گزارش مالی اپل از سه‌ماهه اول سال 2024 - کاهش درآمد و سود، رشد در بخش خدمات

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 2 می 2024 (13 اردیبهشت 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 مارچ 2024 (منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی این شرکت) منتشر کرده است. اپل در این نوبت به درآمد 90.8 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که در مقایسه با درآمد 94.8 میلیارد دلاری سال قبل، 4 درصد کاهش یافته است. این اولین فصل حضور هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو در بازار بوده و با افت درآمدزایی بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی می‌توان از تأثیر اندک درآمد حاصل از این محصول 3,500 دلاری سخن به میان آورد. میزان سود خالص اپل در فصل دوم 2024 نیز با کاهش 2 درصدی به 23.6 میلیارد دلار رسیده و سود تقلیل یافته به ازای هر سهم نیز تقریباً بدون تغییر 1.53 دلار اعلام شده است.

تیم کوک (Tim Coock) مدیرعامل اپل ضمن اشاره به رکوردشکنی بخش خدمات، از معرفی هدست Apple Vision Pro به‌عنوان نکته برجسته این فصل یاد کرده که پتانسیل‌های پردازش فضایی (spatial computing) را به دنیا نشان می‌دهد. کوک در ادامه صحبت‌هایی خود از معرفی محصولات جدید در رویداد هفته آینده خبر داده که مطابق خبرها نسل بعدی تبلت‌های iPad Pro این شرکت خواهند بود. تیم‌ کوک در گفت‌وگو با CNBC علت افت درآمد این نوبت نسبت به سال گذشته را به شرایط خاص سال قبل نسبت می‌دهد که در آن فروش با تأخیر سری آیفون 14 (به‌دلیل مشکلات ناشی از زنجیره تأمین مرتبط با همه‌گیری کرونا) 5 میلیارد دلار عایدی بیش‌تری را برای این مجموعه به‌همراه داشت که در صورت کسر کردن آن 5 میلیارد دلار از نتایج مالی این نوبت، اپل عملاً در این سه‌ماهه نیز به رشد دست پیدا کرده است.

از نگاه لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر عالی اپل نیز رکوردشکنی تعداد دستگاه‌های فعال اپل، بالاترین رقم سود تقلیل‌یافته سهام در فصل‌های دوم و اختصاص 110 میلیارد دلار بیش‌تر برای بازخرید سهام، مهم‌ترین رویدادهای گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال 2024 را تشکیل می‌دهند.

درآمد 90.8 میلیاردی اپل در این نوبت با وجود کاهش نسبت به سال قبل از پیش‌بینی LSEG مبنی بر درآمد 90.01 میلیارد دلاری اپل فراتر رفته و سود تقلیل‌یافته 1.53 دلاری هر سهم نیز به همین ترتیب از پیش‌بینی 1.5 دلاری بازار فراتر است اما با این وجود سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعت‌های اداری با کاهش 7 درصدی روبرو شد.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 30 مارچ 2024 می‌پردازیم.

آیفون: کاهش درآمد مطابق با پیش‌بینی‌ها

بخش آیفون به‌عنوان مهم‌ترین زیر مجموعه اپل در سه‌ماهه دوم سال 2024 به درآمد 45.97 میلیارد دلار دست پیدا کرده که در مقایسه با درآمد 51.3 میلیارد دلاری سال گذشته افتی بیش از 10 درصدی را تجربه کرده است. این درآمد را (که با پیش‌بینی 46 میلیارد دلاری بازار نیز اندکی فاصله دارد) می‌توان روی کاغذ به استقبال نچندان فوق‌العاده کاربران از سری جدید iPhone 15 تعبیر کرد اما تیم کوک نظر دیگری داشته و بدون در نظر گرفتن افزایش فروش آیفون‌های سال قبل آن را هم‌سطح گذشته می‌داند. مدیرعامل اپل همچنین در مورد شرایط بازار چین با اوج گرفتن مجدد هواوی نیز خوش‌بین بوده و حتی از رشد آیفون در چین سخن گفته است!

Apple iPhone 15 Pro Max

آی‌پد: ادامه سقوط در غیبت محصول جدید

اپل از سال 2022 به این سو آی‌پد جدیدی را به‌بازار عرضه نکرده و از این رو خانواده تبلت‌های اپل که در سه‌ماهه پایانی سال 2023 نیز کاهش درآمد 25.2 درصدی را تجربه کرده بود بار دیگر در این گزارش نیز روند کاهشی خود را ادامه داده است؛ زیر مجموعه iPad اپل در سه‌ماهه دوم سال 2024 به درآمد 5.6 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به سال گذشته 16.6 درصد کاهش یافته و قادر به برآوردن پیش‌بینی 5.91 میلیارد دلاری بازار نیز نبوده است. اپل در طی روزهای آینده میزبان رویداد جدیدی‌ست که پس از مدت‌ها اعضای جدیدی را به خانواده iPad می‌افزاید و از این رو احتمالاً در گزارش مالی بعدی اپل شاهد رشد این قسمت خواهیم بود.

کامپیوترهای مک: تک ستاره رشد در بین سخت‌افزاری‌ها

زیر مجموعه کامپیوترهای مک شرکت اپل در فصل دوم سال 2024 به درآمد 7.45 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که که به‌خوبی از پیش‌بینی 6.86 میلیارد دلاری بازار فراتر رفته است. این زیر مجموعه با نزدیک به 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته تنها قسمت سخت‌افزاری اپل با رشد مثبت در این نوبت به حساب می‌آید. رشد در این قسمت به‌گفته تیم کوک به مدل‌های جدید مک‌بوک ایر مجهز به پروسسور M3 تعلق دارد که در ماه مارچ معرفی شدند.

پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی: غیبت ویژن پرو از محاسبات

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی که به‌جز موارد معمول مثل خانواده AirPods، اسپیکرهای HomePod و ساعت‌های Apple Watch حالا محصول استراتژیک جدید اپل یعنی هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro را نیز در بر می‌گیرد در سه‌ماهه دوم سال 2024 به درآمد 7.9 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به درآمد 8.76 میلیارد دلاری سال قبل 9.6 درصد کاهش یافته است. سه‌ماهه منتهی به پایان مارچ 2024 اولین سه‌ماهه حضور Vision Pro در بازار است اما با توجه به تعداد پایین عرضه این محصول تأثیر چندانی از آن در محاسبات این فصل به‌چشم نمی‌خورد. پیش‌بینی بازار برای درآمد این مجموعه رقم 8.08 میلیارد دلار بود که با درآمد 7.9 میلیارد دلاری به‌دست آمده فاصله مشخصی دارد.

خدمات: ستاره درآمدزایی

بخش خدمات اپل که جدا از فروشگاه App Store، بخش‌های اشتراکی آنلاین اپل از جمه فضای ذخیره‌سازی iCloud، اپل موزیک و موارد جزیی‌تری مثل وارانتی‌های AppleCare را در بر می‌گیرد در فصل دوم سال 2024 با رشدی 14.2 درصدی به درآمد 23.87 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که از پیش‌بینی 23.27 میلیارد دلاری بازار نیز فراتر رفته است.

بخش سرویس‌های اپل بعد از آیفون بیش‌ترین درآمد را نصیب اپل کرده و بیش از 26 درصد از درآمد این شرکت از این بخش به‌دست می‌آید.

منبع : Apple


ایسام