابل حملی که در 12 ماه اخیر وارد بازار شده‌اند سریع‌تر است.» او هم‌چنین از نظر گرافیکی، این تبلت را از 90 درصد از PCهای قابل حملی که در 12 ماه اخیر وارد بازار شده‌اند سریع‌تر می‌داند. به کارگیری این چیپ‌ست جدید علاوه بر گرافیک، عملکرد باتری دستگاه را نیز بهبود می‌بخشد به طوری که اپل مدعی است که این تبلت می‌تواند در برنامه iMovie در آن واحد 3 استریم از ویدیوهای با وضوح 4K را ویرایش کند، و در عین حال باتری آن تا 10 ساعت دوام بیاورد. البته هنوز ظرفیت دقیق باتری از سوی اپل اعلام نشده است.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

حافظه داخلی iPad Pro در نسخه Wi-Fi برابر 32 یا 128 گیگابایت بوده و در نسخه LTE تنها شاهد گزینه 128 گیگابایتی هستیم و باتوجه به پشتیبانی نکردن از کارت حافظه، این ارقام قابل ارتقا نخواهند بود. گفتنی است اپل جزییاتی را درباره RAM این دستگاه اعلام ننموده، اما شرکت ادوبی از وجود 4 گیگابایت RAM در این دستگاه خبر داده است و برخی آزمایش‌های انجام شده نیز حاکی از صحت این موضوع است

دوربین اصلی این تبلت -- موسوم به iSight -- دارای رزولوشن 8 مگاپیکسل بوده و می‌تواند با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه و یا با وضوح 720p و سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. از امکانات دوربین می‌توان به فوکوس لمسی، فناوری تشخیص چهره و لبخند و تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا (HDR) اشاره کرد. دوربین جلو نیز -- که به FaceTime شهرت دارد -- 1.2 مگاپیکسل وضوح داشته و می‌تواند با وضوح 720p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

در دورتادور دستگاه 4 اسپیکر به چشم می‌خورد. که به گفته اپل این اسپیکرها 3 برابر قوی‌تر از اسپیکرهای iPad Air 2 بوده و قادرند، بسته به نحوه در دست گرفتن تبلت، به طور خودکار صدا را در سمت راست و چپ دستگاه متعادل نماید. به علاوه در هنگام فیلم‌برداری، iPad Pro می‌تواند صدا را به صورت استریو نیز ضبط کند.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

تبلت iPad Pro لوازم جانبی جذابی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قلم استایلوس جدید اپل با نام Apple Pencil اشاره کرد.

Apple Pencil - قلم اپل

برخلاف قلم‌های خازنی - ساخته شده توسط سازندگانی غیر از اپل - برای مدل‌های قبلی آی‌پد‌، Apple Pencil به معنای واقعی کلمه نسبت به فشار حساس بوده و عملکردی تا حدی مشابه قلم‌های Galaxy Note سامسونگ یا تولیدات Wacom دارد. این قلم، باتری مخصوص به خود را داشته و برای شارژ می‌توانید آن را از طریق پورت Lightning به تبلت وصل کنید تا در عرض تنها 15 ثانیه، به شارژی برای کارکرد به مدت 30 دقیقه دست یابد.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

سنسور‌هایی که در صفحه نمایش تعبیه شده‌اند با کمک دو سنسور تعبیه شده در نوک قلم می‌توانند موقعیت قلم، میزان کج بودن آن و فشاری که کاربر موقع نوشتن وارد می‌کند را تشخیص دهند. به موجب این ویژگی هرچه فشار وارد شده کمتر باشد، خطوط رسم شده باریک‌تر بوده و هرچه فشار بیشتر شود، ضخامت خطوط نیز بیشتر خواهد شد. از این رو به گفته اپل می‌توان کارهایی مانند طراحی، حاشیه‌نویسی متون و بسیاری کارهای دیگر که مردم با قلم و کاغذ انجام می‌دهند را در iPad Pro نیز پیاده کرد. سیگنال‌های ارسال شده از دو نقطه حاضر در نوک قلم زاویه و موقعیت را برای بازتولید خطوط پهن و خطوط سایه محاسبه می‌کنند که این ویژگی، طراحی‌های دقیق را امکان‌پذیر می‌نماید. پس طراحان و گرافیست‌ها هم می‌توانند از قلم Apple Pencil استفاده کنند.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

گفتنی است استیو جابز، مدیر عامل فقید اپل، طی یک سخنرانی در سال 2007، با گفتن جمله معروف "چه کسی به استایلوس نیاز دارد؟" از قلم استایلوس بدگویی کرده و آن را ناکارآمد می‌دانست. بدین ترتیب عرضه Apple Pencil را می‌توان حرکتی مغایر با رویکرد قبلی این کمپانی و تفکرات بنیانگذار استوره‌ای آن دانست.

یکی دیگر از لوازم جانبی iPad Pro صفحه‌کلیدی فیزیکی به نام Smart Keyboard است که شباهت زیادی به صفحه‌کلید Surface Pro 3 مایکروسافت داشته و از فناوری "دکمه پروانه‌ای" (butterfly key) بهره می‌برد.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

 

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

3 دایره کوچک -- به نام Smart Connector -- که در لبه دستگاه قرار دارند، اتصال صفحه‌کلید به تبلت را (از طریق نیروی مغناطیسی) ممکن کرده و باعث انتقال داده و انرژی می‌شوند. البته این کی‌بورد دستاورد بزرگی نبوده و شرکتی مثل Logitech هم کی‌بورد Create را برای iPad Pro تولید کرده است؛ گذشته از اینکه Smart Keyboard فاقد امکانات جدید -- نظیر ترک‌پد و کلید‌های حساس به فشار -- است.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

این لوازم جانبی بی‌دلیل طراحی نشده‌اند؛ اپل برای iPad Pro تعدادی اپلیکیشن productivity تدارک دیده که با Apple Pencil و Smart Keyboard سازگاری کامل دارند. علاوه بر اپلیکیشن‌های جدید Notes و Mali (محصول اپل)، برنامه‌های شرکت Adobe (مانند Adobe Photoshop Fix و Adobe Sketch) و مجموعه اپلیکیشن‌های Microsoft Office (از جمله Word، Excel و Powerpoint) به خوبی با Apple Pencil کار می‌کنند.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

یکی دیگر از امکانات جالب iPad Pro، قابلیتی به نام "نمای دوبخشی" (split-view) است که به موجب آن کاربر می‌تواند دو اپلیکیشن در حال اجرا را به صورت همزمان مشاهده کند. پس می‌توان گفت این تبلت برای کاربرانی که به دنبال ویژگی چندوظیفه‌گی، یا در اصطلاح multi-tasking هستند، گزینه مناسبی است.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

روی دکمه Home همچنان از اسکنر اثر انگشت Touch ID دیده می‌شود و باوجود اینکه انتظار می‌رفت این تبلت از درگاه USB type-C پشتیبانی کند، iPad Pro همچنان از پورت Lightning برای اتصالات سیمی بهره می‌برد.

Apple iPad Pro - اپل آیپد پرو

iPad Pro یکی از سازگارترین تبلت‌های اپل با محیط زیست به شمار می‌رود. این دستگاه از آلومینیوم قابل‌بازیافت تشکیل شده و بدون استفاده از PVC ساخته شده است؛ شیشه نمایشگر فاقد آرسنیک بوده و درساخت پنل نمایشگر LED-backlit نیز جیوه به کار نرفته است.

اپل به این نکته پی برده که بازار تبلت‌ها از رشد چشمگیر سابق فاصله گرفته و از این رو این شرکت باید از یک سو قیمت آی‌پدهای معمولی خود را تا حد ممکن پایین نگه داشته و از سوی دیگر حاشیه سود و نقطه تمایز خود را حفظ کند. به همین جهت است که امروز شاهد عرضه یک آی‌پد جدیدتر و گران‌تر هستیم؛ گزینه‌ای که مخاطبان خاص خود را دارد و کاربرانی که به دنبال دیوایس‌های رده‌بالا هستند به سمت آن خواهند رفت. در مقابل، آی‌پدهای Air و Mini نیز برای کاربرانی در نظر گرفته شده که طالب محصولات ارزان‌تر هستند. هم‌چنین اپل به خوبی واقف است که برخی محصولات مبتنی بر ویندوز 10، تبلت‌های Surface (محصول مایکروسافت) و دیگر دستگاه‌های مشابه، رقبای سرسختی برای iPad در محیط‌های اداری خواهند بود. اقدامات اخیر اپل، از جمله عرضه قلم و صفحه‌کلید، مشارکت با IBM در جهت توسعه اپلیکیشن‌های اداری برای iOS و همکاری با مایکروسافت در زمینه تولید برنامه‌های productivity، همگی گویای این مطلب است که اپل نمی‌خواهد از رقبای خود عقب بماند.

تبلت iPad Pro از نوامبر سال جاری میلادی در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری وارد بازار می‌شود. نسخه وای-فای با حافظه داخلی 32 و 128 گیگابایت، به ترتیب 799 و 949 دلار قیمت‌گذاری شده‌ است. هم‌چنین، قیمت نسخه 128 گیگابایتی مجهز به شبکه LTE نیز 1079 دلار اعلام شده. اپل در نار فروش iPad Pro و iPad mini 4 به فروش iPad Air ،iPad mini 2 و iPad Air 2 نیز ادامه می‌دهد.

Apple iPad Pro, iPad Air, and iPad Mini Prices

لوازم جانبی این تبلت نیز با قیمت 99 دلار برای Apple Pencil و 169 دلار برای Smart Keyboard به صورت جداگانه به فروش می‌رسند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا