معرفی Axon 60 و Axon 60 Lite – اسمارت‌فون‌های اقتصادی ZTE با دوربین 50 مگاپیکسلی و ارتباطات 4G

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : اوایل آوریل سال جاری میلادی، ZTE از پرچمداری با نام ZTE Axon 60 Ultra پرده برداشت. حال پس از گذشت حدود یک ماه، این کمپانی چینی از عرضه دو مدل دیگر در این سری خبر داده است. ZTE روز چهارشنبه 8 می 2024 (19 اردیبهشت 1403) از دو اسمارت‌فون با نام‌های ZTE Axon 60 و ZTE Axon 60 Lite رونمایی کرد. برخلاف Axon 60 Ultra، این دو مدل جدید مشخصات بالایی نداشته و جزو گوشی‌های اقتصادی ZTE به شمار می‌روند. طراحی به سبک آیفون، نمایشگر ال‌سی‌دی، 256 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین 50 مگاپیکسلی، باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی و ارتباطات 4G از جمله مشخصاتی‌ست که در بین این دو دیوایس مشترک است. البته واضح است که ورژن Lite مشخصات پایین‌تری دارد.

اسمارت‌فون‌های ZTE Axon 60 و ZTE Axon 60 Lite در طراحی به شدت از آیفون الگو می‌گیرند. هر دو دیوایس دارای لبه‌های تخت بوده و ماژول دوربین آن‌ها نیز دقیقا از سبک ماژول آیفون تقلید شده است. این دو محصول در رنگ‌های مشترک طلایی و ارغوانی به تولید می‌رسند و دکمه پاور آنها به رنگ قرمز است. البته در نسخه عادی شاهد حضور رنگ سوم مشکی و در ورژن لایت رنگ آبی هستیم.

در ساخت هر دو گوشی از پنل‌های ال‌سی‌دی (از نوع IPS) با نسبت تصویر 20:9 و نرخ تازه‌سازی 90 هرتز استفاده شده است. Axon 60 دارای نمایشگری به قطر 6.72 اینچ و رزولوشن +FHD است. در مقابل، Axon 60 Lite کمی کوچک‌تر (6.6 اینچ) بوده و رزولوشن پایین‌تری (+HD) دارد.

بخش پردازش Axon 60 به تراشه 12 نانومتری Unisoc T616 سپرده شده است. این تراشه شامل دو هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G57 است. برای این دیوایس 6 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی پیش‌بینی شده است.

اسمارت‌فون Axon 60 Lite از چیپ‌ست نسبتا ضعیف‌تری به نام Unisoc T606 بهره می‌برد. این تراشه نیز با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته شده و دارای دو هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش هسته 1.6 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G57 است. در اینجا نیز 256 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربر است، اما حافظه رم به 4 گیگابایت کاهش یافته است.

در پشت هر دو گوشی علاوه بر فلش LED سه عضو دیگر به چشم می‌خورد. مجموعه دوربین در Axon 60 شامل یک دوربین 50 مگاپیکسلی، یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی و نهایتا یک سنسور عمق (با وضوح نامشخص) است. در حفره بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی تعبیه شده است. مجموعه اپتیک Axon 60 Lite نیز از همان دوربین 50 مگاپیکسلی برخوردار است، اما دو عضو دیگر این مجموعه عبارتند از یک سنسور عمق 2 مگاپیکسلی و آن‌چه «یک واحد هوش مصنوعی» نامیده شده است. دوربین سلفی گوشی هم تنها 8 مگاپیکسل وضوح دارد.

انرژی مورد نیاز در هر دو دیوایس توسط یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود که از استاندارد شارژ 22.5 واتی پشتیبانی می‌کند. حسگر اثر انگشت گوشی نیز روی دکمه پاور قرار گرفته است. از دیگر وجوه شباهت این دو دیوایس به آیفون می‌توان به محوطه قرصی‌شکل اطراف دوربین پانچی بالای نمایشگر اشاره کرد. این فضای نرم‌افزاری – که Live Island نام گرفته – دقیقا از قابلیت Dynamic Island در آیفون کپی‌برداری شده و مواردی مثل نوتیفیکیشن‌ها، یادآورها، میزان ذخیره باتری و ... را به نمایش می‌گذارد.

سیستم‌عامل هر دو گوشی اندروید 13 است که در حال حاضر کمی قدیمی شده است. با توجه به محدودیت چیپ‌ست‌ها، این دو محصول فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و گوشی‌های 4G به حساب می‌آیند. وای-فای دو باندی، بلوتوث 5.2 و جک هدفون از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس‌ها به شمار می‌روند.

هر دو محصول جدید ZTE برای بازار مکزیک تدارک دیده شده‌اند. گوشی هوشمند ZTE Axon 60 قیمتی برابر با 3,699 پزوی مکزیک دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 220 دلار آمریکا. Axon 60 Lite نیز با قیمت 2,999 پزو (178 دلار) به فروش می‌رسد. زمان دقیق ورود این دو محصول به بازار مکزیک هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.

منبع : ZTE


ایسام